mennen zonder les ?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diede

mennen zonder les ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:52

kan je eigenlijk leren mennen zonder les te volgen ?? Bloos Bloos Knipoog

groetjes

Sjonniej

Re: mennen zonder les ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:54

Ja, alles kan.....als je wilt verongelukken.

Je kan heel stoer zijn en gaan mennen. Je kan geluk hebben dat alles goed gaat. Maar het kan ook geheel fout gaan en dat je je paard na een maand naar de slager kan brengen.

Wees wijs en neem een paar lessen voor je ergens aan begint. Mennen is zowiezo al veel gevaarlijker dan ohz. rijden. Denk maar eens aan de gevolgen als je paard ertussenuit knijpt.

diede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 18:03

ja sorry hé ik vraag het maar gewoon omdat ik er niet zoveel van weet
ik wil dan ook graag een vriendelijk antwoord
ik moet niet weten wat jij ervan vind maar ik moet weten of het kan of niet en graag op een VRIENDELIJKE wijze !!!!!

groeten (maar niet aan jou sjonnie)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:16

nou, ik ben miss een beetje dom.
ik ga geen echte lessen volgen, maar in de buurt is iemand die mij gaat helpen en ik mag waarsch. mij tochtjes maken met mijn pa dus kunnen we het allebei leren. gr. Knipoog

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:19

Alles kan...als je wilt dat er ongelukken gebeuren??
Ik vind dit antwoord een beetje raar....Ook als je menlessen hebt gehad, kan je paard er tussenuit knijpen en kan je met of zonder paard een ongeluk krijgen...
Ik heb leren mennen met een ervaren iemand erbij, en ben in het land begonnen, totdat alles goed ging. En ik, en het paardje, het onder de knie hadden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:11

ik den kdat het aan meer dingen ligt: is het een ervaren braaf paardje, je omgeving(midden in rotterdam of in de middel of nowhere op de veluwe of zo), heb je zelf ervaring met paarden enz.

Zorg gewoon dat je sowieso nooit alleen op pad gaat met een aanspanning en moet je t nog leren?? misschien wil een ervaren iemand t je best leren. Dus echt les nodig????? ik denk t niet maar het is natuurlijk super als je wel je menbewijs haalt Haha!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:04

Ik heb nooit menlessen gehad ,en heb m'n ponytje(welsh c)zelf beleerd voor de kar en alles Haha!
M'n pa heeft me wel geholpen af en toe(die heeft zelf ook nooit menles gehad; heeft vroeger wel veel gemend met de belgen die we toen nog op de boerderij hadden).
Maar verder gaat het hartstikke goed'.m'n pony is erg braaf,je kan er echt van alles mee doen;ze luisterd erg goed naar m'n stemcomando's.
Ik hoef maar 1x te zeggen draf ;en daar gaat ze...Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor soort paardje je hebt...wat voor band je ermee hebt enzo(tuurlijk kan elk paard schrikken!)....

diede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 18:15

ja nu rijd ik gewoon buiten (onze wei is nogal nat)ze verschiet eigenijk niet vlug maar ze is nog wel jong en wat deugeniet
ik heb ze nog niet zo heel lang dus de band is nog niet zo heel sterk maar ik wou het gewoon eens weten voor als ik te groot ben geworden of te zwaar (wil ik mijn pony niet aan doen ook al zijn ze heel sterk)dus het kan nog wel een tijdje duren voor ik eraan begin!

Haha! Haha! groetjes Tong uitsteken Vork

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:01

Ik ben het met 'altingd' eens!
Het ligt natuurlijk heel erg aan het karakter van je pony/paard!!!!

Wij hebben zelf ook onze A-welsh pony beleerd voor de wagen (terwijl geen van ons enige menervaring had) Bloos Knipoog Ja
Wij hebben deze pony al vanaf dat hij een 4 maand oud veulentje was en hebben tot zijn 3e jaar veel met hem gewandeld over de weg etc., zodat hij al verkeersmak was! Toen hij 2,5 jaar was hebben we een tuigje gekocht en deze af en toe al eens opgelegd en daarmee aan de hand gewandeld, zodat hij het tuig en hoofdstel met bitje ook al kende!
Toen hij 3 jaar was hebben we een karretje gekocht en we hebben hem ook eigenlijk zo ingespannen! Vanaf die eerste dag dat hij voor het wagentje liep, loopt hij perfect! Alsof hij nooit anders gedaan had.
Later is mij vriend wel bij de menvereniging gegaan om toch les te kunnen krijgen! Daar hebben ze beide toch wel heel veel van geleerd! Het is dus opzich wel verstandig. Bij ons op de menvereniging stonden ze er ook wel even van te kijken dat we hem zelf beleerd hadden. Dat kon in hun ogen eigenlijk ook niet, maar zoals gezegd wist ik heel erg goed wat ik deed! Ik ken mijn pony-tje door en door en hij heeft werkelijk nog nooit een stap verkeerd gezet! Daarbij scheelt het natuurlijk dat hij ca. 1.15 groot (klein Knipoog ) is!!! En we gingen altijd met z'n tweeen op pad! Nooit alleen!

diede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:12

ja een vriendin van mij heeft ze in april 2004 gekocht toen was ze 4 jaar en onbeleerd dus hebben we ze eerst zadelmak gemaakt dat ging vlug ze leerde heel snel en heeft toen niet gebokt ofzo
dus ik ken ze van april en heb ze overgekocht in december het is een welsh b pony ong een meter 23 groot (klein ) maar ze luisterd niet zo heel goed op de stem maar dat ben ik nu aan het oefenen met het longeren

Knipoog Knipoog groetjes }> }>

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:19

Ja kijk het kan goed gaan. Maar als je tegen een probleem aanloopt is het toch wel fijn als je weet wat je dan moet doen....
Maar als een ervaren iemand je helpt, dan geef je daar geen geld voor maar eigenlijk krijg je wel les van diegene, dus eigenlijk heeft iedereen les gehad in het begin.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:29

toen we nog een welsh Atje hadden hebben we die beleerd voor de kar. Ik had dat nog nooit gedaan en heb wat hulp gehad van m'n vader, die wist hoe het tuig moest zitten... Knipoog Maar gelukkig was het een fijn ponytje waar je alles mee kon doen. Anders had ik het ook niet zomaar gedaan.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:13

Ik rij al van mijn 7e aangespannen en toen ik 13 was heb ik mijn enkel en tweespan gelijk gehaald (mocht het niet eerder doen Bloos ). Ik rij dan ook met verschillende aanspanningen maar niet elk span is hetzelfde.
Wij hebben thuis een stalhouderij en ik rij dan ook met verschillende koetsen en paardentrams door alle verkeer heen dus ben wel wat gewend.
Ik heb het weleens gehad dat ik met de paardentram reed en er een man in de tram zat die zat mij de les te lezen hoe ik moest rijden omdat ik niet via het achenbachsysteem reed met de tram. Dat is niet te doen met het verkeer want zij houden dus totaal geen rekening met dieren in het verkeer.

Ik raad je wel aan om nog eens goed na te denken als je echt wilt gaan mennen. Het is heel anders dan als je onder het zadel rijdt. Vooral de paardenmonden zijn heel anders.
Ik zou echt een curcus gaan volgen bij iemand die ook is aangesloten bij de SRR.