gevoelig na bekappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

gevoelig na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 12:42

Gister zijn mijn pony's bekapt. Bij Amber moest de straal bij gesneden worden. Er moest best wel wat weg. Daarbij raakte de smit wat leven en ze bloedde. We hebben het schoon gemaakt en er wondspray op gespoten. Toen heb ik ze ff op een schoon stuk gras laten grazen. Toen ze weer in hun eigen wei gingen was de wond dicht.

Normaal is ze nooit zo gevoelig naar het bekappen. Dus ik wou een staprondje maken. Op de weg liep ze heel voorzichtig, maar naar mijn idee niet kreupel. In het gras liep ze normaal. Na wat oefeningen in de berm heb ik haar maar weer naar stal gebracht.

Wat kan ik het beste doen? Ik denk dat ik haar maar een paar dagen op rust zet en zou ik de hoef nog extra moeten ontsmetten?

manonutjuh

Re: gevoelig na bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:04

die van mij liep ook kruepel, vooral op het harde, gaat vanzelf beter gewoon stappen op het zachte, liefst in de bak en goed droog houden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:45

Even een paar daagjes rustig aan doen.
Wij hebben ook een pony gehad die heel gevoelig was. Maar dat was meestal na 1 of 2 dagen helemaal over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:17

Ok, dan ben ik weer gerust gestelt, aangezien ze daar normaal geen last van heeft en nu een wondje had.

Worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:47

die van mij heeft ook een keer gehad dat hij 1 dag op de tegels heel voorzichtig liep.
maar toen hij in de wei stond, rende hij wel!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:51

Ik geloof dat paarden daar vaker last van hebben... gaat waarschijnlijk vanzelf weer over Haha!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:55

Als het goed is is een paard nooit gevoelig na een bekapping, een paard hoort daar juist beter van te lopen.
Bah, een hoefsmid die veel van de straal haalt Boos! tot bloedens toe Boos!
De straal heeft meerdere functies, en hoort juist de grond te raken. De straal zorgt voor 1/3 van de schokdemping van de hoef en de straal zorgt voor hoefgroei. Er mag dus nooit in gesneden worden..
Het kan ook nog zijn dat de hoefsmid in de zool heeft gesneden (wat ook vaak gebeurt) Hier wordt hij ook gevoelig van, doordat de zool dan dunner wordt.
Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl . Hier staat erg veel informatie op over hoeven en bekappen.

Groeten Alline