wat is redelijk? (bijrijder)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

wat is redelijk? (bijrijder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:01

Ik zit na een gesprek met jamaica's huidige bijrijder te denken om een andere bijrijder te nemen. Niks negatiefs over dit meisje verder, absoluut niet, maar haar hart ligt nu eenmaal bij de dressuur, en jamaica's (en mijn) hart niet)

Eis is dat de nieuwe bijrijder western rijdt, of bereidt is het te leren.
Ik vraag verder geen vergoeding, maar wil wel dat hij/zij minimaal eens in de 2 weken bij mijn instr. lest. Dit kost 20 euro.

Is dit redelijk?

Anya

Re: wat is redelijk? (bijrijder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:30

Dat is ook de eis die Jip stelt aan haar bijrijdster. Dat ze les neemt. Anita rijdt dressuur, maar heeft wel les van Constans (die ook dressuur heeft gereden vroeger). Voordeel is dat de twee stijlen elkaar dan zo minimaal mogelijk in de weg zitten.

Jip vraagt geen bijdrage in de kosten.

Ik heb sinds kort een bijrijdster. Naast B'elanna wordt het tijd om met Wizkid aan het werk te gaan. Mijn eis is: lesnemen (western, want engels rijdt ze beter dan ik Lachen met haar Z samengesteld). En een goede ongevallen verzekering.

Zelf wil ze graag wat bijdragen in de kosten. We hebben een bedrag van 50 euro afgesproken (ik blijf zelf stalgeld voor zowel Lan als Wiz betalen, en de hoefsmid en veearts). Dit is vooral bedoeld om slijtage aan spullen beter op te kunnen vangen. Les betaalt ze zelf en als ze ooit wedstrijden gaat rijden (mag van mij) dan betaalt ze die ook zelf.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:34

ik vind het niet meer dan normaal, dat een bijrijdster les neemt....
ik vind het een zeer redelijke eis hoor... Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:40

plaats ik een keer iets op western...... wordt het verplaatst....Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:42

Het is een algemene vraag Stef. Die niet perse met western te maken heeft. Maar ik heb de link laten staan.

Een ander type vraag is of je bijrijder dressuur kan rijden terwijl jij western rijdt... dat is een vraag die wel op WN hoort.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:44

nouja, zal wel, niet naar jou persoonlijk, maar mede door zulke vage dingetjes allemaal kom ik dus nauwelijks op western

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:47

Zoals eerder gezegd, als je de vraag spitst kan het wel...

- redelijkheid bedrag is vraag maar raak
- eis les nemen is vraag maar raak
- eis western gaan rijden..... Dat is western

Als dit soort spitsingen niet worden gedaan staat WN binnen de korste keren vol met topics over beenbescherming of dekens o.i.d. En dat zijn toch echt algemene vragen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:56

gaat niet om 1 dingetje anya, maar laat maar, jij doet enkel je werk Knipoog

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:01

Zo raar vind ik het niet dat het op VMR staat. Het gaat toch niet inhoudelijk over western? Ik snap je probleem niet hoor Stef, toen ik het topic hier opende had ik ook niet zoiets van 'Dit hoort op WN!!'. Absoluut niet juist.

Verder denk ik dat jij de enige bent die kan bepalen of je het redelijk vind ja of nee. Ik denk dat het niet onredelijk is dat je eist dat ze een les nemen. En het lijkt me ook niet dat er commentaar geleverd kan worden op dat ze niks hoeven te betalen Haha!

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:39

Hoi Stef,

Ook ik vind, dat je redelijke eisen stelt.
Les nemen bij dezelfde trainer als je zelf hebt uitgekozen, zou ik één van de verplichtingen vinden van een bijrijder/rijdster.
(Zelf heb ik een paar maanden een Ijslander naast Donja gereden, en dat is echt iets héél anders dan western.......dus ik heb les genomen. Het was leuk, en zowel de Ijslander als ik hebben er iets aan gehad!)

Succes met het vinden van een nieuwe bijrijder (m/v) overigens, dat is niet eenvoudig geloof ik!

Groetjes, Donjaja.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:42

Ik vind dat je een normale eis stelt.. Ik denk dat ze blij moeten zijn, ken zat mensen die ook stalgeld vragen.. En les dat vind ik iets normaals..

Suc6

Brabander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:30

Vind niet dat je onredelijke eisen stelt.
Het is jouw paard, en jij moet jouw wensen kenbaar maken, als je dat niet doet, ga je je alleen maar ergeren aan dingen die zo'n bijrijder doet.

En er zijn meiden zat, jongens iets minder die een verzorgpaard zoeken.
Ze mogen blij zijn dat ze dan op jouw paard mogen, en er ook nog les op moeten nemen. (als ze op een manege rijden moeten ze ook voor de les betalen).

Wel vanaf het begin af aan heel duidelijk zijn met je regels, en als diegene iets doet wat je niet zint, meteen zeggen. Als je denkt "ach", voor 1 x, NEE
meteen iets van zeggen, als je dat van het begin af aan doet, weten ze meteen wat wel en niet kan. En als je dan ooit ergens commentaar op hebt accepteren ze dat later ook.
Het is jouw paard en dus moet ze jouw regels accepteren. Anders gaan ze dingen doen wat jij niet wilt.

Mijn moto:

Take it or leave it.

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:44

ik vind het een goed idee. om ook een les te nemen met het paardje. en vooral bij iemand die jou paard goed kent.
jij kan wel vertellen hoe hij in elkaar zit. maar je instructrise kan haar weer vertellen hoe ze jou paard het beste kan rijden.
en jij heb de zekerheid dat hij goed gereden word.

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:13

Als je een goed bijrijder hebt zou ik daar zuinig op zijn.
en de eisen niet te hoog stellen.
2x in de 2 weken les is volgens mij heel redelijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:23

Ik denk ook niet dat mijn paardje er dommer van wordt, zeker niet als het bij dezelfde trainer gaat.

het is gewoon jammer, het meisje dat haar deed, deed haar al bijna 2 jaar, en die 2 zijn goed op elkaar ingespeeld. Maar western is gewoon niet haar ding, net als dat dressuur niet Jamaica's ding is. Gevolg: gefrustreerde verzorgster, gefrustreerd paard, en dat is voor beide niet leuk natuurlijk..

Ik denk op zich wel dat een western bijrijder vinden wat makkelijker is, aangezien die bereidt zijn wat verder te reizen, omdat er (nog) niet zo ontzettend veel westernbijrijpaardjes aangeboden worden. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten