Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nickyu schreef:erger nog , dagelijks de ergste drollen eruit
wekelijks de ergste natte plek en 1 pak er bij
verkaatje schreef:Wij halen 1x per dag de drollen eruit. Als de bodem erg vies is een half pak erbij (0.5/ 1 pak per week.) Het onderste vlas wordt na een tijdje rood, dat rode wordt zwart en dat zwarte gaat composteren. De vlas kan tot 6 maanden blijven liggen in de stal.. je hebt dan alleen veel werk om de stal leeg te krijgen
maar hij is over het algemeen wel netje hij doet alles in ee nhoek dus dat is niet veel werk maar het werk goed ik zou het best veel mensen aanraden en zeker voor paarden die stro eten
Majo schreef:Halen jullie de natte plekken er bijna niet uit? Ik haal als ik een natte plek zie, dat meteen eruit! Het is echt niet goed voor de grond als die nat blijft! En het ziet er smerig uit, het plakt en het stinkt.
Ik haal 1x per dag alle drollen eruit en 1x per dag alle natte plekken. 1x per week gooi ik er een nieuwe bovenop. Hij staat dus niet op een dikke laag vlas maar gewoon op een laagje.

muiszje schreef:mijn pony is een ontzettende zeikerd, en ze loopt altijd rondjes in haar stal waardoor echt ALLES, maar dan ook echt ALLES doorelkaar zit.
Madame mag niet op stro, maar als dat zou mogen had ik het gelijk gedaan.
Ik haal elke dag de drollen eruit (1 voor 1) en ongeveer 3 keer in de week haal ik de natte plekken eruit (dat is ook echt nodig want soms is het zo een zooi), en ik doe er elke week een pak bij, soms een halve (als ze zich redelijk heeft gedragen).
het enige probleem is dat het soms erg ophoopt waardoor er een stuk of drie lagen ontstaan.. de onderste is dan de zogehete Onderlaag (waar het vocht zich verzameld) daarop een dun laagje met super schoon vlas nog, en daarboven weer een vieze mest/urine laag. daar baal ik wel erg van, heb ook allemaal verschillende taktieken gebruikt, maar niets hielp.
De beste is nog zoals het al gezegd wordt: gewoon de hele week alleen drollen wippen, 1 keer (en ik dan 3 keer) per week de onderlaag eruit halen en er een nieuw pak bij doen.
Dees schreef:MightyMike: wellicht is het een idee vlas van een ander merk te proberen.
Niet alle vlas is hetzelfde, er zit veel verschil in kwaliteit bij verschillende leveranciers.
Ik bestel mijn vlas bij Lavor, en betaal voor baaltjes van ongeveer 18-20 kg 5 euro incl btw.
Een vriendin van mij ook en die kan de natte plekken rustig een tijd langer laten liggen. Mijn paarden zijn verder niet onrustig op stal, dus ze vertrappen de boel ook niet of zo. Ik heb al wel zitten denken dat het misschien komt omdat ik een buitenstal heb, bij mijn vriendin staan de paarden in een schuur in boxen, misschien dat het vlas daar toch beter de kans krijgt om te drogen. Mijn stal is wel voorzien van een luifel etc. dus niet dat er nattigheid binnenkomt, bij extreme regen of sneeuw gaan de bovendeuren ook dicht. Dees schreef:de natte plek moet je zeker wel laten zitten, je moet zorgen dat er ruim voldoende droog vlas overheen ligt.
Die 'natte' plek gaat een soort 'onderkoek' vormen waardoor het uitmesten werkelijk 10x makkelijker zal gaan.
dorientjuh schreef:Wat is dan wel een nat-bestendige vloer?
Het lijkt mij namelijk juist een van de beste nat-bestendige vloeren, beton bedoel ik dan he?
Hij staat er al 7 jaar in, maar ik zorg gewoon dat de vloer niet drijf wordt. Een keer opdrogen kan ook geen kwaad. Majo schreef:[naam verwijderd] schreef:de natte plek moet je zeker wel laten zitten, je moet zorgen dat er ruim voldoende droog vlas overheen ligt.
Die 'natte' plek gaat een soort 'onderkoek' vormen waardoor het uitmesten werkelijk 10x makkelijker zal gaan.
Ik snap wat je bedoelt. Alleen: wat dacht je van de vloer? Je moet dan wel een vloer hebben die nat-bestendig is. Dat is mijn vloer niet, das van dat brokkelige beton.