Slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:36

Wat is eigenlijk het nut van een slofteugel, ik zit dit mij al een week af te vragen Clown

Sily

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:39

Ik vond hem vroeger wel handig als noodrem Haha!

Paard sloeg nog weleens aan de kletter, bokken en rampen erbij en negen van de tien keer lag ik er dan naast.
De slof had mijn instructrice er los met een knoop aangehangen en als ze dan weer begon te rennen, wat altijd eindigde in een paar klere bokken kon ik gelijk even aan de rem trekken.

Waar die verder voor dient, geen idee, mensen schijnen hem ook weleens voor het aan de teugel rijden te gebruiken.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:45

ik gebruik hem heel soms voor in de galop
mijn pony is vrij sterk en snel in de galop,en ik wil niet verongelukken in de bocht.... daarom doe ik er soms een slof aan Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:13

Als je hem goed gebruikt heeft hij heel veel voordelen. je kan je paard net even iets beter vragen om te zakken enzo. Maar er zijn maar weinig mensen die hem echt goed kunnen gebruiken en het ergste is nog dat er zoveel mensen zijn die dénken dat ze hem goed kunnen gebruiken.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 08:43

Ik rij er ook alleen maar mee als ik les heb, maar dat komt omdat ik er zelf eerst nog niet mee wil gaan prutsen. Eerst maar eens goed leren te gebruiken. Maar mijn pony wil vaak supersterk worden in moeilijkere oefeningen, dus nu voor de travers bijvoorbeeld helpt het wel. Ik kan hem dan makkelijker nageeflijk houden. Losrijden doe ik in de les dan gewoon met de slof en zodra hij netjes na wil geven gaat de slof er weer af (want ik vind het maar niks met al die teugels Knipoog ).

Het belangrijkste is gewoon de slof goed gebruiken, en alleen bij een pony/paard die het kan gebruiken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:46

Een slof zorgt ervoor dat als je paard te hoog komt met zijn hoofd, de slof dat opvangt. Mijn oude instructrice zei altijd dat de slof hem opvangt als je met je handen te laat bent.

Als je hem op de goede lengte hebt, werkt de slof alleen maar in als je paard te hoog komt met zijn hoofd.

Ik gebruik de slof teugel op dagen dat ik veel last van mijn rug heb. Het merendeel van de tijd hangt hij dan los, maar als mijn paard dan per ongeluk zou bedenken haar hoofd omhoog te gooien, dan heb ik de slof die de klap opvangt en niet mijn rug... Als zekerheid dus. Normaal gesproken klappert mijn slof altijd, maar ik kan dan vrijer rijden, omdat ik weet dat mijn rug er geen last van krijgt, mocht ze een staakdag hebben. Gelukkig gebeurt dat niet vaak...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:48

De slof kan handig zijn als je weet hoe je hem moet gebruiken. Kan idd als noodrem voor sommigen, of als trainingshulpmiddel. Zorg ervoor dat je goede begeleiding hebt als je ermee gaat leren rijden of gebruik m anders niet!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:52

Ik heb 1x een paard gereden wat constant vastpakte en er als een achterlijke vandoor ging. Toen ben ik een tijdje gaan rijden met de slof. In stap en draf had dit echt voordelen en ging die lekker ontspannen lopen zonder eigelijk echt met de slof te werken. Maar zodra ik in galop ging, was het totaal geen rem of controle middel. Paard ging gewoon keihard door de bocht en alles en wat ik ook deed, hij ging alleen maar meer met de kin op de borst...voor mij dus geen slof. Wil ik hem lekker rond zijn houding wat verbeteren, doe ik dat met een pessoa...maar een slof is in mijn ogen geen rem.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 04:46

het is idd waar dat veel mensen denken dat ze weten hoe je en slof moet gebruiken. heb veel paarden verneukt zien worden omdat sommige mensen denken dat ze het goed doen. als je d slof idd serieus wil gebruiken is het heel belangrijk dat je je paard/pony goed voorwaats houdt.als hij alleen om de begrenzing van de slof naar beneden komt dan ontwikkeld die de verkeerde spieren.zou je+/- elke dag 2 uur met een strakke slof je paard/pony naar beneden trekken en verder geen been/zit/stem hulpen geven dan ontwikkeld hij de verkeerde spieren waardoor hij naar een x aantal maanden zijn hoofd niet meer normaal om hoog kan doen.
ik rij zelf altijd met slof, maar niet om de reden waarvoor hij bedoeld is.
heb zelf 9 jarige draver/engelsvolbloed die is ingereden op strand, dus alleen rechttoe rectaan rennen.en nou zit zijn motor in zijn hals, dus met draven/galopperen zet ie zijn hals erop en ben je kansloos.en dan is de slof heel handig.
gr

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 07:40

Zoekfunctie werkt weer!