Hoeveel groeit een vierjarige nog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lutine

Hoeveel groeit een vierjarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:37

Hoi,
Ik ben benieuwd hoeveel een vierjarige merrie nog groeit. Ze is nu 1.62 m hoog en ik zou wel willen weten waar ze op uitkomt? Of kan ze ook niet groter worden? Haar moeder is 1.61 m en haar vader is 1.70 m of zegt dit niks?
Wie kan me helpen?
Bedankt.

_promiss_

Re: Hoeveel groeit een vierjarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:59

meschien word ze nog iets van 1.64 ofso ze groeit niet veel meer Clown

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:19

merries groeien meestal niet zo lang door als ruinen. Het ligt erook aan hoe het type is: ziet ze er al af uit of juist veulenachtig. Je kan ook even kijken met een touwtje, vanaf de kogel (dat spoortje - bultje eronder) tot de elleboog. Dan het touwtje omhoog en dan zie je of je op de schoft zit of een stukje erboven. Dat is het stukje wat er dan max. bijkomt. Vaak klopt dit wel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:56

De meeste paarden blijven doorgroeien, hetzij stilletjes, tot ze "volwassen" zijn met 7 jaar. Hoeveel ligt aan het type paard, de bloedvoering (erfelijk factor/laat bloeiers), voeding, gebruik, enz enz.

Onder goede condities kan je merrie nog 1-2 cm per jaar bij groeien, dus kunnen er tussen de 2-6 cm nog bij komen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:52

het verschilt nogal per paard. de 1 is met 4 in de hoogte al uitegegroeid en zal alleen nog wat uitdijen. De ander groeit nog tot zijn zesde. Natuurlijk telt de hoogte van de ouders mee maar ook dat zegt niet zo heel veel. Mijn paard is nu net 3 en in een klein jaartje 6 cm gegroeid tot nu een schofthoogte van 1.71. Zijn ouders zijn maar 1.62 voor zijn moeder en 1.58 voor zijn vader. En hoe groot hij uiteindelijk gaat worden is dus ook voor mij nog een raadsel... Haha!