Groot vliegen en horzeldrama*vooruit gedacht*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Groot vliegen en horzeldrama*vooruit gedacht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:18

Hey,
Ik ga in de zomer met mijn ponytje met de lrv op ponykamp.Super leuk kei veel crossen in de bossen.Maar een nadeel het is er niet te doen van de vliegen en de horzels.Mijn pony,ne zwarte, heeft daar enorm veel last van(het lijkt of hij horzels aantrekt Clown ).Ik dacht aan vliegenspray maar je moet moeite doen om er tegenwoordig een goede te vinden,en de spray moet ook helpen tegen horzels.Dan een vliegen deken onder je zadel ? Wat voor de vliegen aan zijn ogen ?
Het sneeuwt nu wel nog hier maar ja beter te vroeg dan te laat....
ELINE Doei!

Javayo

Re: Groot vliegen en horzeldrama*vooruit gedacht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:10

Ik rij tijdens het 'horzelseizoen' regelmatig met een vliegendeken onder het zadel, werkt prima al blijft de buik een probleem... Om de ogen te beschermen kun je een frontriem met slierten om doen, al verkopen ze in paardenzaken ook een soort kappen van gaas... maar daar heb ik veel slecht verhalen over gehoord: vliegen die er toch tussen komen of scherpe randen. Er zijn ook netje te koop die je aan de neusriem vast kan maken om de neus te beschermen.

Ik neem 's zomers ook vaak een lange zweep mee, alleen maar om de horzels er af te kunn halen.

En sommige sprays werken wel, maar meestal houdt de werking op als het paard begint te zweten... en dat is nogal snel het geval tijdens buitenritten in de zomer...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:14

Het schijnt dat knoflookpoeder voeren goed helpt tegen de vliegen en horzels. Die kunnen niet tegen de geur.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:57

Knoflookpoeder werkt niet altijd. DIt ligt aan het paard/pony!Stond een tijdje terug in het bit.Maar vorige zomer had een vriendin van mij haar paard al weken knoflookpoeder lopen voren tegen de horzels, maar haar paard werd meer aangevallen als die van ons!
Ik zou gewoon een vliegendeken op doen en ind een frontriempje met sliertjes!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:14

ik meld mij ook!
Mijn ponys hebben ontzettende last van vliegen.. Vooral als het in de zomer net geregend heeft, is het in frankrijk, waar zij staan, echt enorm erg... Ik vindt het zo zielig en ik heb al veel geprobeert, sprays werken maar heel kort, en die kan ik ook niet gebruiken op hun koppies, ze hebben vooral last van die vliegen bij hun ogen...
Zown netje, kon ik niet vinden in frankrijk, maar ik heb ook liever een oplossing dat ze niet altijd een halster om moeten, maar als dat het enige is wat helpt dan krijgen ze natuurlijk allemaal een halster met net.... Die sliertjes helpen niet, die heb ik namelijk wel, maar de meeste ponys hebben ook een lange voorpluk dus dan zou dat ook moeten helpen..
Om een idee te geven hoe erg het is, hier een 2 fototjes van net na een onweersbui, paardjes dus nat, en dan is het ook nog schemering, extra extra erg dus:
Hassisch, zij heeft ook een kale voor pluk door een huid ziekte die ze gehad heeft, dus bij haar is het altijd het ergst:
Afbeelding

En wiskie, hij heeft een mooie voorpluk dus zitten ze toch iets minder bij de ogen... maar nog steeds is het veelste erg, moet echt iets aan gedaan worden..
Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:01

Ik ben voorstander vane en vliegenkap. Als het echt erg is rijd ik daar ook mee. De Supermask van de Paardendrogist.
En ja, op tijden dat het erg is rijd ik ook met een vliegendeken.
Mijn pony heeft nog veel meer vliegen op zijn hoofd dan de pony's die in dit topic staan, helaas. Heel die ogen en neus altijd vol.
De neus is niet beschermt bij mij met die kap. Maar meestal smeer ik voor de rest maar een hoop vliegenspul erop. Al moet ik de echte goede nog vinden.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:04

Wat bedoel je juist met vane ?
Ik denk dat ik ook ene vliegendeken ga gebruiken maar is dat niet gevaarlijjk om mee te gallopperen ?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:08

Toydoll schreef:
ik meld mij ook!
Mijn ponys hebben ontzettende last van vliegen.. Vooral als het in de zomer net geregend heeft, is het in frankrijk, waar zij staan, echt enorm erg... Ik vindt het zo zielig en ik heb al veel geprobeert, sprays werken maar heel kort, en die kan ik ook niet gebruiken op hun koppies, ze hebben vooral last van die vliegen bij hun ogen...
Zown netje, kon ik niet vinden in frankrijk, maar ik heb ook liever een oplossing dat ze niet altijd een halster om moeten, maar als dat het enige is wat helpt dan krijgen ze natuurlijk allemaal een halster met net.... Die sliertjes helpen niet, die heb ik namelijk wel, maar de meeste ponys hebben ook een lange voorpluk dus dan zou dat ook moeten helpen..
Om een idee te geven hoe erg het is, hier een 2 fototjes van net na een onweersbui, paardjes dus nat, en dan is het ook nog schemering, extra extra erg dus:
Hassisch, zij heeft ook een kale voor pluk door een huid ziekte die ze gehad heeft, dus bij haar is het altijd het ergst:
Afbeelding

En wiskie, hij heeft een mooie voorpluk dus zitten ze toch iets minder bij de ogen... maar nog steeds is het veelste erg, moet echt iets aan gedaan worden..
Afbeelding

Jij zit zeker dicht bij een natuurgebied? Valt me op dat ik zelf ook vooral veel last heb als je in een bos, natuurgebied o.i.d. rijdt, dat je paard er veel meer last van heeft. Zo erg als die van jou hebben wij het niet. Ik zou gewoon in jou geval een vliegennetje opdoen. Vliegendeken helpt naar mijn idee niet, vliegen gaan er ook onderdoor en ertussenin zitten, net als dazen overigens.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:07

Hermesdeux schreef:

Jij zit zeker dicht bij een natuurgebied? Valt me op dat ik zelf ook vooral veel last heb als je in een bos, natuurgebied o.i.d. rijdt, dat je paard er veel meer last van heeft. Zo erg als die van jou hebben wij het niet. Ik zou gewoon in jou geval een vliegennetje opdoen. Vliegendeken helpt naar mijn idee niet, vliegen gaan er ook onderdoor en ertussenin zitten, net als dazen overigens.

Ja ze staan bij een natuurgebied, een moeras gebied...
En ik begin ook steeds meer te denken dat een vliegen net de enige oplossing is... Het is alleen dat ik ze eigenlijk niet altijd met een halster wil laten staan, vanwege gevaar om te blijven hangen ofzo... maja zoveel vliegen is ook niet goed.... Misschien kan ik ze als het regent ofzo vliegen net om doen, en als de vliegen weer weg zijn weer af doen...