Welk bitje voor sterk paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Welk bitje voor sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:03

Hi

Als ik alleen met Lady naar buiten ga en ik ga terug naar huis, dan wordt ze oersterk, gooit d'r hoofd in de lucht of naar beneden en gaat rennen. Ik krijg haar niet terug in stap en vind dat heel gevaarlijk, stel dat er een auto aankomt...

Ik heb een matigaal geprobeert --> koppiej naar beneden/omhoog en ze rent er gewoon doorheen.
Slof wil ik niet aan beginnen, omdat ik dat goed wil doen met instructrice erbij en niet zelf wil gaan prutsen.
Dubbele teugel aan het bitje, heb ik ook geprobeert, maar dan zit je met twee teugels en dat werkt gewoon niet (oefening baart kunst, maar ik vind het heel vreemd rijden Bloos )
Ophoudingen maken, reageert ze niet meer op. Ophouding en direct los, heb het onder de knie, maar werkt alleen in de bak Boos! ..buiten merkt ze het geloof ik niet eens.

Nu zat ik te denken aan een ander bitje. Het is dus alleen als ik alleen naar buiten ga, met z'n tweeen is ze ook sterk, maar dan kan ik haar nog achter het andere paardje zetten en dan staat ze er gewoon een paar meter achter stil.
Misschien is een rubber bitje of een pessoa wat? Wil niet met stangen gaan werken. Pff, heb wel veel eisen zeg.

Dus als je tips hebt..heel graag.

Oliver

Re: Welk bitje voor sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:21

Pelham bit misschien?

PM Smiley eens, die gebruikt ook zo'n bit voor Marko, en bevalt haar heel goed volgens mij Lachen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:26

Een pessoa kan je best gebruiken, gewoon extra teugeltje aan de onderste ring en oppakken indien nodig! Je kan ook met een teugel rijden, maar een pessoa werkt scherp in door de hefboomwerking.

Misschien een tip: zodra je voelt dat je paardje zich sterk aan het maken is hem afleiden door te wenden of een volte te draaien, zorg ervoor dat je hem steeds een stap voorblijft hiermee! Zodra kalmeert en rustiger gaat lopen prijs je hem dat hij het goed doet, zo niet, weer een wending of volte! Succes!

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:10

Kijk even in het topic wat ik opende..Pelham vs Pessoa...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:28

manonnetjoe schreef:
Misschien een tip: zodra je voelt dat je paardje zich sterk aan het maken is hem afleiden door te wenden of een volte te draaien, zorg ervoor dat je hem steeds een stap voorblijft hiermee! Zodra kalmeert en rustiger gaat lopen prijs je hem dat hij het goed doet, zo niet, weer een wending of volte! Succes!

Dat gaat in deze omgeving niet lukken.

Ik zou het toch liever niet met een ander bit oplossen, het kan wel. Maar ik vind het niet echt eerlijk. Toen ik met David in het begin naar buiten ging heb ik er een martingaal aangedaan. Zo blijft zijn kop op bestuurbare hoogte en kan ik hem altijd nog een goede ophouding bezorgen. Na een paar maanden merkte hij dat het geen zin had en nu doe ik alleen nog een martingaal om naar het strand of als ik richting Naaldwijk ga, want dan moet ik via een stoplicht de Maasdijk over, en dan wil ik er toch wel zeker van zijn dat hij stil blijft staan.
Met een scherp bit vergeten de meeste mensen dat het zo scherp is en krijgt het paard dezelfde ophouding als met het oude bit.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:36

Citaat:
Zodra kalmeert en rustiger gaat lopen prijs je hem dat hij het goed doet, zo niet, weer een wending of volte! Succes!
Het is een goede oplossing en ik draai haar dan ook vaak even een oprit op als ze loopt de drammen, maar als ik haar dan terug draai, dan gaat ze weer.

Sjonnie: Lady reageert dus niet op een matigaal. Ze gooit haar hoofd de lucht in of juist naar beneden en rent er gewoon 'doorheen'
Je hebt wel gelijk dat mensen vaak vergeten dat er een ander bitje inhangt...maar volgens mij is dat de enige manier bij Lady

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:01

Mag het paard buitenstaan?
Krijgt het veel krachtvoer?
Ben jij ontspannen in het zadel?
Trek jij veel aan de teugels?
Longeer je voor het rijden?
Verveel het paard zich?
Heeft het paard vriendjes?
Hoe vaak wordt het paard bereden?
Hoe oud is het paard?
Werk je al lang met het paard?
Wat heb je allemaal geprobeerd voor je probleem?
Doet het paard dit altijd?
Zo nee, wat is er dan veranderd waarom hij dit nu wel doet?
Welke rede zou je paard hebben om zo sterk met jou om te gaan?
Doet het paard dit bij iedereen?
Hoe reed de vorige eigenaar met het paard?
Doet het paard dit al lang?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 18:16

Veel vragen, maar hier de antwoorden:

1. Mag het paard buitenstaan? Ja, ze staat elke dag ik schat zo'n 6 uur buiten

2. Krijgt het veel krachtvoer? 1 (geel) blikje) sportbrok, 1 muesli per keer en wordt 2x per dag gevoerd. Verder onbeperkt hooi in de paddock.

3. Ben jij ontspannen in het zadel? Buiten gaat dat steeds beter, ik vertrouw haar wel, maar als ik iets zie waarvan ik denk: Daar gaat ze van schrikken, ga ik toch anders zitten". Dus daar is een punt waar ik aan moet werken.

4.Trek jij veel aan de teugels? Nee, probeer altijd zo ontspannen mogelijk te rijden. Een ophouding oke, maar probeer zo veel mogelijk met mijn zit te rijden. Gaat ze ervan door, dan hou ik haar wel tegen emt mijn teugels.

5. Longeer je voor het rijden? Nee, dan krijg ik Lady na een 20 minuten niet meer aan het rijden. Ze is in de bak erg braaf, maar met dit koude weer is ze wat frisser.

6. Verveel het paard zich? Daar heb ik nog geen tekenen van gekregen. Ze staat altijd erg rustig op stal. Ze heeft hooi en een jerrycan om mee te spelen en dat doet ze dan ook vaak.

7.Heeft het paard vriendjes? Ze staat met 2 andere elke dag buiten in de paddock en haar andere vriendje staat op het land naast de paddock.

8. Hoe vaak wordt het paard bereden? Zo'n 4 a 5 keer per week, wat we binnenkort gaan afbouwen omdat ze drachtig is.

9. Hoe oud is het paard? Het paard wordt in juni 13

10. Werk je al lang met het paard? Zo'n 1,5 jaar

11. Wat heb je allemaal geprobeerd voor je probleem? Ophoudingen maken en direct los (reageert ze niet op als ze aan het rennen is), matigaal, dubbele teugel

12. Doet het paard dit altijd? Nee, maar wel 8 van de 10 keer
Zo nee, wat is er dan veranderd waarom hij dit nu wel doet?
Sinds ik alleen naar buiten ga en ze andere paarden tegen komt (langs een weiland) is het raak, en dat is enige weg waar ik naar buiten kan.

13.Welke rede zou je paard hebben om zo sterk met jou om te gaan?
Ik denk dat ze snel naar huis wil, het is alleen op de terugweg

14.Doet het paard dit bij iedereen?
Ja, alleen kan de een haar wel houden en ik niet, waarschijnlijk omdat ik twijfel.

15. Hoe reed de vorige eigenaar met het paard? Wij hebben haar ingereden op 10 jarige leeftijd

16. Doet het paard dit al lang?
Sinds 3 maanden.