stikken paarden van een hele appel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

stikken paarden van een hele appel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 17:24

oke misschien een beetje een ingewikkeld verhaal:

Ik zag laatst een meisje op stal haar paard met veel moeite de appel af laten bijten (zo vasthouden dat hij dus maar de helft krijgt). Ik vraag dus waarom ze zo moeilijk doet Bloos
Zij gaf als verklaring dat een paard kan stikken van een hele appel als hij die meteen helemaal wil opeten. Nou had ik daar eigenlijk nog nooit van gehoord maar stiekem blijft het nog wel spoken... Mij lijkt het dat hij dat zelf wel kan bepalen en de rest anders wel op de grond gooit maar toch voel ik me wat schuldig als gewoon de hele appel geef.
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen of dat meisje gewoon een broodje aap heeft gehoord, of dat ik gewoon ontwetend ben Haha!

PS. Ik geloof best dat ze het goed bedoeld en alleen op safe speelt dus geen gezeur over dat meisje.

Leoni_

Re: stikken paarden van een hele appel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:36

De appel kan inderdaad in zijn keel terecht komen..
en daardoor kunnen ze stikken dus snijd je appel
in kleine stukjes of doe het zoals het meisje het ook deed.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:40

klopt hij kan er inderdaad in stikken. Halveer de appel maar maak ook weer niet te kleine stukjes ( die kunnen ook weer in de slokdarm vast blijven zitten). Het zelfde geld voor winterpeen. Een hoop mensen snijden kleine stukken winterpeen , maar dan net zo'n grote wat lekker vast kan blijven zitten. Dus geef of gewoon een peen de hij zlef kapot bijt of maak kleinere stukken maar let een beetje op dat je er geen stukjes van maakt die bij heel doorslikken kunnen blijven hangen.

Dus nee geen broodje aap verhaal

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:05

Als een paard een hele appel in zn mond heeft kan hij em moeilijk door bijten. Ze kunnen hun mond niet zo ver open doen dat de appel tussen de kiezen kan om zo te bijten. Vandaar dat het link is een hele appel te geven in 1x!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:28

wat meest voorkomt in zo'n situatie is slokdarmverstopping, gewoon omdat het stuk wat ze doorslikken te groot is, en daardoor ergens in de slokdarm blijft haperen.
om te stikken zou het stuk in de luchtpijp moeten terechtkomen, en dat is toch echt héééél uitzonderlijk hoor, en komt niet meer voor als bij gelijk welke andere diersoort (of mens).
maar gevaarlijk kan het dus wel zijn!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:32

Ik snij als ik een appel geef ook altijd even wat kleiner Lachen

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:50

Mij is inderdaag geleerd dat het riskant is om een paard een appel ineenkeer te geven.
Hij wil hem zelf zo snel mogelijk hebben, en gaat dan niet denken; laat ik rustig doen want anders stik ik nog Clown

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:47

Ik gooi hem meestal gewoon in de voerbak, dan hapt ze er zelf stukken uit. (Het is een hele aanval op eten, het geduld om de hele appel/peen o.i.d. in d'r mond te nemen heeft ze dan toch niet Knipoog)
Uit de hand zorg ik idd dat ze er een stuk afbijt, 1 keer heeft ze voor elkaar gekregen de hele appel in d'r mond te nemen, ben een paar minuten bezig geweest voor ze hem los wilde laten Gestoord Ze stond ermee tussen d'r tanden, maar kon er echt niets mee. Een appel is te groot om tussen de kiezen te klemen, maar loslaten was ook weer niet de bedoeling.. Dus ze stond maar een beetje dom voor zich uit te kijken Scheve mond

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:55

Ik laat Eef meestal afhappen, of ik heb van die hele kleine 'kinderappels' . Die gaan er best in 1x in, die passen ook gewoon tussen dr kiezen zeg maar, haar mond kan daarvoor ver genoeg open.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:19

ja kunnen ze idd van stikken!
je moet je appel zowiezo 1 keer door de helft snijden

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:23

hahahahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:29

eigenlijk best dom he?

wij kunnen ook stikken in een stuk vlees of een aardappel.
maar dat gebeurt niet...omdat we goed kauwen!!!! Clown

dus een paard kauwt ook wel goed hoor, je kunt gewoon hele dingen voeren, ze bijten ze zelf wel doormidden.

ik denk dat er net zoveel paarden stikken in appels als dat er mesnen in appels stikken..

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:27

Is inderdaad gevaarlijk. Komt nog 1 puntje bij.
Als mensen zich verslikken, te groot iets in slokdarm hebben dan kan je nog terug opgeven, spugen.
Bij paarden kan dit niet, die kunnen niet spugen. dus wat er in gaat kunnen ze niet terug opgeven.
Daarom denk ik dat het bij paarden veel gevaarlijker is dan bij mensen.

En ook nog heb je al eens een paard op z'n kop gehouden of in die speciale greep. Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:45

Die van mij hapte laatst ook de hele appel uit mijn hand! Dat was niet de bedoeling, maar hij gaf 'm mooi niet terug!
* gmpf*kauw*hap*slik* en weg was ie!
Meestal geef ik de appels , wortels en peren heel in de voerbak.
Behalve bij mijn veulen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:35

Ik heb gehoord dat je ook de pitjes uit appels moet snijden omdat daar giftige stoffen in zitten. Daar kunnen ze koliek van krijgen. Is zelfs een hele uitzending over geweest bij klokhuis. Als je teveel appelpitten zou eten als mens, zou je daar ook ziek van worden.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:14

hey bedankt allemaal! zal er de volgende keer toch eens op letten (heb nu wel zo'n kistje met kleine appeltjes dus dat moet dan wel beter gaan) dat verhaal van die pitjes is wel een beetje vreemd ben benieuwd of iemand daar meer over weet. Heb ik ook nog nooooit over gehoord

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:23

Pitjes kunnen geen kwaad.
Volgens mij (Knup me er dus niet op vast), zit er blauwzuur in, net als in lijnzaad. En idd, als ze er te veel van binnen krijgen, is het slecht, maar bij een paar appels maakt het echt niks uit hoor.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:31

Ik heb altijd begrepen dat het niet goed is om meer dan 2 of 3 appels per dag aan je paard te geven, omdat ze anders inderdaad ziek zouden kunnen worden door een soort vergiftiging. Dan kan je beter een paar wortels extra geven bij de appels.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:33

mijn vorge paard en mijn huidige paard bijten hem zelf altijd preccies op het midden af als ik er 1 geef. Mijn gulzige pony Tong uitsteken nam hem altijd in 1 keer in zn mond en beet hem dan pas door midde. Hij heeft heel wat appeltjes gehad in zn leven maar hij heeft er nog nooit 1 heel doorgeslikt

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:21

Ik geef de paarden regelmatig appels, ik ga dan één voor één rond en mijn paard neemt die appel in één keer in z'n mond en die is weg maar sommige proberen het dan ook maar da, valt ie er weer uit en er is één paard bij ons die een appel eet zoals een mensen, echt heel grappig om te zien...Paarden kunnen in hun stro of kuilgras ook stikken hoor, heus niet alleen van appels Clown

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:28

Silviabol schreef:
hey bedankt allemaal! zal er de volgende keer toch eens op letten (heb nu wel zo'n kistje met kleine appeltjes dus dat moet dan wel beter gaan) dat verhaal van die pitjes is wel een beetje vreemd ben benieuwd of iemand daar meer over weet. Heb ik ook nog nooooit over gehoord

Bij ons op stal is er juist bijna een paard gestikt in zo'n klein appeltje, dusa daar zou ik ook mee uitkijken. En wat die pitjes betreft, mijn opa eent al zijn hele leven elke dag een appel met pitjes en al, hij is 72 en nog helemaal gezond. Vork