barebackpad, kent iemand deze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

barebackpad, kent iemand deze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 19:51

Ik zit erover te denken om een barebackpas te kopen.
Ik wilde eigenlijk meteen een goed zadek kopen maar het liefst ga ik daar rustig naar op zoek i.p.v. een zadel te kopen omdat ik het persé nodig heb (ik wil nml wel het perfecte zadel dan:D).

Mijn vraag is dus ook of het erg is om een tijd met alleen barebackpad te rijden. Ik rijdt nu zonder zadel en dat zit erg glijerig. Met dekje en dekensingel rijdt ik ook wel eens en dat scheelt een stuk maar alles schuift naar alle kanten dus na 10 minuutjes moet ik het weer verleggen.
Ik zie het meest deze pad voorbij komen, en eerst vond ik hem er heel amateuristisch (:=) uitzien maar nu ik beter kijk lijkt hij me wel leker zacht en volgensmij is het bovenste laagje best wel antislip.
Afbeelding
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.bettersaddles.co.uk/images/sideads/barebackpad.jpg&imgrefurl=http://www.bettersaddles.co.uk/contactus.html&h=118&w=90&sz=3&tbnid=WUd2o59x1z4J:&tbnh=81&tbnw=62&start=17&prev=/images%3Fq%3Dbarebackpad%2B%26hl%3Dnl%26lr%3D
Kent iemand deze pad?
En zou je één pad voor een shet en een tinker kunnen gebruiken? (qua grootte dus Knipoog)
En ze pads die ze in de meeste paardenwinkels wel verkopen (oftewel een dik dekje met singel gewoon) zijn die een beetje fijn?

kortom een hoop vragen Haha!

Sting

Re: barebackpad, kent iemand deze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:20

De meeste van deze pads worden niet in gewone paardenwinkels verkocht, maar meer in de alternatieve winkels. (kleine eigen winkels, endurance western).
Deze ziet er idd wel antislip uit, ik heb er 1 met wollen ondergrond gehad en dat was helaas 3 x niks, ik gleed alle kanten op.
Je kan deze best op 2 verschillende ponys leggen, mits de singel dan past natuurlijk, er zit nl helemaal geen maat aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:34

Het lijkt best een mooi dingetje , ziet er netjes uit !

Als je een niet zo lange "zitting" neemt zodat hij op de Shet niet helemaal tot op de kont ligt , dan kan dat ook best bij een Tinker.

Op zich maakt het niet echt uit als hij wat aan de lange kant is , omdat je toch niet op het echterste stuk zit en het verder geen druk op de Shet geeft daar. Enige probleem bij een te lange pad is dat het wat haren kapot gaan schuren als de heuper eronderdoor bewegen.

En let op dat een Barebackpad best strak over de schoft kan liggen.

Als je paardjes allebei een rond model hebben zonder uitstekende schoft dan geeft dat verder niet.

De singelmaat is hetgene dat even belangrijk is om op te letten inderdaad.
Je zou even kunnen vragen bij de verkoper wat de kortste stand van de singel is (omtrek van beide paarden opmeten) en wat de langste stand is.

Let wel op dat die singelstoten (lijkt nylon ?) niet gaan schuren of niet te scherp zijn.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:14

Ik heb er ook over nagedacht om deze te kopen, maar in mijn ogen werkt het antislip gebeuren juist tegen. Niet dat je gaat glijden, maar dat het niet lekker zit voor je paard.
Als ik het me goed herinner is de bovenkant van suede, dat 'plakt' aan je kont (dat geeft jou stevigheid). Hierdoor volgt de pad jouw bewegingen waardoor het ook tegen de haren van je pony in beweegt en dat zit vervelend. (hopelijk heb ik het goed uitgelegd, ik kan het alleen maar voor me zien).
Ik heb toen besloten om even door te sparen voor een pad van Emiel Voest, die zijn zacht voor ruiter en paard en glijden (nagenoeg) niet.
Hier http://www.horsestuff.nl/Taal/Nederland ... /index.htm staat er eentje 2e hands bij het kopje zadels. Ik heb net mijn ideale zadel gevonden en dus even geen geld meer over Verdrietig

Op zich is het niet heel erg om een tijdje zonder zadel te rijden, maar je moet heel goed op de rug van je paardje letten, sommige paarden zijn nou eenmaal heel gevoelig in de rug. Let ook op of je niet teveel haren verschuift met rijden, dat heb ik een tijdje gehad toen ik nog niet helemaal ontspannen zat Lachen

Reenarulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:25

Ik heb zelf een barebackpad met beugels eraan, zit echt geweldig Lachen
Dan heb je het gevoel alsof je zonder zadel zit, alleen dan niet dan glijerige Knipoog Haha!
Ik vind het zelf wel heel fijn rijden, maar deze heeft natuurlijk geen beugels, dat scheelt denk ik wel. Wel lijkt het alsof je hem goed kan aansingelen, en ik denk dat het altijd een groot verschil maakt met helemaal niets op de rug Lachen

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:38

Met beugels heb je vaak 'valse' stevigheid, als je ook maar iets meer gewicht op 1 beugel zet dan glij je ook die kant op. Daarbij komt dan het meeste gewicht op de plek waar de beugelophanging zit. Zonder beugels is dat gewicht verdeeld over de hele plek waar je zit. Mij is iig afgeraden om een pad met beugels te nemen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 21:53

Over wel of geen beugels ben ik al uit: geen! Ik zit altijd te kloten met die dingen, ik ga juist meer wiebelen dan, het geeft valse grip en op den duur zal de belasting voor je paarjes rug teveel worden.

Ik heb ook een keer een pad van Christ gezien. Die was bij de schoft heel mooi omhoog gevormd en aan de achterkant zat een kussentje. Het was van lamsvel (aan onder en bovenkant). Maar die was met 180E wel een stukje duurder Nagelbijten / Gniffelen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:29

Ik heb net op deze site een suede barebackpad besteld...die zijn echt geweldig!!
...en nog even over de beugels...goed dat je die niet neemt...het is namelijk niet verstandig om een barebackpad met beugels te rijden, omdat de ophanging ervan bij een pad zorgt voor druk op 1 plek...dus geen drukverdeling...da's niet zo best voor de rug van je paardje... (dat is waarom er aan de ophanging van beugels bij een boomloos zadel zo heel veel aandacht besteed wordt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:52

Hoi!

Ik heb ook een BBpad, op www.touwhalster.tk maakt iemand ze zelf en volgens mij kosten ze rond de 45,00. Ik heb hem daar niewt gekocht dus ik weet het niet zeker, je moet maar ff een kijkje nemen! Beugels moet je idd NIET doen, ze zorgen voor puntbelasting en dat is dus niet bepaald goed voor een paard zijn rug.

Veel succes Haha!