Kin kapot door halster ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Kin kapot door halster ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:03

Zaterdag ontdekte ik dat hester dr hele kin kapot had, onder dr lip hingen de vellen er zo'n beetje bij, het was open geschuurd en bloederig... Ook aan de zijkant iets boven dr mondhoek zat een wondje, te hoogte van de ring van het halster...

Ik heb het geschuurde ingesmeerd met levertraanzalf en een groter halster van Bas omgedaan voor buiten zodat het niet op de plekken zit, op stal halster af.

Nou vroeg ik me dus af hoe het zo open kon gaan ? Zo strak zit het halster niet en het was op de plaatsen van de ringen... ik vroeg me af of ze misschien allergisch kon zijn voor het metaal ofzo ? Of dat het gewoon puur toeval is en ze zich kapot geschuurd heeft met het halster...

Tessebes

Re: Kin kapot door halster ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:32

Ik dacht ook gelijk aan een allergie. Ik heb het een keertje gezien bij een paardje in de opfok, had het halster 1 dag om, gelijk helemaal open, vellen hingen erbij. Dat kon niet komen door schuren, maar dat moet een allergie zijn geweest.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 14:35

Ja zelf was dat ook mijn reactie, ook omdat ze dit halster nog niet zolang om had. Haar eigen halster was kapot en smerig dus die heb ik meegenomen naar huis om te wassen en een nieuw klipje aan te zetten, dus heb tijdelijk een halster van Bas omgedaan, waarvan ze dus ineens die plekken kreeg.
Stomme is ook dat het precies bij de ringen zit, dus ik vermoedde ook een allergie.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:56

Heb je het halster de hele dag omzitten? dan zou het misschien yoch wel iets van schuren kunnen zijn. Misschien een idee om het af te doen, tenzij hij zich heel moeilijk laat vangen? Allergie zou ook kunnen, maar zou je dat dan niet al eerder bij dat andere halster hebben gezien?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 18:06

Nee, niet de hele dag, of misschien toch wel, iig zolang ze in de weide staan.
In de wei heeft ze het halster om, maar vraag me af waar ze zich aan geschuurd zou hebben zodanig ? In de wei ( of nou ja wei, blubberkamp ) zijn verder geen obstakels waaraan ze zich zo heeft kunnen schuren.

Dat laatste dacht ik ook, maar tegelijk dacht ik ook weer dat er niet voor elk halster hetzelfde metaal gebruikt wordt, en sommige van die ringen met een extra zilver-verflaagje worden overgespoten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:21

Beste remedie is gewoon geen halster omdoen behalve als je haar gaat poetsen en zo. Ik had mijn paardje ook altijd een halster aan en die wurmde hij af hoe dan ook, je ziet nunog plekjes van andere kleur haar zitten.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:39

Ik zou dan gewoon geen halster meer omdoen, dan ben je er gewoon vanaf, of desnoods eens kijken wat voor een soort halster de vorige was en er weer zo eentje aanschaffen.