Zadel (wintec) ligt niet goed meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Zadel (wintec) ligt niet goed meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:31

Ik was daarnet de bit aan het lezen en daar stond ergens dat als je paard tijdens het opzadelen zich even strekt en zn rug erg bol maakt, het zadel waarschijnlijk niet goed meer past. Dat doet Melody dus de laatste tijd steeds. En het is eigenlijk niet zo raar ook, want het zadel heb ik al 2 jaar en in het begin was ze heel dun en had z geen spieren en nu is ze een stuk forser geworden. Dus ik denk dat het zadel wat breder moet. Nou heb ik zo'n wintec (pro?) van Isabelle Werth iig.
Waarvan de boom verwisselbaar (verstelbaar? ) is. Dat moet de zadelmaker doen zeker? *voelt zich heel blond Blond * En hoe duur is dat ongeveer? En moet je dan iets opmeten?
Is er iets waaraan je kan zien dat het zadel te klein/smal is? Want ik weet natuurlijk niet 100 % zeker dat dat het is.

Hele domme vragen waarcshijnlijk, maargoed Scheve mond

Fabb

Re: Zadel (wintec) ligt niet goed meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:47

Ik heb ook een wintec pro, dus weet er wel het een en ander vanaf. Ik denk dat je het best het zadel op je paard zn rug kan leggen zonder dekje, en dan kijken of hij overal nog wel mooi aansluit (dan weet je of de druk goed verdeeld wordt over zijn rug). Ik denk ook dat de kans wel groot is dat je zadel niet meer goed ligt als je paard een stuk breeder is geworden Ja . Je kan die bomen kopen voor tussen de 10 en 15 euro, en deze kan je er zelf in zetten (of iemand bij de ruitersportzaak kan dit vast ook wel als je zelf niet weet hoe het moet). De zadels kunnen ook worden opgevuld (ook al denken veel mensen dat dit niet nodig is) maar niet iedere zadelmaker kan dit. Ze moeten er namelijk een bepaald soort vulling voor hebben. Als je paard geen van de bomen past en dus een tussenmaat moet hebben kan de zadelmaker ook gewoon hem verbuigen, zodat hij groter of kleiner wordt. Het is namelijk gewoon een stuk ijzer Haha! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:05

Als ie breder is geworden moet er dus een bredere boom in, maar ik zou zelf niet weten of hij dan een maatje groter moet hebben of twee of drie. Dus ik zou er gewoon iemand naar laten kijken of je probeert om te passen even een boom van iemand anders te lenen.

Je kunt ze heel makkelijk zelf verwisselen, waar de schoft zit zit een stuk kunstof wat met klittenband vast zit, dit kun je gewoon lostrekken en dan zit de boom met twee simpele schroefjes vast.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:38

Oke. Heel erg bedankt! Maar er is dus niet iets om op te meten welke maat de boom moet zijn? dan moet de zadelmaker wel langskomen denk ik. Scheve mond

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:29

Ik had ook een te smalle wintec. Ik heb van dik ijzerdraad een mal gemaakt en hiermee naar de winkel gegaan. Gewoon het ijzerdraad over de schoft buigen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:30

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:58

Ik zie dat je in de rijp woont?

Ik woon in purmerend en een goedkope zadelmaker is Madetri, ruilt ook zadels in enz. en komen op stal.

Als je intresse hebt moet je even PBen