Zal ik overgaan op vlas??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Zal ik overgaan op vlas??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 12:44

Hallo mede bokkers.

Ik denk erover om ook op vlas over te gaan. Heb 2 paarden van 1,8m en ik mest me de pleuris

Maar nu had ik een aantal vraagjes (ik heb een groot vlas topic al een beetje doorgepluisd, maar tis zo groot!! en al oud, dat ik toch maar even een nieuwe begin)

- Zijn er verschillen in kwaliteit van vlas?
- Hoe zit het met merken? (ben helemaal niet bekend)
- Hier in de buurt bij de dierenspeciaalzaak kost het €5,- per baal, is dat wat??
- En is iedereen positief?
- Hoeveel balen gebruiken jullie ongeveer per maand?
- Na hoeveel weken halen jullie de boel helemaal leeg??

Alvast hartelijk dank voor de moeite!!!

SuzyE

Re: Zal ik overgaan op vlas??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:06

Hallo!

- Zijn er verschillen in kwaliteit van vlas?
Men zegt wel dat er verschillen zijn, ik heb tot nu toe twee merken gebruikt, maar weinig verschil opgemerkt. Misschien dat je eens op http://www.ecobodem.nl kan kijken, daar staat wel het een en ander aan info.

- Hoe zit het met merken? (ben helemaal niet bekend)
Tot nu toe heb ik Horsebedding gebruikt (www.jopack.be) en nu gebruik ik LAVOR, er zijn nog wel wat soorten geloof ik.

- Hier in de buurt bij de dierenspeciaalzaak kost het €5,- per baal, is dat wat?? Horsebedding kostte mij 6,36 per pak, LAVOR kost mij nu 4,70 per pak, 5 euro is dus best een normale prijs, vind ik.

- En is iedereen positief?
Ik ben zeer positief, stal blijft schoon, paard blijft schoon.

- Hoeveel balen gebruiken jullie ongeveer per maand?
Ik gebruik 1 baal per vijf dagen nu in de winter, al moet ik zeggen dat ik niet volgens de methode mest hoe het eigenlijk zou moeten, want dat heb ik geprobeerd en dat bevalt me niet helemaal..

- Na hoeveel weken halen jullie de boel helemaal leeg??
Om de drie maanden haal ik de stal een keer leeg denk ik? Elke dag haal ik de drollen eruit, om de vijf dagen een nieuw pak erbij en om de 10 dagen de natte plekken eruit. Dit werkt voor mijn beestje het beste!

Nogmaals, ik ben er erg tevreden over!

Groetjes Suzanne

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:03

Mijn paard heeft ook op vlas gestaan en op zich was er niks mis mee, maar ik zou het nooit meer willen. Het uitmesten kan minder werk zijn dan met stro maar als je paard door de hele stal mest, ben je echt veel langer bezig met uitmesten dan met stro. Voor mij was het grootste nadeel dat mijn paard zich nogal verveelde. Ze kregen wel 6 keer per dag hooi of kuil maar dat is toch anders dan dat ze altijd wat te knabbelen hebben. Ik ben weer overgegaan op stro en ze is gelijk veel rustiger op stal geworden. Ik heb het dus allebei ervaren en kies echt voor stro! Als ik een paard met gevoelige luchtwegen zou krijgen zou ik die uiteraard wel op vlas zetten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:32

ik ben ook geen voorstander van vlas.Paarden vervelen zich sneller,mijn paard vond het nix.En ik heb een half jaar op een manege gestaan waar ze allemaal op vlas stonden en ik heb nog nooit zoveel paarden gezien die een hoefzweer kregen.Dus ik zet er zo mijn vraagtekens bij.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:53

mijn paard staat zo weinig mogelijk op stal, hij staat sowieso de hele dag buiten en in de zomer 24/7

De tijd dat ie o pstal staat, staat ie op vlas, omdat ie een strobed in 10 minuten opeet en dan op het beton staat/ligt

Ik heb een bont paard, met veel wit die zonder dekens staat en hij is stukken schoner dan zijn bonte collega die met dekens staat!

Ik mest ook niet volgens het boekje uit, ik zeef de mest eruit met een ballenwipper en haal 1 x per week de natte plekken eruit en om de 5 dagen een pak erbij momenteel, de box is erg nat omdat het buurpaard 24/7 op stal staat te piesen (en te poepen maar daar heb ik geen last van Clown )

Het is voor mij superduur, want ik moet het zelf kopen en aanvoeren terwijl ik gewoon vol pensiongeld betaal (en geen stro gebruik dus)

Ik betaal 5,60 per baal, merkloos vlas, heb vorig jaar wel 5 verschillende merken gehad maar geen verschil gemerkt. Het is moeilijk verkrijgbaar bij mij in de buurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:07

Zolang een paard niet om medische ( allergie/long) redenen van het stro af moet, vind ik eigenlijk dat je nooit en te nimmer iets anders moet gaan nemen. Stro kunnen ze op knabbelen, het is beter voor de voeten enz enz.

En zwaar met uitmesten vind ik dan de allerbelabberste reden.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:16

je kan ook overgaan op heneparade, bij mij staan alle paarden er op uitmesten van 25 paarden is in tijd van 1 uur gebeurd incl. opstrooien en aan vegen in mij eentje
het is gegarandeerd stof vrij, paarden hebben nooit hoefproblemen en als ze er iets van eten krijgen ze er geen colic van ( tenminsten het is mij in de laatste 3 jaar niet overkomen dat het van de heneparade kwam)

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:25

Allen bedankt voor de reacties!!

Ennuh, Pipo... Ieder heeft zo zijn eigen reden om dingen te doen. En aangezien ik zelf op een aantal paardenstallen werk en daar mest zou ik thuis die tijd die ik aan mesten normaal besteed liever nuttiger willen besteden.
Volgensmij vroeg ik ook niet echt een mening om mijn beweegreden om over te gaan op vlas. En trouwens, ik heb niets over 'zwaar' gezegd....

Volgens allerlei sites over vlas is het juist veel beter voor paardenvoeten dan gewoon stro. Ik weet er zelf niets van, maar ik neem aan dat ze dat niet zomaar gaan beweren??

Even tussen 2 haakjes. Van de bezwaren m.b.t. het niet kunnen eten van vlas ben ik al op de hoogte. Maar voor mijn paarden is dit geen probleem, want beide eten niet of nauwelijks stro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:36

liousca schreef:

Volgens allerlei sites over vlas is het juist veel beter voor paardenvoeten dan gewoon stro. Ik weet er zelf niets van, maar ik neem aan dat ze dat niet zomaar gaan beweren??

Dat is gewoon een verkooptruuk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:38

ik heb een paard met probleemhoeven: rotstraal!

Sinds ie op vlas staat is het stukken minder, maar dat is ongeveer gelijktijdig met het natuurlijk bekappen begonnen, dus ik kan niet zeggen of het door het vlas of het bekappen komt.

Ik kan wel zien dat mijn paard er stukken droger bij staat dan zijn buren die op stro staan.......

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:48

Mijn paard is op advies van de dierenarts op vlas gegaan hij had altijd rotstraal en nu heb ik nergens last van.
Mijn hoefsmid is ook erg positief omdat het een goede ondersteuning van de voet geeft die meer overeen komt met hoe ze op een natuurlijke bodem zouden staan.

Zelf vind ik het ideaal mits er genoeg ruwvoer beschikbaar is want je ziet teveel stallen met paarden op vlas die twee keer per dag een plukje kuil krijgen en dat is natuurlijk niets.

Mijn paard staat van 10.00u tot 18.00u buiten met een berg hooien krijgt op stal nog een plak of 4 hooi.

Ik haal elke dag de mest eruit en dan om de 5 dagen ongeveer het nat. Om de 2 dagen gooi er een halve baal in dat vind ik prettiger omdat de kwaliteit van de bodem dan gelijkmatiger is.

Zelf ben ik ook ongeveer 5 euro per baal kwijt en kom ik per maand voordeliger uit dan dat ik ze er net zo netjes op wil hebben met stro.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:49

Spetter staat ook op vlas. Alle paarden bij onze stal trouwens. Hij stond eerst altijd op stro. Hij was toen erg vies steeds, lag de hele nacht in zijn eigen pis. op vlas blijft ie schoon. Mooie droge voeten ook. Uitmesten vind ik niet zo snel gaan omdat ie niet netjes is. Poept overal. Een andere tinker bij ons op stal verspreid zijn mest zelfs waardoor je dus lang bezig bent om uit te mesten. Maar een merrie bij ons is zo klaar, die mest op 1 plek.
Elke week natte plek er uit en een nieuwe baal. 5 euro is normaal!
groetjes Cindy en Spetter