Hoe doen jullie dat?ORUN/Larenstein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Hoe doen jullie dat?ORUN/Larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:38

hoi hoi..
ik ben van plan om na mijn havo de ORUN te gaan doen. (en misschien daarna nog wat anders,.)
alleen zit ik met een groot vraagteken.
Ik wil de 3e fase behalen en heb daarvoor een M geklasseerd dressuurpaard nodig(minimaal). Op het moment heb ik een pony die daar absoluut niet voor geschikt is (te klein, oud, bejaard.)

Hoe hebben jullie (diegene onder ons die de ORUN ook hebben gevolgd)dat aangepakt? (en hoe zit het dan met vervoer daar naartoe?(met je paard, of paard van lesser etc..) (of is deze opleiding alleen voor mensen met ouders met trailers en veel geld geschikt?)

En heeft er iemand ervaringen, of kennissen met ervaringen met Larenstein?

liefs, muis.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 25-02-05 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Re: Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:49

Voordat ik mijn paard kocht is hij verhuurd aan leerlingen van de ORUN. Wanneer ze geen eigen paard hadden konden ze dan beroep doen op mijn paard en daar hun opleiding mee afronden. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, misschien dat je een paard in bruikleen kunt nemen van iemand met tijdgebrek door een advertentie of in je kennissenkring?

Anoniem

Re: Hoe doen jullie dat?ORUN/Larenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:07

Je hebt vast 1 voordeel en dat is dat je met de eerste fase begint. Dan heb je dus niet direct een >M geklasseerd paard nodig.

Ik zou beginnen met het zoeken naar een paard waar je wedstrijden mee kunt gaan rijden, want voor de eerste fase moet je minimaal L1 dressuur geklasseerd zijn ('niveau' is niet genoeg, je moet dus echt wedstrijden gereden hebben). Wellicht kun je met datzelfde paard vervolgens ook aan de cursus beginnen.

Je zult zelf een beetje creatief moeten zijn om aan een (leen)paard te komen. Misschien kun je ergens op een stal werken in ruil daarvoor o.i.d. Hetzelfde geldt voor vervoer, goed netwerken kan wonderen doen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:03

ORUN is niet echt een 'fulltime' opleiding he, je krijgt er geen stufi voor en het is meer iets om erbij te doen.

Ik studeer aan Larenstein, ben 3ejaars Paardenhouderij. Ik kan nu wel een heel verhaal gaan houden, maar vraag maar wat je weten wilt Clown

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 19:31

hoe is larenstein? wat kan je er precies mee? leer je veel?.. welke richtingen heb je precies?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:50

Ben je al eens op de open dag geweest? Foldertjes?

Uiteindelijk krijg je een diploma (Ir.) Dier/Veehouderij, in principe ben je dan opgeleid om in de periferiesector te werken toegespitst op dier en vee. Je afstudeerrichting is een 'extraatje', Paardenhouderij in mijn geval.

Als ik van tevoren had geweten dat het zó was, was ik hier nooit heen gegaan. In mijn ogen is de link met de praktijk compleet foetsie, en leiden ze je idd op voor een suf kantoorbaantje. We kregen pas in het derdejaar een paar paardenvakken (training, voeding, sectoranalyse) De rest is algemeen, economie, heel veel over het hele agrowereldje, grasland, tuinbouw, veeeel varkens en koeien, trekkers, onkruid (you name it, we learn it)
Op zich best leuk.
We hebben 3 praktijkweken gehad. 1 Naar Emmeloord (ging puur over trekkers en landbewerking), 2 naar Oenkerk (de eerste week een paardrijlesje gehad, gelongeerd, en gement, toiletteren en hoefbekappen- was heel leuk. De 2e week was theorie)
Verder heb je in het eerste jaar een stage (25 dagen) op een paardenbedrijf, 2e jaar net zoiets maar dan in het buitenland. In het derde jaar moet je 20 weken op een periferiebedrijf (stamboek, voerfabriek, etc- in deze fase zit ik nu), in het laatste jaar doe je een afstudeeropdracht.
Ik vind niet dat je hier zoveel leert, of nouja, laat ik het anders zeggen. Ik wil zelf in de paarden, ik heb absoluut geen Pennydroom (wordt door docent nog wel zo behandelt- maar mevrouw huppelt zelf ook een beetje recrea rond dus ja, in hoeverre heb je er dan verstand van?), maar ik hoef écht niet enkel maar paardenvakken. Poetsen hoeven ze me niet te leren, en ik hoef geen Nederlandse les over 'paardenwoordjes' (*herinnert zich het dictee uit de documentaire over deurne*). Maar ik heb er ook verdraaid weinig behoefte aan om allerhande agrarische bedrijven compleet uit te lichten, zowel op economisch gebied als op managementniveau. Hier ligt mijn intresse en toekomst gewoon niet.
Ik denk dat dit wel aansluit op de andere richtingen (melkvee of varkens bijvoorbeeld) maar 'Afstudeerrichting Paardenhouderij' is zo gewoon een lachertje.

Als je alle richtingen wil weten moet je ff een folder aanvragen, staat 't mooi op een rijtje (of de website)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:59

Concorde....uitstekend verwoord! Clown

Ik heb dus ook 2 jaar op Larenstein gezeten, maar ik zie na die opleiding een toekomst op managementniveau in de paarden nog niet eens zitten.

Waarom ? De praktijkkennis van paarden is te oppervlakkig, maar ook over management zelf en / of bedrijfskunde leer je IMO niet genoeg om waardevol te zijn.
Je kunt daarentegen wel goed de onderdelen van trekkers en onkruidjes benoemen! Haha!
Als "boerenopleiding" is er denk ik echter geen betere!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:18

Citaat:
Uiteindelijk krijg je een diploma (Ir.) Dier/Veehouderij

Als je hiermee bedoelt dat je na afronding de titel Ir. (universitair opgeleid ingenieur) mag voeren, vraag ik me af of dit kan kloppen. Waarschijnlijker is dat je de titel Ing. (HBO ingenieur) krijgt. Cool

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:32

Ja hoor Jessy, wat jij wil.
Ingenieur dus Clown

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 00:11

Ik heb ook larenstein gedaan, vastgoed management Haha!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:01

wow larenstein klinkt ong net zo als het AOC...... ook nooit heen gaan dus!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:49

Ik heb ook Larenstein gedaan. Geen paardenhouderij, maar westerse bosbouw.
Ik ken trouwens wel een aantal mensen die Larenstein paardenhouderij hebben gedaan. Tot mijn verbazing hebben zij allemaal een baan in de paarden gekregen. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Enneh, na afronding van Larenstein heb je 'ing' voor je naam, en inderdaad geen 'ir'.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:03

Larenstein is dus geen AOC iets, AOC is juist puur praktijk, en Larenstein puur theorie... Lijkt me vrij duidelijk.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:47

Concorde schreef:
Ja hoor Jessy, wat jij wil.

Glad you noticed Clown

Is nogal een significant verschil nl Lachen

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:41

Concorde schreef:
Uiteindelijk krijg je een diploma (Ir.)

Ik denk niet dat je na het volgen van Larenstein de academische titel Ir. krijgt. Misschien bedoel je dat het Ing. kan zijn?.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:57

Tact: Lezen!!! Dromen
Er staat allang dat dat niet klopt maar dat het ing. moet wezen. Ik bedoelde iig INGENIEUR

En sorry hoor, als ik snel tik maak ik ook wel eens fouten, maar daar gaat nu zo'n beetje het hele topic over.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:19

ontopic..

nog ORUN mensen?

en wb larenstein: ik dacht aan paardensport en Organisatie (deeltijd?)
..iemand daar iets over?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:04

Dat is nog zó nieuw dat je daar geen ervaringen mee zal vinden denk ik.

Wij hebben nu bij sommige vakken wel wat deeltijd-mensen erbij zitten, maar dat zijn er maar 2 Clown Voor hen is dus ook nix geen apartigheid geregeld, ze moeten er maar een beetje achteraan rennen.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:23

Het is een misvatting dat Larenstein puur theorie is in tegenstelling tot het aoc. Volgens mij heeft Larenstein ook veel praktijk!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:04

Heb de ORUN helemaal gevolgd en je hebt inderdaad goede paarden nodig. Haha! Voor de 2e en 3e fase zou ik zelfs zorgen voor minstens twee paarden op niveau. Ze kunnen zo maar je paard niet goed genoeg vinden, terwijl hij de gevraagde klasse wel loopt. Johan Hamminga gooit je er zo uit, als hij het paard niet goed genoeg vindt. Ik heb al veel mensen met problemen gezien daarvoor. Voor meer info kan je me ook altijd pben Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:30

Leeuwnie: Volgens jouw?!! Zit jij er op school?!
Volgens mij iig niet! En ik rond volgend jaar daar mijn studie af en loop er dus al 3 jaar!

Onze praktijk!:
- 1 x 'praktijkweek' emmeloord, trekkers rijden & theorie
- 1 x 'praktijkweek' oenkerk, paarden: uurtje rijden, longeren, mennen, bekappen, beoordelen, theorie
- 1 x 'praktijkweek' oenkerk, paarden, alleen theorie over management en dergelijke
- 2 x 25 dagen stage.
- halfjaarstage, maar dit moet op een periferiebedrijf en heeft dus met praktijk weinig te maken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:42

Met de 'zit jij daar op school' bedoel ik bij deze 'doe jij die opleiding'

ik dacht even dat je een ander was en er niet op school had gezeten, maar er is echt haast geen praktijk en wat er wel is stelt niets voor.

Zat jij in Velp?
Westerse Bosbouw wordt in Deventer iig allang niet (meer) gegeven, maar zal wel te weinig animo voor zijn- net als tropische landbouw

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:46

hmm., dan maar hopen dat ik ooit eens een Gp-paard vind die verdwaald is. Bloos

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:47

Concorde schreef:
Leeuwnie: Volgens jouw?!! Zit jij er op school?!
Volgens mij iig niet! En ik rond volgend jaar daar mijn studie af en loop er dus al 3 jaar!

Onze praktijk!:
- 1 x 'praktijkweek' emmeloord, trekkers rijden & theorie
- 1 x 'praktijkweek' oenkerk, paarden: uurtje rijden, longeren, mennen, bekappen, beoordelen, theorie
- 1 x 'praktijkweek' oenkerk, paarden, alleen theorie over management en dergelijke
- 2 x 25 dagen stage.
- halfjaarstage, maar dit moet op een periferiebedrijf en heeft dus met praktijk weinig te maken.

Ik wil niet heel banketstaaf doen........maar voor een HBO-opleiding is dit wél veel praktijk. Bij de meeste hbo-opleidingen moet je het doen met een half jaartje stage en that's it! Als je veel praktijk wil doen moet je mbo gaan doen. En over het suffe kantoorbaantje..........dat is HBO (even kort door de bocht). Je wordt niet opgeleid om stalwerk etc. te doen.
Dan nog even over Larenstein in het algemeen. Ik heb veel ervaring met de locatie Velp, maar over de school in het algemeen kan ik zeggen dat blijkt dat het internationaal een heel goede naam heeft. Het niveau wordt heel hoog aangezien. Volgens mij is de internationale naam zelfs university of............ (durf ik niet met zekerheid te zeggen).