vlas...? (hoe uitmesten)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wien

vlas...? (hoe uitmesten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 18:30

Mijn verzorgpaard staat op vlas. Ik haal er 4 dagen in de week de natte plekken en de drollen eruit, maar toen zei iemand tegen mij dat ik er steeds een nieuw pak bij moest doen... (want dat is warmer...?) nou staat dat ook op de pakken dat je er telkens een nieuw pak bij moet doen en dan na een tijd het moet uitmesten. Maar nou is mijn vraag... Is dat wel goed, want ik dnenk dat er dan allenmaal schimmels inkomen...?
Laatst bijgewerkt door Katja op 02-03-05 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets duidelijker gemaakt.

Anoniem

Re: vlas...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:37

Vier keer per week natte plekken weghalen is te vaak. 1 tot 2 keer per week is meer dan genoeg. Als je er vervolgens steeds 1 of 2 nieuwe pakken vlas bijgooit (afhankelijk van hoeveel je eruit hebt gehaald) dan zit je wel goed. Als je een niet al te smerig paard hebt, dan zou het netjes moeten blijven met elke week 2 pakken, of twee keer per week 1 pak erbij.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:44

erger nog , dagelijks de ergste drollen eruit
wekelijks de ergste natte plek en 1 pak er bij Haha!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:45

Hoi

Mijn paarden staan ook op vlas en ik ben er ontzettend tevreden over!

Ik begin in een lege stal en gooi daar 5 balen vlas in.
Vervolgens haal ik 2 keer per dag de drollen eruit, en als de natte plekken "naar boven komen" schep ik die er gedeeltelijk uit.
Per week strooi ik gemiddeld 1 baal vlas bij. ( afhankelijk van het paard en hoe vuil de stal is )
Na 3 maanden haal je alles eruit, spuit je de stal schoon en begin je weer opnieuw.

Dus als je het datgene doet wat hierboven staat, ontwikkeld er zich een lekker dik stalbed, een goede isolatie laag. Je moet ook nooit heel de stal omscheppen want dan haal je die laag weg. ( het natte strekt naar onderen en dat dient als isolatie. )
Hierdoor krijg je een lekkere veerkrachtige bodembedekker.
Met stro, liggen ze eigenlijk nog op het beton, maar met vlas niet.

Ik wil niet meer anders! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:47

nickyu schreef:
erger nog , dagelijks de ergste drollen eruit
wekelijks de ergste natte plek en 1 pak er bij Haha!

Dat is helemaal netjes!

Ik haal overigens ook dagelijks alle drollen eruit, sterker nog; dat doe ik minimaal 2 keer per dag. Zo blijft de bodem mooi licht van kleur.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:39

ik haal 1 a 2 x per week de natte plekker er uit dagelijks de drollen en 1 x per week een nieuw pak er in Haha!

verkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:48

Wij halen 1x per dag de drollen eruit. Als de bodem erg vies is een half pak erbij (0.5/ 1 pak per week.) Het onderste vlas wordt na een tijdje rood, dat rode wordt zwart en dat zwarte gaat composteren. De vlas kan tot 6 maanden blijven liggen in de stal.. je hebt dan alleen veel werk om de stal leeg te krijgen Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:21

verkaatje schreef:
Wij halen 1x per dag de drollen eruit. Als de bodem erg vies is een half pak erbij (0.5/ 1 pak per week.) Het onderste vlas wordt na een tijdje rood, dat rode wordt zwart en dat zwarte gaat composteren. De vlas kan tot 6 maanden blijven liggen in de stal.. je hebt dan alleen veel werk om de stal leeg te krijgen Haha!

Ja en als het rood is, is het verzadigd en neemt het dus geen voht meer op. Ik haalde 1x per dag de drollen en de natte plek eruit en ongeveer 1x per week was het beetje wat ik had laten liggen dan ook echt rood. Ik deed een week met een pak met bijstrooien... Als ik veel weghaalde, ging er veel terug, haalde ik minder weg, ging er ook minder weer in!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:35

Iedere dag de mestballen eruit en dan eens per week een half pak erbij. Als ondergrond voor de vlas gebruik ik rubber matten, zodoende heb ik aan een half tot 1 pak per week voldoende.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:14

ik hen mijn pony nu ok op vlas staan en ik haal er elke dag de drolen uit maaar de natteplekken laat k zitten zo word het een lekker dik pak als het dna niet te vies is doe ik er niks bij maar als het al wat viezer is doe ik er en beetje vlas bij Knipoog maar hij is over het algemeen wel netje hij doet alles in ee nhoek dus dat is niet veel werk maar het werk goed ik zou het best veel mensen aanraden en zeker voor paarden die stro eten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:33

Ik ben nu een paar maanden bezig met vlasstro, maar kan nog niet echt zeggen dat het me bevalt. Ik heb geprobeerd een bodem te creeeren, door de natte plekken niet te vaak te verwijderen, maar dit wordt op de een of andere manier niets, binnen een mum van tijd lijkt het wel of de natte plek steeds groter wordt en ben ik iedere keer de hele stal weer aan het leeghalen. Dat doe ik dus niet meer, vind het bovendien ook niet erg hygienisch zo'n grote natte plek die aan de onderkant erg rood van kleur wordt en ontzettend naar urine ruikt als je hem verwijdert...

Ik haal nu iedere dag de mestballen weg (net zoals voorheen natuurlijk), maar ook iedere dag de natte plek. Ik heb dan meestal 1 baal per week nodig om de stal aan te vullen en dit bevalt veel beter! Maar dan moet ik ook niet een dag de stal overslaan, want dan is het weer huilen Boos!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:32

sinds de paardjes bij mij thuis staan mest ik ze 3x per dag uit. 1x 'smorgens, 1x smiddags (grote drollen beurt) 1x savonds. En in het weekeind haal ik alle vieze plekken er uit. en gooi er weer een baal bij, als het nodig is zelfs 1,5 of 2 als het echt berroerd is. Werkt prima, en hoe vaker je de mest er uit haalt, hoe schoner de stal! OK dan!

_VHS_

Re: vlas...? (hoe uitmesten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:49

Mijn paard schraapt over de bodem voor hij gaat rollen, dus kiepert ie alle schone en minder schone vlas door elkaar.

Wat betalen jullie voor een pak vlas?

Wij hebben laatst weer een paar weken met stro gewerkt, maar dat ruik je toch beduidend meer...!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:56

MightyMike: wellicht is het een idee vlas van een ander merk te proberen.
Niet alle vlas is hetzelfde, er zit veel verschil in kwaliteit bij verschillende leveranciers.

Ik bestel mijn vlas bij Lavor, en betaal voor baaltjes van ongeveer 18-20 kg 5 euro incl btw.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:08

Halen jullie de natte plekken er bijna niet uit? Ik haal als ik een natte plek zie, dat meteen eruit! Het is echt niet goed voor de grond als die nat blijft! En het ziet er smerig uit, het plakt en het stinkt.
Ik haal 1x per dag alle drollen eruit en 1x per dag alle natte plekken. 1x per week gooi ik er een nieuwe bovenop. Hij staat dus niet op een dikke laag vlas maar gewoon op een laagje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:59

Majo schreef:
Halen jullie de natte plekken er bijna niet uit? Ik haal als ik een natte plek zie, dat meteen eruit! Het is echt niet goed voor de grond als die nat blijft! En het ziet er smerig uit, het plakt en het stinkt.
Ik haal 1x per dag alle drollen eruit en 1x per dag alle natte plekken. 1x per week gooi ik er een nieuwe bovenop. Hij staat dus niet op een dikke laag vlas maar gewoon op een laagje.

Hihi, jij hebt er helemaal niets van begrepen Nagelbijten / Gniffelen

de natte plek moet je zeker wel laten zitten, je moet zorgen dat er ruim voldoende droog vlas overheen ligt.
Die 'natte' plek gaat een soort 'onderkoek' vormen waardoor het uitmesten werkelijk 10x makkelijker zal gaan.

het is bijna een luier-reclame, maar juist vanwege de bovenlaag en de onderlaag zal je zien dat de urine van je paard door de bovenlaag heen naar onderen wordt gezogen, en de bovenlaag gewoon helemaal droog blijft. Bij goed vlas zal je pas na een week of 2 gaan merken dat als jij op de plasplaats staat, je het wat kan horen 'sponzen'. Dat is het moment om de natte plek eruit te halen.

Je pot in feite de urineplekken op. Het is wel handig om minstens 1x per dag de mestballen eruit te halen, die zullen nl niet 'doorzakken' naar de onderlaag.

Probeer maar eens. Het stinkt werkelijk alleen bij het uithalen van de natte plek. Als je die met rust laat, ruik je werkelijk heel weinig tot helemaal niets. En met voldoende droge bovenlaag zal je paard ook niet de hele dag met de voeten in de natte plek staan, echt niet Haha!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:08

mijn pony is een ontzettende zeikerd, en ze loopt altijd rondjes in haar stal waardoor echt ALLES, maar dan ook echt ALLES doorelkaar zit.
Madame mag niet op stro, maar als dat zou mogen had ik het gelijk gedaan.

Ik haal elke dag de drollen eruit (1 voor 1) en ongeveer 3 keer in de week haal ik de natte plekken eruit (dat is ook echt nodig want soms is het zo een zooi), en ik doe er elke week een pak bij, soms een halve (als ze zich redelijk heeft gedragen).
het enige probleem is dat het soms erg ophoopt waardoor er een stuk of drie lagen ontstaan.. de onderste is dan de zogehete Onderlaag (waar het vocht zich verzameld) daarop een dun laagje met super schoon vlas nog, en daarboven weer een vieze mest/urine laag. daar baal ik wel erg van, heb ook allemaal verschillende taktieken gebruikt, maar niets hielp.
De beste is nog zoals het al gezegd wordt: gewoon de hele week alleen drollen wippen, 1 keer (en ik dan 3 keer) per week de onderlaag eruit halen en er een nieuw pak bij doen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:52

muiszje schreef:
mijn pony is een ontzettende zeikerd, en ze loopt altijd rondjes in haar stal waardoor echt ALLES, maar dan ook echt ALLES doorelkaar zit.
Madame mag niet op stro, maar als dat zou mogen had ik het gelijk gedaan.

Ik haal elke dag de drollen eruit (1 voor 1) en ongeveer 3 keer in de week haal ik de natte plekken eruit (dat is ook echt nodig want soms is het zo een zooi), en ik doe er elke week een pak bij, soms een halve (als ze zich redelijk heeft gedragen).
het enige probleem is dat het soms erg ophoopt waardoor er een stuk of drie lagen ontstaan.. de onderste is dan de zogehete Onderlaag (waar het vocht zich verzameld) daarop een dun laagje met super schoon vlas nog, en daarboven weer een vieze mest/urine laag. daar baal ik wel erg van, heb ook allemaal verschillende taktieken gebruikt, maar niets hielp.
De beste is nog zoals het al gezegd wordt: gewoon de hele week alleen drollen wippen, 1 keer (en ik dan 3 keer) per week de onderlaag eruit halen en er een nieuw pak bij doen.

hahaha mijn paardje is ook zo erg. maar aan het eide van de week is het gewoon bruin. maar aan de ranjes licht dan nog gewoon schoon. Ik denk iedere week weer, en nu ga ik alles er uit halen. maar uiteindelijk hoef ik er maar 1 baal bij te gooien. valt dus nog best we mee. en dan af en toe gooi ik er een baal extra bij, om dat ik er iedere keer net iets meer uit haal als een baal. maar dat hoef maar om de 4 weken, ofzo.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:22

Dees schreef:
MightyMike: wellicht is het een idee vlas van een ander merk te proberen.
Niet alle vlas is hetzelfde, er zit veel verschil in kwaliteit bij verschillende leveranciers.

Ik bestel mijn vlas bij Lavor, en betaal voor baaltjes van ongeveer 18-20 kg 5 euro incl btw.

Ik bestel mijn vlas ook bij Lavor Bloos Een vriendin van mij ook en die kan de natte plekken rustig een tijd langer laten liggen. Mijn paarden zijn verder niet onrustig op stal, dus ze vertrappen de boel ook niet of zo. Ik heb al wel zitten denken dat het misschien komt omdat ik een buitenstal heb, bij mijn vriendin staan de paarden in een schuur in boxen, misschien dat het vlas daar toch beter de kans krijgt om te drogen. Mijn stal is wel voorzien van een luifel etc. dus niet dat er nattigheid binnenkomt, bij extreme regen of sneeuw gaan de bovendeuren ook dicht.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:08

Dees schreef:
de natte plek moet je zeker wel laten zitten, je moet zorgen dat er ruim voldoende droog vlas overheen ligt.
Die 'natte' plek gaat een soort 'onderkoek' vormen waardoor het uitmesten werkelijk 10x makkelijker zal gaan.

Ik snap wat je bedoelt. Alleen: wat dacht je van de vloer? Je moet dan wel een vloer hebben die nat-bestendig is. Dat is mijn vloer niet, das van dat brokkelige beton.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:24

Wat is dan wel een nat-bestendige vloer?
Het lijkt mij namelijk juist een van de beste nat-bestendige vloeren, beton bedoel ik dan he?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:44

dorientjuh schreef:
Wat is dan wel een nat-bestendige vloer?
Het lijkt mij namelijk juist een van de beste nat-bestendige vloeren, beton bedoel ik dan he?

Geen idee, gewoon een vloer die niet kapot gaat als het altijd nat is. De vloer ligt er al 60 jaar in volgens mij. Maar Dancer heeft het stuk bij zijn voerbak al kapot gestampt, daar zit nu een kuil Haha! Hij staat er al 7 jaar in, maar ik zorg gewoon dat de vloer niet drijf wordt. Een keer opdrogen kan ook geen kwaad.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:00

Majo schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Alleen: wat dacht je van de vloer? Je moet dan wel een vloer hebben die nat-bestendig is. Dat is mijn vloer niet, das van dat brokkelige beton.

Des te beter: als het vocht weg kan komen, blijft je vlas nog veel langer droog en bruikbaar. Wordt het dus alleen maar zuiniger van Knipoog