Bang, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maartjevO

Bang, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:48

Hallo allemaal!

Ik vroeg me af of er meer 'bokkers' zijn die bang zijn met paardrijden?
Sinds, ongeveer, vorige zomer werd ik heel bang met rijden. In het begin schrok in gewoon sneller maar na een tijdje zat ik gewoon te huilen op het paard. Uit angst, maar ook uit onmacht...
Na 6 jaar (manege) rijden was in eenkeer bang?
Eerst reed ik regelmatig, zeg maar elke les Tong uitsteken , op Marengo. Mijn favo paard. Hij was best moeilijk, maar omdat ik de eerste keer dat ik op hem ging dacht dat hij heel braaf was. Heeft hij niks gedaan bij mij.
Daarna reed ik dus alleen op hele makkelijke paarden, maar zelfs daar voelde ik mijn niet echt op mijn gemak.
Even ging het iets beter, maar daarna ging het weer helemaal niet.
Ik heb nog een lessen achtermekaar op Sam gereden, moeilijk met 'grondwerk' maar super lief met rijden Lachen
Nu ben ik gestopt met lessen en help ik alleen op een stal.
Met dingen als mesten en voeren, dan voel ik me eigen veel meer op mijn gemak. (had op de manege ook geen probleem met moeilijke paarden opzadelen).

Ik weet niet wat ik hiermee wil bereiken, misschien herkent iemand het wel of weet je tips en dergelijke...

Groetjes Maartje Doei!

Monster

Re: Bang, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:53

Bij ene paarde dat ik mag rijden heb ik dat,,

Dat gevoel dat je eigenlijk alleen op haar zit, en zij kan verzinnen wat we vandaag eens aan doen(heb ik het idee),, dat gevoel heb ik wel eens (als je dat soms bedoeld) sinds ik er 2 keer vanaf ben gekletterd heb ik het heel erg Scheve mond

Nogal lastig, moet er echt overheenkomen want ik wil heel graag met haar gaan lessen enz.

Vooral als ik erover na ga denken krijg ik het gevoel heel erg

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 19:01

ja...
Is ook een eng gevoel..vindt ik dan.
Je paard beslist...maar ik ben ook bang als er eigenljk niks aan de hand is.
Dan denk ik dat het paard gaat schrikken...terwijl ik dus eignelijk degene ben die schrikt. Frusty
En als ik er niet opzit, dan weet ik vaak wel wat ik dan en dan zou moeten doen...maarja....paniek reactie: zosnel mogelijk eraf!

Ik vertrouw het gewoon niet meer denk ik...sorry voor mijn lange verhalen Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:05

ja hoor ik heb het ook, je voelt je onzeker, bent bang om harder te gaan dan je zelf wil. en je zit constant te janken op je paard omdat je zelf zo graag rijden wil.
niemand die enig begrip er voor toont, een trainer die je pusht om door te rijden op het moment dat je dat niet wil
oplossing. ik heb hem nog niet gevonden, maar het enigste dat bij mij helpt is je eigen gevoel volgen als je bang wordt af stappen en aan de hand met je paard verder wandelen, en morgen weer proberen net zolang tot je het vertrouwen weer hebt, ik heb het na 6 maanden nog niet terug maar ik zet wel door want op een dag.... en dan is het over

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:12

'soms heb ik dat maar niet heel vaak. meestal met springen met het paard over de hindernis zeker als ik het een heletijd niet gedaan hebt.

ik ben van les veranderd en rijd nu al +/_ 5 jaar bij een ander en het gaat nu echt goed.

ik ben soms onzeker en dat moet ik proberen weg te halen bij je zelf dan gaat het goed.

hoe vind je eigenlijk dat je rijd. ben jij daar ook heel onzeker over of dat juist niet??????

succes ermee.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:23

ik heb het ook soms als de pony waar ik op zit gek doet.Of een vage huppelsprong maakt.Maar meestal als iemand zegt kom op je kan ik help je wel of dergelijke.Dan ga ik erop.En rij eerst een beetje gespannen maar dat zakt vanzelf weer.

Ik ga daarom soms juist op een wat vervelende pony.als het goed gaat en ik niet onzeker.Ben voel ik me een stuk zekerder.Na de les

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:33

Eindelijk iemand die het snapt, in 'een klein dipje' geloof ik niet meer.
Niet meer naar een paard maanden. Ik ga gewoon zoeken naar een oplossing. Stap nu weleens buiten met een grote Shetlander. Ben ook al stukje in draf geweest. Was zo trots op mezelf. Maar als ik dan denk hoe het eerst ging is dat stukje draf ineens weer niks Huilen

Ik vind niet dat ik goed rijd, al nooit gevonden ook, vroeger wel beter. Ik ben nu ook heel gespannen. Zenuwachtig en bang om wat er gaat gebeurten (ookal gebeurt er niks).
Ik word ook zenuwachtig als mensen kijken hoe ik rijd, dat had ik zeker op de manege bij de meisjes uit de gevorderden les. Ik was na een lagere les gegaan om rustig op te bouwen (hielp niks...) en de hogere gingen dan staan kijken. Dat voelde echt stom....
Je houding word dan natuurlijk minder en ook omdat ik door mijn angst niet meer nakan denken watik nu eignelijk moet doen; denk maar een ding: eraf!

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:35

@ piggeljay, nog veel succes!
Ik hoop voor jou ook dat het op een dag ineens weer goed gaat! *o/*

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:36

ha hier nog een hoor Bloos . Stap echt niet meer zomaar op een paard, moet zeker weten dat er een rem op zit en dat hij/zij op 4 benen blijft lopen Haha!
Vind het verzorgen ermee tutten ook gewoon heerlijk, zo af en toe rijden prima, zolang het maar geen moeten ga worden.

En zolang jij lol heb met het verzorgen en er mee bezig zijn, nou prima dan toch. Als je een keer wil rijden en je voelt je er lekker bij, nou geweldig dan toch. Alles mag niks moet.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:30

inderdaad...ik heb ook veel plezier aan verzorgen Lachen
* gelukkig dat jij zulke dingen ook leuk vind Lachen *

Maar het probleem is dat ik graag een dieren/paarden opleiding wil doen. En voor een paardenopleiding moet je toch kunnen rijden (zeker deurne zit er niet in, ook al geen eigen paard Koe ).

Maar dus toch maar iets met dieren en blijf lekker aanrommelen met rijden.

Hoop op meer reacties en misschien kunnen we verbeteringen uitwisselingen enz. Ik denk dat het grotendeels om zelfvertrouwen gaat?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:37

Wat jij hebt.Heb ik ook gehad op me oude manege.Ik ben toen gestopt. met rijden.Maar na 3 jaar toch weer gaan rijden. Als het aan mij lag al eerder.Aleen me ouders vonden het niet goed.Na 3 jaar vonden ze het wel goed. Vage ouders.

miss is het een tip voor je om een paar maanden als je het kan gewoon ff te stoppen.En daarna weer rustig opbouwen,

Bij mij heeft het geholpen en ik voel me nu een stuk zekerder op een paard dan 3 jaar geleden

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:13

Gelukkig dat je je weer vrolijkj voelt bij het rijden Haha!

Ik ben al gestopt met rijden en van die manege ben ik ook af..
Doe nu lekker voeren & mesten bij een stal die wel leuk is Lachen
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik vandaag weer naar stal.
Helaas is pleum (ezeltje dat er al jaren over het erf rondliep) gisteren overleden Boos! Gelukkig is hij rustig gestorven.

Groetjes

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:29

Ik ken het ook... Na een paar vallen durf ik niet meer op vreemde paarden (nou ja, ik vind het eng en als ze dus iets doen, durf ik er daarna niet meer op), ik ben ook bang geworden voor mijn verzorghaflinger... die is af en toe ook gek, maar een ander meisje rijdt hem nu. Ik ben omdat ik bang ben, alleen nog maar bezig met een Shetlander. Kinderen helpen met erop stappen, longeren en deze zomer gaan we haar voor de kar zetten (de eigenaresse heeft gewoon voor mij zo ongeveer een karretje gekocht Bloos Haha! )
Ik durf nog wel op die shetlander te zitten... en ik durf te rijden op pony's waar ik vroeger op heb gereden...

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:28

ik ken het helemaal !!

ik zou zeggen kom eens rijden op mijn paardje! hij heeft mij overal doorheen geholpen is echt een superbomproof paardje!

begin rustig aan weer met de omgang met paarden en probeer dan op een paard wat je heel erg lief vind aan de longe een rondje te stappen en bouw het zo langzaam weer op !
alles in je eigen tempo, doe niks waar je niet achter staat of waarvan je niet 100% zeker weet dat je het wilt.

succes, niet opgeven hoor je komt er wel weer overheen,

xxx
kaar

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:56

Ik heb nu mijn pony te koop omdat ik bang ben op hem te rijden.
Hij schrikt nogal vaak, ik weet gewoon dat er iets gaat gebeuren (er gebeurt ook altijd wat) en ben dus heel gespannen, waar hij natuurlijk weer gespannen van word.
De combinatie klikt gewoon niet.
Als hij verkocht is koop een paard terug wat wel bomvast is.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 22:43

super al die reacties Lachen

Ik heb inderdaag lekker lief paardje nodig om te rijden,
niet eentje die het vaak op zijn heupen krijgt...!
Ga de komende tijd weinig rijden en veel
mesten en verzorgen (ook goed voor vertrouwen Lachen )

Voor iedereen die ook bang is: veel succes
en we slaan ons er wel doorheen Ach gut

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:49

Ik ben helaas ook een angstruiter...
De laatste tijd ook veel van mijn nog jonge pony afgevallen. Maar ik stap er steeds weer op.

Ik heb ook een instructrice die mij steeds weer helpt. Is er weer wat gebeurd, beginnen we weer opnieuw, stap voor stap weer verder.
Mijn pony zit in zijn puber periode, hij is slim, supersnel, lenig en maakt daar gebruik van Tong uitsteken

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 23:23

fijn dat je zo'n goede instructrice hebt Lachen