Erg vreemd gedrag in de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gabbertje

Erg vreemd gedrag in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:49

Hallo,

Ik heb een vraag aan jullie omdat ik zelf eigenlijk met mijn handen in mijn haar zit.

Gabber, 17 jaar, is met pensioen. Hij heeft slijtage aan het sesambeentje. Hij loopt eigenlijk niet kreupel, af en toe wat stijf maar zeker niet kreupel te noemen. Toen dit bekend werd heb ik besloten om Gabber wel te houden en hem lekker in het land te zetten. Zo'n 3 maanden geleden besloot ik om Gabber bij mijn vriend thuis op de boerderij te zetten, mijn schoonmoeder vindt het echt heel erg leuk om weer net als vroeger een paard bij de koeien te hebben en het leek mij ook wel gezellig.
Gabber vermaakt zich prima op stal, heeft kalfjes als buren, waar hij ook bij kan en tegenover zich de kraamafdeling van de koeien, kortom hij kan zich dus prima op stal vermaken.
Maar nu, het weiland. We hebben een mooi stuk land afgezet voor Gabber, maar hij blijft maar als een idioot langs het draad rennen en hij staat werkelijk waar te schreeuwen. Hij loopt zich zo in het zweet (geen conditie meer) en een longontsteking heeft hij met dit weer zo te pakken. Ik heb toen na een week een shetlander aangeschaft voor een beetje gezelschap, Gabber kijkt niet op of om naar de shetlander, hij doet alsof het beestje lucht is, terwijl Joost (de shetlander) wel toenaderingspogingen doet. Als ik bij hem in het land ga staan gaat het wel aardig, maar ik hoef maar richting uitgang te lopen en hij staat weer te drammen dat hij naar binnen wil.
Het probleem is dus dat ik Gabber niet de rest van zijn leven op stal kan laten staan en een maatje geen uitwerking heeft. Het meest vreemde van het verhaal is dat Gabber in mijn eigendom al 3 keer verhuisd is en dit gedrag nooit eerder vertoond heeft. Gabber was bij ieder nieuw stalletje maar met een ding druk; gras vreten. Hij kijkt nu niet eens naar gras..
Misschien dat iemand van jullie nog een ideetje heeft?

Bedankt!

balli

Re: Erg vreemd gedrag in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:11

heeft ie niet het moederschap voor een van die kalfjes genomen ofzo Bloos ?
hmmm ik zou 't ook niet weten... is er nix waar hij bang voor is ofzo?

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:14

haha, ja het zou kunnen, daar had ik nou echt geen seconde over nagedacht! Maar Gabber is een ruin en hij kliert de kalfjes alleen maar, ze mogen niet te dichtbij komen. Hij doet ze niks, maar het zijn ook geen beste vrienden.
Het enige waar hij bang voor is zijn bezems en die heb ik nog niet in het land gezien. Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:16

balli schreef:
heeft ie niet het moederschap voor een van die kalfjes genomen ofzo Bloos ?
hmmm ik zou 't ook niet weten... is er nix waar hij bang voor is ofzo?

Zou kunnen. Heb je al een geit geprobeerd? Geiten zijn soms nog beter gezelschap dan pony's. Kan ook best zijn dat hij gewoon niet zonder koeien kan hoor, dan is helemaal geen gek idee. Mijn paard wil ook niet alleen staan. Kun je het draadje niet in de ronding zetten? Zo loopt hij zich niet constant vast.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:20

Mijn pony heeft zoiets ook al eens gehad: ijsberen langs de omheining. Heel raar, ze staarde ook constant naar een punt in de verte. Het enige wat ik daar zag waren wilde runderen??Waarschijnlijk ziet hij in de verte wel iets dat hij niet vertrouwt en wat hem van streek maakt. Nu nog erachter komen...Als het jouw ook opvalt dat hij steeds naar hetzelfde punt staart zou ik proberen of je hem dan op een ander stukje zet, achter het huis ofzo, ken bij jou de omgeving natuurlijk niet. Succes!

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:27

manonnetjoe schreef:
Mijn pony heeft zoiets ook al eens gehad: ijsberen langs de omheining. Heel raar, ze staarde ook constant naar een punt in de verte. Het enige wat ik daar zag waren wilde runderen??Waarschijnlijk ziet hij in de verte wel iets dat hij niet vertrouwt en wat hem van streek maakt. Nu nog erachter komen...Als het jouw ook opvalt dat hij steeds naar hetzelfde punt staart zou ik proberen of je hem dan op een ander stukje zet, achter het huis ofzo, ken bij jou de omgeving natuurlijk niet. Succes!

Hij kijkt inderdaad wel veel naar een punt, maar als hij dat doet lijkt het wel of hij bang is voor wat hij ziet, het vreemde is alleen dat hij uitkijkt over 32 hectare weiland, weiland en nog eens weiland..

Nog even over de geit; ik heb het idee dat het hem totaal niet kan schelen wat erbij staat, hij negeert Joost, hij negeert de hond trouwens ook. Aankomend voorjaar staan de kalfjes wel naast hem in het land misschien dat dat helpt.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:31

Probeer hem anders eens te bespieden! Het kan ook zijn dat als jij hem aandacht geeft(ho maar rustig aan...)dat hij dan juist aangemoedigt wordt door jouw aandacht. En probeer te zien waar die naar toe kijkt. Paarden kunnen in van alles een roofdier zien. Mijn pony vloog vanmiddag nog de weg op door een molshoop...

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:37

Ik heb al wel geprobeerd om hem alleen te laten en dan keek ik vanuit de woonkamer toe, maar dan is het drama compleet.. hij gaat nog harder rennen, zelfs een paar keer flink onderuit gegaan en dan krijg ik het zelf een beetje benauwd en dan wil ik toch weer terug naar hem, ik weet wel dat ik toegeef aan hem en dat dat ook niet goed is. Hij zou trouwens in de verte wel af en toe twee zwanen zien zitten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:21

lach niet, maar jou paard vertoont cutting gedrag ( een western term)
probeer je paard eens in een weiland te zetten naast koeien, (niet bij koeien in het land zetten hoor) en kijk eens hoe dat gaat.
10 tegen 1 dat doordat hij bij die kalfjes heeft gestaan hij koeien wil gaan drijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:42

Het klinkt mij in de oren alsof hij zich gewoon rot verveeld....

Zo doen de paarden bij ons ook als ze het zat zijn buiten , of als ze alleen staan (of zonder voor hen acceptabel maatje).

Als hij altijd tussen andere paarden heeft gestaan en nu alleen staat dan kan hij zich wanhopig en onveilig voelen , alsof hij lokaas is voor roofdieren.
Gescheiden van de kudde.

De Shet is dan blijkbaar geen acceptabel maatje waar hij zich verbonden mee voelt.

Gaan ze bvb. 's avonds samen op stal ?
Doen ze andere dingen samen zodat ze het gevoel krijgen samen een kuddetje te zijn ?

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 09:33

hahah sorry ik moest toch wel even lachen over dat koeien drijven, maar er kan inderdaad wel wat inzitten. Over 2 maandjes komen de kalfjes (waar hij nu naast staat) naast hem in het land. Dit kan nu nog niet want de kalfjes zijn nog te klein om in deze kou te staan. Misschien dat het dan beter gaat.

De laatste twee jaar heeft Gabber alleen maar bij shetjes gestaan en daarom had ik het idee dat een shet wel voldoende was. Verder doen ze weinig samen, ze staan op stal wel redelijk dicht bij elkaar, zit ongeveer 10 meter tussen. Ze "kletsen" ook wel wat. Sommige mensen raden mij aan om de shet bij Gabber in de stal te zetten, ik durf dat eigenlijk niet zo goed aan, straks schopt ie dat kleintje in stukken. Kan ook niet de bedoeling zijn... Gabber is 1.74 en Joost is 76 cm. Wat is jullie idee daarover? Kan het die twee samen in een stal van 3,5 bij 3,5?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:49

Misschien is je paard inderdaad gehecht geraakt aan de koeien. Dat kunnen hele goede vriendjes zijn van paarden. Ik weet wel dat mijn paard heel vreemd opkeek van shetlanders. Ze wist ook niet zo goed wat ze ermee aan moest. Elke keer als ze in de buurt kwamen, begon ze heel hard te piepen. Met de andere paarden gaat het prima. Misschien snapt ie gewoon niet dat shetlanders ook gewoon paarden zijn?