Kapotte mondhoeken, wat er tegen doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Kapotte mondhoeken, wat er tegen doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:07

een paard van een vriendin van mij meeft de mondhoeken kapot, en hier heeft hij tijdens het rijden ook last van...
Hij heeft het zachtste bit wat er is (K&K dubbelgebroken) en het meisje is heel zacht met haar hand, dit paard heeft een extreem gevoelige huid (hij krijgt ook schuurplekjes van de deken enzo)

Bitloos rijden is geen optie ivb met concours.

VValar

Re: Kapotte mondhoeken, wat er tegen doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:11

Misschien helpen bitringen tegen het openschuren van de mondhoeken? Of wat ik zelf altijd deed is voor en na het rijden, beide mondhoeken insmeren met uiercrème/vaseline. Hiermee houdt je de mondhoeken soepel en is de kans op scheurtjes kleiner.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:12

voor het rijden insmeren met vaseline/lippenbalsem voor paarden van Sectolin

wat sommigen ook zeggen dat werkt is na het rijden de mondhoeken afspoelen met koud water, worden ze sterker van

Quentin heeft al kloofjes in zn mondhoeken vanaf ik hem heb, volgens de DA en paardentandarts zal het ook nooit meer helemaal weggaan helaas...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:14

levertraanzalf kan ook wat een vervelend probleem zeg!
Misschien dat een leren bitje helpt...kost wat maar is erg fijn rijden!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:18

Idd, Vaseline erop. Doe ik ook als d'r mondhoeken kapot zijn. Werkt erg goed.

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:20

hoihoi,ik ben manon.....winny is mijn paard...Ik heb al rubbere ringetjes om...en die hielpen wel...maar nu is het toch nog mis gegaan.maar ik ga dat uiercreme idee eens proberen..maar aankomende dagen rij ik alleen met halster, tis zielig hem nu een bit in te doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:27

Bitringen mogen toch ook niet met wedstrijden?
Misschien kun je met een bustrens gaan rijden, dan kunnen de velletjes van de mondhoeken in elk geval niet meer klem komen te zitten tussen de bitringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:30

Flink met vaseline smeren. Zijn heel veel paarden die hier last van hebben.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:32

Ik heb dit ook heel lang gehad met Tjalko. Het is pas over gegaan toen ik een dunnere bustrens ben gaan gebruiken ipv een dikke watertrens. Ook heb ik heel consequent voor en na het rijden zijn mondhoeken ingesmeerd met calendulazalf. Dat help om wondjes te genezen. Binnen 2 weken had hij echt nergens meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 00:39

Meestal gaan de mondhoeken sneller kapot als ze "droog" zijn. Dan krijg je er snel scheurtjes in ed. Ik smeer bij dat soort paarden er Aloëvera balsem op. Wel lekker dik, en dan lekker in laten trekken, dit desnoods elke keer na het rijden. Ervoor kan ook als extra.
Wel erg vervelend als ze er zo gevoelig voor is Ach gut

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 05:37

sudo creme smeren.... werkt beter dan uierzalf of vaseline, iig dat is mijn ervaring...

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 07:39

ik heb ook een pony gereden die dit iedere keer had. Dit was wel een beetje omdat je af en toe hard moest zijn maar hij deed ook niks dan overal wegschieten en springen en ook omdat ie wel een gevoelig mondje had. Ik heb toen altijd sudocreme gesmeerd werkte heel goed..

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 07:49

bij ons wordt bij elk paard eigenlijk uierzalf op de mondhoeken gesmeerd, voor en na het rijden Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 07:54

Nat het rijden met koudwater de mond afsponzenwil de huis ook nog wel wat steviger maken.
Een dubbelgebroken bitje is wel heel vriendelijk maar ook heel bewegelijk in de mond. Je hebt kans dat een enkelgebroken trens of een ongebroken trens rustiger in de mond ligt.

Hoe vriendelijk een bit is hangt niet alleen af van het materiaal en of het dubbelgebroken is maar ook de dikte is belangrijk.
Wat je ook vaker ziet gebeueren is dat het bit nét iets te klein is of dat de neusriem iets te laag hangt waardoor het vel van de mondhoeken tussen het bit en de neusriem knel komt te zitten. Dit geeft ook vervelende wondjes

Een truukje om het paard wat smakelijker te krijgen is als je het bit in doet je paard een suikerklontje (stukje appel werkt ook) te geven hiervan gaan ze vaak lekker vlot schuimen.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:08

Wij gebruiken ook altijd uierzalf voor en na het rijden en dat helpt wel... Je hebt ook melkvet maar dat kun je volgensmij alleen van de DA krijgen en dat was voor een of ander exceem maar dat helpt in ieder geval ook...

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:26

Hey,
Ik heb hier pas ook een topic over geopend, wat ik erg vind helepen is om er naa het rijden calendulan zals van vsm er op te smeren.

Ik denk zelf dat vaseline voor het rijden wel helpt, maar ik heb ook het idee dat het de mondhoeken alleen maar vochtig houd zodat het dus niet goed heelt.

met calendulan heb ik daar geen last van en alles geneest veel sneller met calendulan ik smeer het ook op schaafwondjes die dan veel sneller helen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt

hier is trouwens het topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=369399&hilit=

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:36

misschien kun je zn mond eens nakijken!!

mijn paard heeft er ook last van gehad en toen bleek dat er speling op haar bit zat, en daar kwammen allemaal velletjes van zijn mond en mondhoeken tussen!

ik heb natuurlijk een andere bit gepakt, en heb rubbere schijfjes aan de zeikant zitten. werk goed..

owja ik heb haar wel ff op rust gezet, tot haar mondhoeken weer heel waren!
heb er toen ook zalf op gesmeerd, waar onder andere levertraan in zat.

succes er mee...

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:41

Ineke2 schreef:
Bitringen mogen toch ook niet met wedstrijden?

Ow dit wist ik niet...ben benieuwd waarom dat niet mag.
Mijn paard had er ook altijd last van en ben met bitringen gaan rijden.
En nu heeft ze nergens meer last van, het staat mischien niet zo charmant maar het helpt wel Vork