Hoeven invetten, zool ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Hoeven invetten, zool ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 18:45

In de hoefslag van vorige week stond een artikel over brokkelhoeven. Volgens de schrijver ontstaan zomer's brokkelhoeven omdat in de winter de hoef veel vocht heeft opgenomen, de hoef in de zomer 'droog' staat en krimpt. Bij beslagen hoeven trekken de hoefnagels de hoeven als het ware kapot. Als advies gaf de schrijver mee dat als je de hoeven s winters zo droog mogelijk houdt, een groot deel van het probleem voorkomen kan worden. Hij adviseerde de hoeven in te vetten voordat je gaat rijden in een natte bak etc, en ze vervolgens goed af te drogen. Nu vraag ik me alleen af of je ook de zool kan invetten, of is dit schadelijk?

Alline

Re: Hoeven invetten, zool ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:50

Ja, ik had al van dit artikel gehoord Boos! Een artikel dat foute informatie verstrekt. Boos!
Het klopt dat als een hoef te weinig vocht kan opnemen dat ie dan krimpt wat brokkelhoeven kan veroorzaken.
Het is onzin dat dit komt doordat een hoef 's winters TE VEEL vocht heeft opgenomen. Dat dat zomers gebeurt is puur gevolg van de weinig vocht. Het is zomers, vooral bij droog weer, belangrijk om de hoeven goed nat te houden.
Invetten moet je nooit doen. Ook 's winters niet. Olie zorgt er juist voor dat hoeven uitdrogen doordat er geen vocht bij komt.

Groeten Alline

Suusy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:01

Citaat:
Invetten moet je nooit doen. Ook 's winters niet. Olie zorgt er juist voor dat hoeven uitdrogen doordat er geen vocht bij komt.

Groeten Alline

Hier ben ik het niet mee eens, Mijn paard zijn hoeven waren juist heel slecht en hij verloor echt elke week wel een ijzer en daarbij een stuk hoef. Nu ben ik al een halfjaar bezig met minstens twee keer in de week zijn hoeven vetten en de onderkant doe ik met teer als hij nieuwe ijzers heeft gehad. Zijn hoeven zijn nu helemaal perfect en elasties. Want hoefvet zorgt ervoor dat je hoeven elasties worden en het droogt echt niet uit.

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:03

Vet nooit de hoef helemaal in of alleen de zool of alleen de voorkant van de hoef zegmaar. Anders sluit je de hoef helemaal af dat er geen vond in en geen vocht uit kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:09

Als je het doet om brokkelen tegen te gaan schiet het waarschijnlijk niet zo heel veel op.

Bij sommige paardenzaken kan je een hoefvijl kopen. Als je paard zonder ijzers staat kun je het volgende doen: vijl elke week de hoefwand een stukje terug ten opzichte van de zool. Zo komt de hoefwand vrij van druk en kan weer netjes stevig aangroeien van boven af. Je zal zien dat de hoefwand weer sterk wordt en niet meer brokkelt.