aanvalend paard op stal wat doen???????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafdj

aanvalend paard op stal wat doen???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:27

Hoi,

Ik sta zinds 2 maanden op een nieuwe stal en als je binnen komt zijn er 2 boxen (helemaal open) met daar tussen een gang pad en daarna de box van dj.
Nu staat er sind die tijd ook een nieuwe (in 1 van de eerste) en die valt dj elke keer aan als hij z'n hoofd over de deur doet en ook als ik dj eruit haal om naar buiten te gaan en naar binnen.

Tarona (zo heet ze) heeft schijnbaar bij een boer gestaan en was fok merrie, ze is heel bang en schrikkerig van mensen en stokken en zweepen.

Maar zoals je hoort vind ze andere paarden niet leuk want sonja de andere pony op stal valt ze ook aan.

Eerst als ik dj uit z'n stal haalde ging het nog wel (dj is geen schijterd) na een tijdje werd het erger dus gaf ik haar een plukje hooi dat ging een tijdje goed maar toen ik dj gisteren terug wou zeggen viel ze hem weer aan terwijl ze een pluk hooi in d'r mond had, dus dj vloog z'n stal in en ik lag er bijna onder.

Dus ik vind het nu een beetje gevaarlijk worden, ik met de stal iegenaar (eigenaar van de pony's)) gepraat en verteld wat er gebeurd war zegt ie dan moet je d'r een tik met de zweep geven, maar ze is al zo bang,
weet iemand een andere oplossing????????????

Van stal ruilen wil ik niet want dan krijgt ie een box die 2 keer zo klein is.

Tarona is al 26 ofzo en ik weet niet of ze ooit met andere paarden heeft gestaan.

Wie heeft tips????????

loveramona

Re: aanvalend paard op stal wat doen???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:47

tjaaa....ik zou niet weten wat je kan doen
op de manege bij mij is een pony die beschermt haar stal
omdat ze vroeger bij een poedersuiker stond die wedstrijden met
haar reed en als ze verloor kreeg ze geen eten
ze beschermt haar stal (ook al heeft ze geen eten)
maar ze blijft dreigen naar je echt heel irritant
maar ik probeer haar weleens te aaien en heel lief doen
en eten geven maar dan gaat ze nog dreigen
ik kan er echt niks aandoen ze blijft dreigen
maar misschien kan je eens met haar gaan wandelen enzo
andere paarden laten zien en als ze aanvalt boos worden
en als ze dat goed doet rustig in contact laten komen met
een paard
msschien is dat iets ?
ik zou echt niks weten verder Knipoog

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:52

Overleg eens met haar eigenaar, desnoods de bovenkant van haar staldeur dichtmaken als jij DJ naar binnen en buiten haalt.

Wij hadden dit probleem ook op stal en de stalhouder heeft op de staldeur een traliewerk gemaakt wat dicht en open kan, normaliter staat het open, maar als er veel "verkeer" is op stal gaan ze dicht en iedereen blij.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:59

Wat doet ze als jezelf, dus zonder pony langsloopt?

Als ze dan ook de oren in de nek doet moet je haar echt leren om wat meer respect te tonen.
Hou eens een zweepje recht voor je omhoog, dus met de punt naar beneden en zeg duidelijk nee! Als ze dan terugdeinst is het prima en beloon je haar door braaf te zeggen en door te lopen.

Gebruik( en niet misbruik) het feit dat ze een zweep kent en er bang voor is. Als je met je pony langsloopt doe je hetzelfde. Als het lukt weer braaf zeggen en doorlopen( en opletten dat ze de achterkant van je pony niet pakt.)

Lukt dat niet dan vraag je of er misschien van box geruild kan worden zodat de merrie niet door iedereen gestoord wordt bij het in- en uitgaan van de stal. Ze vindt dit duidelijk niet leuk.

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:07

Als ik alleen langs loop dat doet ze de oren in de nek maar dat doet ze bij iedereen en heel vaak als ik met dj aan het kroellen ben probeerd ze ook te bijten,

En als ik met dj langs loop roep ik als ze wil bijten eeehh eerst schrok ze daar van maar nu niet meer.

(van stal ruilen wil ik echt niet want dan staat ie in een stal die die helf kleiner is van wat ie nu heeft)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:36

Dit kun je denk ik niet verhelpen, het enige wat helpt is haar verplaatsen, zodat ze rustiger staat. Die van mij valt ook aan, maar wij hebben geen bovenluik, dus hij doet zichzelf alleen pijn. Hij is totaal niet gemeen, maar hij verdedigt gewoon zijn stal. Niks aan te doen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:00

Is een bovenluik niet een idee?
Misschien dat je die dan dicht kan doen als jij op stal bent en weer openzet als je weggaat of klaar met je paard bent?
Je kan haar natuurlijk wel een tik verkopen maar ja, als ze al zo bang is is dat ook niet echt handig voor het paard en eigenaar ivm met kopschuw of andere gevolgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:44

Klinkt misschien hard, maar geef hem gewoon een stoot met je vuist, goed hard. Soms hoef je dat maar één keer te doen, niet afwachten bij de eerst beweging meteen *KLABAM*.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:55

Bij ons op stal staat er ook zo een...
Als ik die op Haifa en mij afkomt hoef ik nog maar heel hard EUH Denk erom te zeggen en die boef loopt naar de andere kant van zijn stal.
Maar bij jou is het wel even anders.. ik zou denk ik ook mn zweepje omhoog steken en dan even roepen en hopen datie niet aanvalt...
Ik zou het anders ook niet weten.
Sterkte ermee Ach gut