Wie gebruikt er rubberen stalmatten in de stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Wie gebruikt er rubberen stalmatten in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 18:18

Ik ben al een tijdje op zoek naar rubberen stalmatten voor in de stal. Een van de redenen is het voorkomen van een hoop stalwerk, gezondheidsredenen van een van m'n paarden en een stalprobleem van de ander. Nu ben ik overal aan het zoeken, maar het is echt hopeloos om matten tegen een normale prijs te vinden.
Ik ben nu erg benieuwd wie er stalmatten heeft, waar je die vandaan hebt en vooral waarom je die hebt.
Heb je alleen de matten of er ook strooisel op/achter en is het echt fijner?

graag alle ervaringen Haha!

Anoniem

Re: Wie gebruikt er rubberen stalmatten in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:49

Ik heb even geTEM'd want dit past imo beter op VMR ipv VvdD Knipoog

Enfin, terug on-topic.

Ik gebruik rubberen stalmatten. Waren oorsponkelijk koematten, een kennis van m'n pa had ze over en hij mocht ze wel hebben, dus die heb ik gelijk voor mijn paard ingepikt Ja Haha! Ik heb dus betonnen vloer - matten - in de natte hoek strooi ik zaagsel bij de kieren (heb 2 lange matten van 1,5 * 5 ) laatste 1,5 m van de stal is niet bedekt (was niet meer Knipoog ) En daaroverheen gaat dan nog stro. Dit vreten ze dan wel voor een groot deel op, en ik vind het gewoon fijner dat er ook nog wat stro ligt. En vanwege die matten is het dus niet erg als het een keertje wat weinig is.

De voordelen is dat het toch wel makkelijk schoonveegt, het voelt goed vanwege dat ze dan toch altijd zacht ligt en niet op een koude vloer.

Het belangrijkste nadeel is bij mij dat ze te groot zijn, ze zijn lood en loodzwaar en het is een enorm gevecht om ze eruit te halen en alles te desinfecteren. Dat doe ik daarom ook maar 2-3 keer per jaar... Verder heb ik geen goede afvoer eronder, en daarom dus dat zaagsel, want de urine kruipt eronder, en in de zomer wil dat wel eens wat extra vliegen opleveren...

Mij bevalt het uitstekend. Alleen, ik heb een open stal, als ze binnenstormt in galop en remt dan af, dan willen de vonken er wel eens afschieten en ruik je verbrand rubber. Maar dat ligt dus aan die knol van mij Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:53

Vvvd --> VMR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:23

wij hebben ze niet bij de paarden maar bij onze koeien......ze hebben die volgens mij bij : agradi, brouwers, melktechniek winkels, en de alvalaval.....

hopelijk heb je hier iets aan...adressen of inet ervan weet ik niet

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:30

Ikke Haha!

en ik heb ze bij Roosen in belgie gekocht, maar toen waren ze ontzettend duur(bijna 4 jaar geleden) Imker hier op bokt verkoopt ze ook, precies dezelfde voor een betere prijs!

Ik heb vochtdoorlatende matten, met dus micro-gaatjes erin, onder de stal een afvoer en altijd schone frisse stallen
hoef ook geen stro etc te gebruiken, wat goed is ivm stro-koliek van t ene paard, dikke buik van t andere paard en t 3e paard staat nog wel op een beetje stro(das de enige ruin, die wil niet plassen op rubber, dat spettert tegen zn benen Schijnheilig heeft dus in t midden vd stal een klein laagje stro liggen)

iedere dag (soms 2x per dag maar meestal staan ze van 8-5 buiten) veeg ik ff door de boxen heen en met 15 min zijn alle stallen schoon en is de kruiwagen alweer geleegd op de mesthoop, die heerlijk klein blijft op deze manier Haha!

na dit jaar moeten er nieuwe matten komen, ze beginnen steeds slechter vocht door te laten, maar das normaal na een jaar of 5 Lachen

iedere 2 maandne ofzo spuit ik de stallen helemala schoon met hoge druk reiniger, soms haal ik de matten er dan ook allemaal uit en spuit onder+bovenkant helemaal schoon, dan laten ze weer beter vocht door

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:42

Ik heb rubbertegels in de vloer.
1m2 per stuk, 33 kg en ongeveer €44.

Ze draineren, dus altijd een droge stal.
Feitelijk is strooisel niet nodig. Maar voor het "oog" doe ik er bij onze merrie een emmertje rapsodie in. Dit kleeft lekker met de mest, omdat madame er nogal een bende van maakt.
Iedere dag even schoonmaken met de bezem, en 2 x per jaar even helemaal schoon maken met de hoge druk reiniger.
Tevens worden de tegels dan uit de stallen gehaald om ook onder de tegels een goed schoon te maken.

Het is ideeal in gebruik, en je hebt inderdaad weinig stal afval. Past bij mij in 2 kliko's, die dus netjes worden geleegd.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:16

Wij hebben ze ook in de boxen liggen.
Er zijn een hoop voordelen:
* paarden staan nooit in de nattigheid
* dus goed voor de hoeven (rotstraal)
* weinig mestafval
* snel uitgemest
* ligt prettiger dan op beton (de meeste paarden gaan voor ze liggen even schrapen en zijn zo door hun stro laagje heen)
* uiteindelijk goedkoper

Het enigste is dat de aanschaf prijzig is en je moet er even aan wennen, het geen stro in de stal.
Onze paarden liggen er allemaal op en plassen ook goed.
Wel kunnen onze paarden altijd eten als ze binnen staan, dus het knabbelen op stro missen ze ook niet.

Kom anders gewoon een keer kijken dan heb je een indruk!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:48

Ook ik heb rubber matten in mijn stallen liggen. gekocht bij Horsefriend.
Deze matten laten vocht door, dus altijd een droge stal. Je moet ze wel af en toe afspuiten met de hogedrukspuit.
Ik heb er wel een laag stro op liggen, gewoon omdat ik het idee dat ze alleen maar op de matten moeten staan en liggen niet prettig vind. Nu hebben ze wat om op te knabbelen en kunnen ze ook lekker in het sto gaan liggen. Als ze plassen zakt de urine er niet gelijk doorheen zoals bij een vergiet, dus het stro neemt ook nog wel wat op. Toch is mijn stroverbruik met meer dan de helft gedaald en ook de tijd die je nodig hebt om uit te mesten en de omvang van de mesthoop zijn veel minder geworden. Ik ben er heel tevreden over.

Voorheen stond ik in een pensionstal waar de een tegelvloer hadden met een goot in het midden. Toch lagen ze toen vaak op de harde/koude vloer, ondanks een dikke laag stro.

Nu hoef ik er minder stro in te doen, want ze liggen toch niet op de harde/koude vloer.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:56

mijn verzorgpony`s staan ook op rubberen matten. Ze hebben een open stal, dus er ligt geen stro op de vloer omdat ze dan toch alles naar buiten lopen.
de matten lagen er al voordat ik daar kwam, dus ik weet niet hoe duur ze waren en waar ze vandaan komen. ik kan alleen zeggen dat de matten er langer dan 8 jaar liggen. ik kan ze aan de onderkant schoonmaken omdat de eigenaar zo slim is geweest om ze vast te spijkeren Gestoord veeg het wel regelmatig schoon aan de bovenkant

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:23

Een stalgenoot van ons heeft ook rubberen matten met hele kleine gaatjes erin gehad. Het beviel haar prima, maar op een gegeven moment begon het een beetje te irriteren dat er wel erg veel groene vliegen zaten dat jaar, het was echt een plaag. Wat bleek: die legden hun eitjes in de gaatjes van die matten... Clown

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 23:11

stom.ik zat op VVD te kijken en heb hem daar perongeluk geplaats Bloos

Mijn probleem is een beetje dat ik geen afvoer onder de stal heb. Ze staan dus op een gewone dichte vloer, zonder gaatjes ofzo. vraag me dus ook af of het dan nog zo voordelig is?...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:41

Gwen schreef:
Een stalgenoot van ons heeft ook rubberen matten met hele kleine gaatjes erin gehad. Het beviel haar prima, maar op een gegeven moment begon het een beetje te irriteren dat er wel erg veel groene vliegen zaten dat jaar, het was echt een plaag. Wat bleek: die legden hun eitjes in de gaatjes van die matten... Clown

das een kwestie van geregeld de hodedruk reiniger erop Knipoog
ik heb juist minder last van vliegen etc bij de stal nu ik die matten heb ipv dat ik gewoon stro in de boxen heb Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:42

#Ymke# schreef:
stom.ik zat op VVD te kijken en heb hem daar perongeluk geplaats Bloos

Mijn probleem is een beetje dat ik geen afvoer onder de stal heb. Ze staan dus op een gewone dichte vloer, zonder gaatjes ofzo. vraag me dus ook af of het dan nog zo voordelig is?...

dan wordt het idd lastiger, als je matten met gaatjes erin neemt, kan het voct niet oder de matten weg, neem je matten zonder gaatjes blijft de urine op de matten staan, das ook niet de bedoeling

overigens is een afvoer zo gemaakt hoor, je kan vast wel iemand vinden die dit zwart voor je wil doen Knipoog

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:34

Renske20 schreef:

dan wordt het idd lastiger, als je matten met gaatjes erin neemt, kan het voct niet oder de matten weg, neem je matten zonder gaatjes blijft de urine op de matten staan, das ook niet de bedoeling

overigens is een afvoer zo gemaakt hoor, je kan vast wel iemand vinden die dit zwart voor je wil doen Knipoog

dat hadden wij dus, het liep niet weg waardoor de stalvloer nog eng glad werd ook, ik heb ze eruit gehaald toen, ik had wel matten tegen de wanden hangen met ruimte ertussen dus een aardige schokbreker als meneer een trap tegen de wand aangaf.
De matten kwamen ooit overigens bij de toenmalige Hoogovens vandaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:10

In mijn stal liggen ook rubbermatten (er ligt in het midden een roostervloer voor de afvoer) over de roosters. Het zijn helaas geen matten met gaatjes dus een afvoerende functie hebben ze niet, hier is het een afdekkende functie omdat anders al het stro e.d. door de roostervloer gaat en zorg voor opstoppingen. De matten zijn dan ook super zwaar. Ik spuit altijd voor en na de zomer de stal schoon en dan ook even de roosters door...mijn stal blijft niet droog. Wel droger als zonder matten hoor. Maar ik moet hem nu zeker om de dag mesten (stro), omdat hij alles platstampt als het pensionpaard weg is en er dus geen geel stro-tje meer over is Bloos . Verder is het ook niet zo koud en met liggen schaaft het minder. Ik zou dus niet weten wat ik zou doen als ik geen matten had, denk de roostervloer eruit. Hoewel dat ook voordelen heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:34

#Ymke# schreef:

Zoals je in mijn post leest, heb ik dat ook. Heb gewoon een betonnen vloer met daarop rubber matten. Ik heb daarom nog een extra laagje zaagsel op de natte plek en voor bij de kieren. Sinds ik dat gebruik is het stukken droger, anders kroop alle urine eronder en werd megaranzig. In de zomer heb je wat meer last van vliegen, maar ik heb van die spuitbussen die alles daarvoor doden, je paard mag dan wel een dagje niet op stal, maar valt te overleven. Verder doe ik dus meestal twee keer in de zomer dat ding geheel uitspuiten met hogedrukreiniger en daarna ontsmetten. Zowel de stal eerst, en de matten buiten ook. Goed laten drogen en het kan er weer een paar maanden tegen.

Als het kan, kies dan voor tegels, het lijkt me dat die een stuk vriendelijker in gebruik zijn, en met name minder loodzwaar Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:36

Ik heb ook rubbermatten in mijn stal liggen. Hele simpele, ong 1 cm dik, ong 150 breed, 2 naast elkaar. Voor 2x 3 meter was ik ff meer dan 100 euro kwijt(weet het niet exact meer). Het zijn geen speciale stalmatten.

Ik heb er Biobase op liggen, werkt echt ideaal! Het is ook wel fijn voor als je door je strooisel heen gegraven hebben dat ze niet direct op de grond staan.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:26

bij mij op stal heeft 1 paard rubberen matten, dit omdat ze zachte hoeven heeft, en veel rondloopt in de stal met als gevolg erge slijtage aan de hoeven.

de mevrouw van de stal heeft die matten gewoon gekregen van een boer met koeienstallen, hij had ze over. ze waren wel gebruikt.

ze doet er geen schaafsel overheen, alleen achterin de stal omdat haar paard daar altijd poept en plast.

maar persoonlijk zou ik het mss wel prettiger vinden er wel schaafsel overheen te doen.
ik weet niet of dat nodig is hoor, maar ik vind het zo niet-zacht uitzien.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:10

ik heb geen mogelijkheid voor een afvoer denk ik, alhoewel wij wel een gootje hebben naast de stal. Maar de vloer is met fundering dus ik weet niet of dit werkt.
Ze staan nu op vlas en dit wil ik ook achter de matten gebruiken, vooral omdat eentje altijd ligt s'avonds en het oogt lekkerder dan en de ander plast niet op matten Haha!
ik heb al een advertentie gezet en ik zie wel wie of wat er reageerd.. Knipoog