Pessoa vs pelham

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda14

Pessoa vs pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:12

Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat er een scherper bit tegenaan wordt gegooid omdat de paarden dan beter te rijden zijn.
Iedereen moet daar zelf maar over oordelen, maar wat ik me nu afvraag. Wat is het verschil tussen een pessoa en een pelham bit, en wanneer worden deze bitten gebruikt? Waar zit dat verschil in werking dan in, want in principe staat er dezelfde beschrijving bij, een scherpere inwerking en de mogelijkheid om met dubbele teugel te rijden. Ben benieuwd.

Hier voor de duidelijkheid even een plaatje van beide bitten:

Pessoa

Afbeelding

Pelham

Afbeelding

Komt van de divoza-site

DinkeyGirl

Re: Pessoa vs pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:23

Een pelham heeft een kinketting dus krijgt het paard ook druk in de kingroeve wanneer de onderste teugel erbij gepakt wordt. Daardoor werkt hij net iets scherper in dan een pessoabit.
Ze hebben allebei een bakstukringetje wat druk achter de oren betekent voor het paard, als de ruiter de onderste teugel aanneemt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:32

Ik zou dit soort bitten niet per definitie scherper willen noemen, ze werken gewoon heel anders in omdat er ook druk op de pol (achter de oren) komt. Maar er zijn best dikke en vriendelijke uitvoeringen van.
Je paard loopt er niet beter op als je er niet mee om kan gaan. Ze zijn niet toegestaan in de dressuur, dus je hebt er ook niet veel aan als je je met dressuur bezig houdt. Verder zou ik persoonlijk zo´n bit altijd verkiezen boven hulpteugels, waar tegenwoordig ook maar te pas en te onpas naar gegrepen wordt. Misschien moeten de mensen gewoon eerst leren rijden ipv zomaar een paard/pony kopen en wat aanrommelen?
Verder is het verschil al uitgelegd, pessoa heeft geen kinketting.

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 12:51

Lusitana schreef:
Misschien moeten de mensen gewoon eerst leren rijden ipv zomaar een paard/pony kopen en wat aanrommelen?

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zoals ik al zei, je ziet tegenwoordig zo vaak dat mensen of naar een hulpteugel of naar een scherper bit grijpen, nu moet iedereen dat voor zich weten.
Ik was nieuwsgierig naar deze bitten. Niet om zelf te gaan gebruiken, maar om te begrijpen waarom ze worden gebruikt zeg maar.

Heeft iemand misschien ook een foto waarbij zo'n bit wordt gebruikt?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:13

ik heb laatst ook een topic gestart over bitten, omdta mijn paard dus helemaal niet op het bit reageerde. ik dacht zelf ook aan een ander bit. eerst wou ik een scherpere proberen, maar uiteindelijk heb ik juist een zachter bit geprobeerd. en dat werkte super!!

het verschil tussen de bitten weet ik niet, maar ik wil wel even zeggen dat een ander bit dus soms wel helpt, maar dan niet scherper, MAAR ZACHTER!!!

voor mijn paard ideaal. dus voor mensen die wel kunnen rijden maar toch een bitten probleem hebben, doe er een lekkere zachte in!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:35

Linda14 schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zoals ik al zei, je ziet tegenwoordig zo vaak dat mensen of naar een hulpteugel of naar een scherper bit grijpen, nu moet iedereen dat voor zich weten.
Ik was nieuwsgierig naar deze bitten. Niet om zelf te gaan gebruiken, maar om te begrijpen waarom ze worden gebruikt zeg maar.

Heeft iemand misschien ook een foto waarbij zo'n bit wordt gebruikt?

Ik rij (buitenritten) met een pelhambit.
Ik rij hiermee omdat ik relaxt buiten wil kunnen rijden. Met een gewoon bit gaat mijn paard ervandoor en kan ik haar niet terug nemen. Een martingaal om helpt ook niet want ze gooit haar hoofd naar beneden en gaat dan rennen...Scheve mond
Het pelhambit is voor mij een uitkomst, ik kan zo relaxt buitenrijden maar krijgt mijn paard het op haar heupen en wil ze ervandoor gaan dan kan ik haar bij me houden.
Je vroeg om een foto..... Haha! :
Afbeelding

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:56

Ik rij (buitenritten) met een pelhambit.
Ik rij hiermee omdat ik relaxt buiten wil kunnen rijden. Met een gewoon bit gaat mijn paard ervandoor en kan ik haar niet terug nemen. Een martingaal om helpt ook niet want ze gooit haar hoofd naar beneden en gaat dan rennen...Scheve mond
Het pelhambit is voor mij een uitkomst, ik kan zo relaxt buitenrijden maar krijgt mijn paard het op haar heupen en wil ze ervandoor gaan dan kan ik haar bij me houden.
[/quote]

Ik ken het probleem, ik heb ook zo'n druktemaker, in de kan niets aan de hand, maar buiten gaat hij er met me vandoor! Nu is mij laatst eens geadviseerd om ook eens met een pelmambit te rijden, ik wil nu eerst een goed weten wat het inhoud, en zal het ook eens met mijn instruteur bespreken. Ik was wel benieuwd hoe dat bit aan het hoofdstel wordt bevestigd en hoe dat gaat met de teugels. Jij gebruikt een 'gewoon' hoofdstel zie ik.

Nog meer mensen met ervaringen??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:37

ik rijd ook met een pelham, ongebroken met dubbele teugels
Ik heb een zware koudbloed die vreselijk aan de kletter kan gaan, dus het is uit lijfsbehoud.

Als ie zich gedraagt, is er niets aan de hand, dan rijd ikmet een slap teugeltje, maar o wee als ie schrikt en wil gaan, dan kan ik de onderste teugel er snel bijpakken en met een beetje geluk kan ik hem bij me houden.

Ik heb het bit in een karhoofdstel zonder oogkleppen hangen, omdat een gewoon rijhoofdstel niet past bij mijn paard.

Ik heb het bit door de smid op maat laten maken, bitten van 17,5 cm zijn niet te koop in Nederland

Foto komt als mijnalbum het ooit weer gaat doen, daar staan ze allemaal op namelijk!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:46

Ik rij DeeDee op buitenritten ook met een pelham.
Heerlijk!!!
Ben blij dat ze in de ruitersportzaak me dat bit hebben aangeboden.
Ik kan nu tenminste rustig stappen en draven.
Ik kan haar terug krijgen uit een galopje, zulk soort dingen kon ik eerst echt NIET.

Ik heb wel gehoord dat er paarden zijn die niet kunnen tegen de druk achter hun oren en dat ze daar alleen nog maar gekker van worden, omdat ze niet weten wat het is.

-=x=- Martine

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:51

de foto:

Afbeelding

Ik rijd dus met dubbele teugels en niet met pelhamriempjes