voer advies gevr: meer energie zonder veel eiwitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

voer advies gevr: meer energie zonder veel eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:19

mn merrie is soms nogal sloom ,ze staat nu gewoon op basisbrok van masters ,minste eiwitten. maar ik heb het gevoel dat ze wel wat meer energie kan gebruiken zonder haar eiwitten te verhogen.

wie heeft voor mij een voer advies

ze wordt circa 5 keer pw gereden

cornelie

Re: voer advies gevr: meer energie zonder veel eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:26

Pride krijgt olie als krachtbron, dus helemaal geen brok meer. Werkt perfect en wordt ook aanbevolen bij paarden met spierproblemen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:23

Die van mij krijgt hele haver erbij. (dus niet geplet)
Niet te gelijk met de brok voeren, want dan wordt het niet goed gekauwd en heeft het weinig rendament.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:32

Ik voer een kombi van Equisanum Herba en Marstall Muesli Extra Vit/Min. zonder haver, met een flinke scheut olie (soms zonnebloem, soms maiskiem).
Beide meiden lopen er goed op en zien er ook goed uit.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 22:47

cornelie schreef:
Pride krijgt olie als krachtbron, dus helemaal geen brok meer. Werkt perfect en wordt ook aanbevolen bij paarden met spierproblemen.

wat voor olie geef je dan ? en hoe geef je dat? slurpt hij het op? Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:25

kuilmais werkt ook erg goed,krijgen ze veel energie van maar zeer eiwit arm,en ze worden er wat dikker van....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:31

Iets waar veel energie in zit, maar weinig eiwit is Reform-Kruiden-Muesli van Havens.

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:16

Wij voeren van het merk Subi en deze heeft een produkt wat op basis van vet (overzadigde vetzuren ) het heet EM-mix en is voor paarden die spierproblemen hebben en die te heet worden van koolhydraten, informeer ns bij agrifirm daar verkopen het . ik voer het door de bix aan m,n manege-ponies 't is superspul. Groetjes Mariel Haha!

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:56

Ook mijn paard was vrij sloom toen hij op Master basisbrok stond. Ik ben overgestapt op Equisanum Western en het gaat stukken beter. Dit voer heeft een laag eiwit, hoog energiegehalte voor kortdurende, flinke arbeid (dus niet geschikt voor endurance bijvoorbeeld) en voor mij ook heel belangrijk: zuivere ingredienten waardoor afvalstoffen tot het minimum worden beperkt.
Het voer is wel wat duur, maar je hebt er heel weinig van nodig: mijn Quarter (1.50 m hoog), heeft aan een half kilootje per dag genoeg (mits ruim voldoende hooi) bij een '4-daagse werkweek'.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:26

Hoi!
Als jij basisbrok voert,maar wel 5 keer per week rijdt,zal het ook kunnen,dat de vit/min verhouding helemaal niet goed is.

Zeker de vit E/selenium moet je dan in de gaten houden.Ze kunnen zeer stijf worden en dus sloom(loopt niet echt lekker).

misschien gewoon een beter completer krachtvoer,liefst granen mix,zodat je geen dierlijke afvalstoffen aan je paard voert(dit kan voorkomen in brok-voer)
Ook kan je een geconcentreerde vit/min bokje erbij voeren,hoeven ze maar een klein handje per dag van te hebben.

Oh ja,granen hoef je minder volume van te voeren ,dan van brokvoer.Je voert tenslote geen ruw celstof enz ;dat moet je ookgewoon met normaal puur ruwvoer geven (hooi,voordroog).

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:50

ze hebben van masters ook een granenmix,horsemix genaamd misschien is dat wat? maar hoeveel? mn paard is 1,50 m hoog en werkt dus circa 5 dagen per week een uur.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:25

hier nog een olie-voerster, én kuilmaïs. geeft allebei veel energie, ze worden er niet heet van, en het rantsoen blijft eiwitarm.

ik geef maïsolie, je kan dat door zemelen of geweekte bietenpulp of maïskuil, of een combinatie hiervan doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:12

Ik heb een ruin van 10 jaar en 1.62 hoog. Die elke dag loopt onder het zadel of aan de longe 3/4 tot 1 uur.

Hij krijgt 2 a 3 plakken hooi.
3 kilo basisbrok van Pavo
2 kilo luzerne van hertog
1/2 sportmeusli van havens

Hij staat op vlas en krijgt ook per dag een hooinet met stro.

En nog was hij niet vooruit te branden. En ik vond dat ik hem genoeg voer gaf.

Ik gebruik nu energyboost van pavo (1 schep voor pony's en 2 scheppen voor paarde. 1 schep bevat 100 gram. Ik geef hem 1 schep en soms wat meer als hij veel moet doen.) En dat werkt echt super. Hij word er niet heet van maar wel lekker voorwaarts. Ik vind het super spul. Geeft net dat beetje extra.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:52

Sammie schreef:
Iets waar veel energie in zit, maar weinig eiwit is Reform-Kruiden-Muesli van Havens.

Ik weet niet of je paardje zeer gevoelig is voor eiwitten, maar zelf heb ik bovenstaande muesli in combinatie met een basisbrok een tijdje gevoerd en bevatte voor mijn paard toch nog te veel eiwitten. Ik heb inmiddels van meerdere westernstallen gehoord dat de Havens muesli voor hun paarden ook teveel eiwit bevat.

joquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:02

Ik voer muesli zonder haver van lavor (langwerden veevoeders hengelo) , mijn quarter merrie krijgt 4 voerscheppen per dag (1 voerschep muesli weegt minder dan een kilo)
mijn paint 3 en ons whelsje tim 1 per dag , verder voer ik voldoende hooi of kuilgras (voordroog) en krijgen ze 's avonds met zijn drieen een emmer bietenpulp.

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:02

Ik geef mijn paard elke dag bij zijn krachtvoer een schepje van MaxH bij. Dat zit in een pot, heel is geel poeder en ruikt lekker. Mijn paard is er duidelijk van opgeknapt. Het is een soort vitamineboost, zijn vacht glimt meer en is zachter en hij kijkt anders uit zijn ogen. Echt een aanrader! Ja OK dan!