afstand tussen balkjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

afstand tussen balkjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:24

Ik zou graag vanavond met mn paard een beetje over balkjes lopen omdat zen achterhand niet sterk genoeg is en omdat ik met hem wil gaan springen
ik krijg privéles van ervaren instructeur maar zou toch ook eens graag willen vrije piste doen en dan balkjes lopen
nu is mn vraag hoe groot de afstand is tussen 2balkjes
en hoe je dat kan berekenen?zie steeds dat ze voet voor voet zeggen en dan zo tellen maar hoeveel voetjes moet je dan doen?
nja misschien onduidelijke vraag Tong uitsteken
en kan ik met mn paard vrijspringen doen?hij is 18 en heeft dit waarschijnlijk nog nooit gedaan,ik denk eraan om hem 1m te laten springen aangezien we dit zelf al gedaan hebben in de les
kan ik dit doen of best niet aangezien zijn ouderdom en onervarenheid?

Armaris

Re: afstand tussen balkjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:26

zeggen moet zetten zijn Clown

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:14

Met voeten zetten doen wij nooit, ik heb een meetband in mijn kast liggen en meet het altijd gewoon op...

Ik leg ze altijd zo:

balken
draf: 1,25m
galop: 3m

in-uitjes
vanuit draf: ongeveer 3m
vanuit galop: ongeveer 3,65m

pas tussen sprong
vanuit draf 5,5m
vanuit galop: 7,35m

de precieze afstand voor je paard zal je een beetje aan moeten passen met proberen. Mijn paard is 1.68.

Ik zou trouwens niet op 1m beginnen, maar gewoon lager, je paard moet er wel plezier in krijgen en niet meteen tot het uiterste gevraagd worden. Mijn paard is een echte springer en doet het super graag, maar ik begin vrijwel altijd laag. Eerst de spieren weer laten wennen. Zo vaak spring ik niet met haar... (zij springt dan wel graag, ik mag het eigenlijk niet...)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 14:44

mijn paard is 1m82
dus vrij groot
ik dacht telkens aan 10stapjes

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:39

niemand? Bloos

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:55

staleigenaar hielp mij hier laats nog meer,ik had wel maar twee balkjes en dacht dat hij zo op 2 of 3 meter uiteen legde,zodat ze ook zo konde blijven liggen met de galop?

ik heb altijd gedacht gewoon 2 meter ertussen,maar weet het dus niet zeker.

niemand op stal die je even kan helpen?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 18:50

mickeytje schreef:
staleigenaar hielp mij hier laats nog meer,ik had wel maar twee balkjes en dacht dat hij zo op 2 of 3 meter uiteen legde,zodat ze ook zo konde blijven liggen met de galop?

ik heb altijd gedacht gewoon 2 meter ertussen,maar weet het dus niet zeker.

niemand op stal die je even kan helpen?

ja maar ik wou even jullie mening weten,hoeveel de afstand bij jullie bedraagt?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:52

Voor een paard van 1.82 zou ik er ca. 1.40 per pas tussen laten. In galop beginnen bij 3,5 meter. Makkelijker is het als er iemand in de bak staat die er verstand van heeft en ze even voor je goed legt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:54

Balkjes= 1 m in draf
In-uit = 3 meter (ook galopbalken) of iets ruimer 3.5
Dubbelsprong= 6 meter

Zo meet ik het altijd. Gewoon aantal stappen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:55

In draf 1 meter ertussen en in gallop 3 meter. zo staat het bij mijn haffie Lachen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:56

Bij draf balkjes doe ik er altijd een 1 meter voor een pony en voor een paard 1 meter en een stapje.. En galop..I dont know..

Armaris

Re: afstand tussen balkjes?+vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 23:07

Had ook nog 1vraagje,kan ik mijn paard leren vrijspringen?Hij heeft dit nog nooit gedaan,vandaag heb ik eens geprobeert,hij ontwijkt,draait om en stapt andere richting uit,1x heeft hij erover gestapt en heb hem ook beloont
en ik hou hem steeds vast aan het halster,is dit de juiste manier?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:52

Als ik mijn paard los laat springen longeer ik haar eerst, zodat haar spieren warm worden. Dan zet ik een hindernis neer (of dat had ik al gedaan... hangt ervanaf. Ik gebruik ook altijd een schuine balk aan de zijkant, zodat ik haar op kan sluiten. Dan haal ik haar hoofdstel af en laat haar los. Met de longeerzweep stuur ik haar naar de hindernis en dan springt ze. Daarna kan ik meestal stil blijven staan, want dan snapt ze het weer en gaat ze zelf.

Vasthouden aan het halster lijkt mij niet zo fijn... dan belemmer je volgens mij je paard in de beweging. Als hij erover is kan je hem belonen met je stem. Ook niet te vaak in een keer laten springen...