Uitladen trailer problemen.. wie kan helpen..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Uitladen trailer problemen.. wie kan helpen..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:53

hallow.. ik heb problemen met het uitladen van de pony bij de trailer.. mijn verzorgpony waar ik wedstrijden mee rijd wil zicht omdraaien bij het uitladen wat dus niet kan door het 2paards trailer.. het is behoorlijjk naar om aan te zien dat het beestje er maar zow moeilijk uit wilt en zicht steeds wilt omdraaien.. nu had ik een vraagje aan jullie.. hebben jullie of weten jullie misschien een manier om dit beestje er achteruit uit te krijgen.. hij gaat er heel lief in en alles maar eruit is egt heel moeilijk.. iki hoop dat er veel reageren en ik er veel aan heb..
alvast bedankt voor het bekijke
groetjes mariska..

lin1da

Re: Uitladen trailer problemen.. wie kan helpen..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:59

heeft je paard ook moeite met achteruit lopen gewoon????

anders zorgen dat het paard naar achter loopt door te oefenen met smalen doorgangen die je achteruit neemt. zorgen dat je paard niet om kan draaien door middel van longeerlijk of de doorgang smal te houden.

succes ermee
groetjes

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 21:02

dankje voor je tip maar normaals in smalle stukjes enzovoort loopt hij super lief achteruit maar het is hem aangeleerd om in de trailer om te draaien enzovoort en dat is dus niet zo handig.. en we zijn nu dan wel aan het proberen het te doen zonder om te draaien maar dan heb je egt een tegendraads paard die maar voorin blijft staan. en de hoefsmid zei nog wel gewoon omdraaien enz.. maar dat is egt te gevaarlijk.. zow onverandwoordelijk van die man.. heeft nog iemand tips?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:06

elke dag oefenen, zonder trailer, aan het einde van het rijden eraf ernaast gaan staan en achteruit al is het maar 1 pasje, goed belonen! in de stal "terug" al is het maar 1 pasje en weer belonen, kortom leer het commando "terug" dan werkt het in de trailer ook vast wel

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 21:10

maar dat is het hem juiszt gewoon buiten enzz zonder trailer wil hij het heel graag..enzo en ook in smalle ruimtes enz 2 balken dicht bij elkaar enz maar in de trailer weer net niet. dat is het rare. hij luisterd ook heel goed naar het commando terug en doet het dan ook maar in de trailer wil hij dat egt niet net of hij zow iets heeft van 1 stapje naar achter zetten en dan is het vlieg naar vore eng.. dat is juist het raare.. weet niet meer wat ik er tegen moet doen:(

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:14

Het zal vast onmogelijk zijn, maar wat ook een oplossing is, is een veetrailer, dan hoeft je paard niet achterwaarts te lopen, maar kan hij gewoon rechtdoor. Lachen

En anders oefenen, oefenen en oefenen.
Het is het toch waard?

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 21:31

jaa.. ik ga het ook zoveel mogelijk oefene enz.. onze trailer is ook voor vee enz.. ook vor schapen namelijk.. volgensmij.. en heeft ook een voor laad klep maar doordat die klep aan de rechterkant zit en de pony links moet staan (anders trapt hij de zeikanten helemaal kapot enz..) werd dat ook weer een probleem maar we blijven oefene..

Nachony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 08:14

Die van mij heeft ook een probleem gehad met uitladen nadat ie een keer was uitgegleden op de laadklep. Kreeg 'm daarna met geen mogelijkheid meer achterwaarts, iedere keer als hij de laadklep voelde, stoof ie weer naar voren.Nu loopt ie heel bedaard zelf van de laadklep af. Hij wil zien waar hij loopt dus buig ik heel voorzichtig zijn hoofd in zodat ie naar achteren kan kijken. Als ie eenmaal kan zien waar hij naar toe gaat, gaat het erg goed. Maar ik moet geen enkele vorm van "dwang" gebruiken, hij wil het zelf doen. Ik begeleid hem wel ietsjes met het halstertouwtje maar dat is ook het enige. Niemand moet "m aanraken want dan is het weer gebeurd.
Ik vond het in het begin vreselijk dat ie de trailer niet uitging. Er zijn zat verhalen over hoe je een paard een trailer in kan krijgen als het niet wil lukken maar hoe een paard er uit komt als ie niet wil, daar is niets over te vinden. Dat het nu goed gaat is niet over één dag ijs gegaan maar met een hoop geduld en oefening.

Gr. Irm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:49

Mijn paardje heeft dit zelfde probleem ook. Extreme dwang werkt alleen averechts. Maar ik merk wel dat ze soms wel even wakker geschudt moet worden. Even streng optreden helpt bij haar wel degelijk. Veel oefenen is toch echt het sleutelwoord. Een paar passen op de loopplank, dan weer naar achteren, en belonen. Dit steeds vaker doen en ook steeds verder in de trailer. Veel succes.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:33

Bekent probleem...mijn anda wil ook niet achteruit eruit, maar das een veel voorkomend probleem bij anda's uit spanje schijnt.

Bij mij is t gewoon een kwestie van hem achteruit stoepjes af laten stappen enso dan doet hij t ook achteruit de trailer uit.

Toch handig...zo'n uitvinding van een voorklep waardoor ze niet meer achteruit hoeven Ja

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:42

Misschien kun je een longeerlijn gebruiken als steuntje. Je zorgt dat de longeerlijn aan het tussenschot vastzit en laat hem steeds een stukje vieren als hij achteruit komt. Wil die draaien dan houd je de longeerlijn bij je. Dit kun je zelf regelen maar ook een hulp naast de trailer te laten staan en er zit altijd zo´n stalen hendel langs de trailer toch, daar moet je hem dan doorheen doen omdat je anders geen kracht kan zetten als de pony draait want dan trekt die natuurlijk zo de lijn uit je handen. Je moet dit thuis natuurlijk wel oefenen zonder trailer, want niet elke pony accepteert een lijn achter zijn kont...

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:02

dit heb ik ook. nog steeds geen oplossing gevonden, maar dit houdt ik bij.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:07

Met mijn tinker heb ik hetzelfde probleem gehad. Er in is geen probleem, maar er uit deed ze niet, ze wilde omdraaien. Ik heb het gedaan zoals coby al schreef. Eerst veel achteruit lopen oefenen. Daarna 1 pas op de loopplank en er achteruit weer af. Als dat goed gaat 2 passen op de plank en er achteruit weer af. Zo steeds weer opbouwen.
Nu doet Rhona het heel braaf, geen enkel probleem meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:56

gaia schreef:
Met mijn tinker heb ik hetzelfde probleem gehad. Er in is geen probleem, maar er uit deed ze niet, ze wilde omdraaien. Ik heb het gedaan zoals coby al schreef. Eerst veel achteruit lopen oefenen. Daarna 1 pas op de loopplank en er achteruit weer af. Als dat goed gaat 2 passen op de plank en er achteruit weer af. Zo steeds weer opbouwen.
Nu doet Rhona het heel braaf, geen enkel probleem meer.

Het is inderdaad vaak een kwestie van onwennigheid en angst. Door veel te oefenen gaat het meestal op een gegeven moment vanzelf.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 14:27

bedankt voor de reacties.. maar ik heb ook al heel veel geprobeerd en dingetjes achteruit bij stoepjes die naar beneden gaan doet hij super goed en super lief.. maar om de een of andere rede heeft hij van zijn baas geleerd dat omdraaien in de trailer veilig is en dat hij dus heeft geleerd te moeten omdraaien.. en als ik hem dan naar achter laat lopen zet hij 2 a 3 stappen naar achter en dan ineens keihard naar voren op de stang.. meestal als hij naar achter loopt doet hij ze hoofd op zei bij de trailer en wil hij meteen omdraaien maar dat hou ik nu tegen door hem goed vast te houden met een hengstenketting.. maar och zet hij 3 passen en niet meer oo kwil hij er nu niet meer in lopen.. maar het is een 2 paards trailer en we gaan er een 1 paards trailer van maken. zodat hij meer ruimte heeft om zich te bewegen.. we gaan ook super veel oefenen met erin en hij kan er straks voor weer uit.. dus heb ik gelukkig dat probleem ook niet meer.. maar egt bedankt voor jullie reacties..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:33

MariskaFally schreef:
bedankt voor de reacties.. maar ik heb ook al heel veel geprobeerd en dingetjes achteruit bij stoepjes die naar beneden gaan doet hij super goed en super lief.. maar om de een of andere rede heeft hij van zijn baas geleerd dat omdraaien in de trailer veilig is en dat hij dus heeft geleerd te moeten omdraaien.. en als ik hem dan naar achter laat lopen zet hij 2 a 3 stappen naar achter en dan ineens keihard naar voren op de stang.. meestal als hij naar achter loopt doet hij ze hoofd op zei bij de trailer en wil hij meteen omdraaien maar dat hou ik nu tegen door hem goed vast te houden met een hengstenketting.. maar och zet hij 3 passen en niet meer oo kwil hij er nu niet meer in lopen.. maar het is een 2 paards trailer en we gaan er een 1 paards trailer van maken. zodat hij meer ruimte heeft om zich te bewegen.. we gaan ook super veel oefenen met erin en hij kan er straks voor weer uit.. dus heb ik gelukkig dat probleem ook niet meer.. maar egt bedankt voor jullie reacties..

Ik zou van een 2-paards geen 1-paards maken. Veel meer kans op ongelukken! als jij door een bocht gaat heeft je paard nog steun aan het schot maar als je dat wegneemt vliegt die alle kanten op...

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 09:11

neej zo zit het niet dis is en kleine pony/vee trailer.. en als we nu weg gaan met de trailer schopt hij het schot opzei omdat hij maar 5 cm meer ruimte heeft aan 1 kant en aan de andere kant zit hij er al tegen.. hij schopt het schot opzei omdat hij te weinig ruimte heeft om in evenwicht te blijven.. en daardoor gaat het hele schot in de trailer kapot.. wij gingen kijken naar een 1 paards bij wedstrijd en die was in de breedte net zo groot als onze 2 paards.. dus hij kon makkelijk 1 paards gemaakt worden.. en ook zetten wij hem dan vast aan trailerlijnen zodat hij niet om kan vallen.. maar ik wil je zeggen hij heeft nu iets van 60 cm ruimte in deze 2paards dus dat is egt ontzettend weinig.. en hij schopt dus dat ding opzei omdat hij niet weid genoeg staat.. groetjes

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:02

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie.
Het was echt een drama want ze was dus niet bang voor de trailer want ze stapte er zo in maar eruit ho maar.
Ik heb op een gegeven moment echt iedereen om raad gevraagd en dit is mijn merrie niet ten goede gekomen.
Ze op een gegeven moment gevallen in de trailer en had haar achterbenen helemaal open gehaald.
Als je haar probeerde voorzichtig naar achteren te lopen, beukte ze met geweld weer naar voren en of ik was helemaal geplet of de voorstang was helemaal verbogen.

Ik was echt ten einde raad maar was ook alle goed bedoelde adviezen zat omdat het van kwaad tot erger leidde.
Op een middag was ik met een vriendin en die zei laten we de trailer neerzetten en dan laten we haar de voorbenen op de trailer zetten en dan laat je haar weer achteruit gaan.
De 2e keer laat je haar een stap verder op de klep staan en dan laat je haar opnieuw achteruit gaan.
Ik moest ervoor oppassen dat ze mij dus niet naar voren drukte om zo meteen de trailer in te lopen.
We hebben dit een keer of 20 gedaan.
Toen kwam het moment om haar er dus een keer weer helemaal in te laten lopen.
Het zweet brak me uit maar ze ging erin.
Nu was het de bedoeling om haar dus wel achteruit te blijven drukken en dus wel door te laten zetten en dus met veel kracht naar achteren te duwen.
Ik heb er iemand bijgehaald die mij hierbij zou kunnen helpen en op het moment dat ze een stap naar achteren deed en eigenlijk weer naar voren wilde beuken hebben we alle kracht bij elkaar gezet en haar toch naar achteren kunnen duwen.
En het lukte, het ging niet super soepel maar ze stond op de klep en was dus toch achteruit gegaan.
We hebben dit nog wel een keer of 10 herhaald en wonder boven wonder ze kan nu de trailer achterwaarts uit.
Soms twijfelt ze nog steeds maar uiteindelijk doet ze het toch.

Ze had overigens geen probleem om achterwaarts te gaan op de grond dus dat was het niet.
Zelf heb ik het idee dat ze de eerste stap naar beneden gewoon eng vind.

Je kan inderdaad het achterwaarts oefenen op de grond en dus een lichte afdaling zoeken en haar daar achterwaarts af laten lopen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:03

Oja ik draaide haar ook altijd om als ik weer ten einde raad was.
Aangeleerd gedrag is best moeilijk af te leren en mijn merrie heeft dit dus 7 jaar gedaan.
Maar sinds kort kan ik dus met een gerust hart op wedstrijd.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:43

bedankt voor je reactie.. ik heb dus egt precies hetzelfde erin lukt nog wel maar eruit.. doet hij ook zet eerst een paar stapjes en dan oeps dat is toch eng denk hij dan en beukt naar voren.. me hand is ook al helemaal blauw door dat want ik zat vast.. maar deze pony is dus vreselijk sterk en op wedstrijd hebben we met ze 3en zitten duwen.. maar hij beukte nog naar voren.. maar ik ga echt er alles aan doen om hem normaal naar achteren te krijge

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:46

Ja dat is ook het probleem als ze eenmaal zelf terug gaan staan duwen dan lukt het je met 10 mensen nog niet.
Het paard weet al wat je wilt gaan vragen en begint dus meteen al met zijn gewicht in de strijd te gooien.
Mijn merrie raakte daarbij dan ook helemaal in paniek en lette dus echt niet meer op of er nou mensen tussen stonden.
Meerdere malen heeft ze de voorstang verbogen en ik had ook nooit meer verwacht dat het ooit goed zou komen.
We hebben zelfs overwogen maar een trailer met voorlader aan te schaffen.
Mijn merrie is ook een wat zwaarder type en dus ook mega sterk, ik snap dus precies wat je bedoeld.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 14:44

wij hebben dus wel een trailer met een voorlader hoe je dat ook noemt allen omdat het een 2 paars is en hij aan de linkerkant moet staan en de laadklep rechts is werd dat ook al onmogelijk maar nu gaan we van deze trailer een 1 paards trailer en 2 paards trailer maken zodat hij er voor uit kan. en ook meer ruimte heft want onder het rijden schopt hij ook steeds he schot opzei omdat hij niet weid genoeg kan staan om evenwicht te bewaren.. hij is egieenlijk helemaal niet egt breed ofzow maar egt heel erg sterk.. Tong uitsteken