wassen, onder overdekt terras, met kachel aan, en fohn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefke

wassen, onder overdekt terras, met kachel aan, en fohn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:12

ik heb enorme twijfel!

ik heb aankomende zondag wedstrijd! ik heb een haflinger en hij heeft zich niet al te schoon gehouden, dus wil hem eigenlijk wassen. Clown

ik heb dit andere keren in de winter gedaan, door hem te wassen met warm water, eerst staart, daarna benen en daarna snel zn manen. toen snel op stal gezet, dekens op, en fohnen maar! werkt perfect!

maar nu gaat t vriezen Boos! we hebben hier thuis een overdekt terras, (waar ik hem laatst ook heb gewassen toen het wat harder waaide), dit overdekt terras is aan 3 kanten dicht, aan de andere kant hangt nu een doek,
ik was van plan om dus de kachel aan te maken, flink te stoken, zodat er een lekker temperatuurtje is, dit moet goed te doen zijn, (we hebben namelijk ook een keer in de sneeuw hier gebbqt)
daar hem snel te wassen, en daarna daar fohnen, en dan lekker warm met de dekens de stal weer op.

wat denken jullie, goed plan? of is de overgang naar stal te groot?

hij is ook geschoren, zijn haren zijn al iets langer weer maar goed...!
Laatst bijgewerkt door eefke op 24-02-05 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_promiss_

Re: wassen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:21

kan je je paard ook fohnen daar heb ik nog nooit van gehoort

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:25

het is maar gewoon een kwestie van stekker in stopcontact en fohnen maar, mn paard vind het heerlijk!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:26

Als zijn lijf maar voor het grootste gedeelte droog blijft, lijkt het me geen probleem. Gewoon niet teveel sop in de manen, dan ben je ook wat sneller klaar. Zijn staart en benen zal die al helemaal geen last van hebben. Wel altijd goed uit de wind houden natuurlijk, maar dat had je al helemaal voor elkaar.

eefke

Re: wassen, onder overdekt terras, met kachel aan, en fohn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:27

hij heeft wel lange manen, dus alleen hals word nat! ik gebruik dan gewoon de slang en die koppelen we aan op de douche Knipoog met emmers dat werkt niet met een half meter manen Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:09

Kan best!
Ik heb laatst nog een heel zielig Belgje (trekpaardveulentje) helemaal gewassen- hij zat helemaal onder de diarree en andere plakkaten smeer, was hartstikke verwaarloost. Gewassen met warm water (stoomapparaat op 25 graden gezet Vork en een hele lage druk), lekker soppen, goed afspoelen, en daarna het hittekanon aangezet. Mooi laten staan tot ie droog was.
Paardje is er best van opgeknapt.
Dat doen we normaal dus niet, maar dit was echt een noodzaak.
Als je zorgt dat je paard niet zeiknat op stal gaat komt het wel goed.

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:00

het is ook meer mn moeder die zit te twijfelen.

ik was hem gewoon zo snel ik kan, ik zorg dat alleen zn hals nat word, zn manen zijn vrij snel droog met fohn, zn vacht gaat wat langzamer, als die dan nog wat vochtig is, doe ik een zweetdeken met hals eronder, en hij heeft zowieso een los halsstuk tot zn oren aan.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:28

Ik denk dat het wel kan hoor! Je kan de hals ook direct droogwrijven met stro, ook nog een heel goed voor de bloedcirculatie! En als je hem uit de wind houdt en ook nog eens een deken op doet, moet kunnen denk ik!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:12

Ik heb Oscar ook een keertje gewassen voor de keuring midden toen ging het ook vriezen, hebben we hem ook gefohnt Tong uitsteken , vond ie heerlijk.

Maar moet kunnen hoor, dikke dekens op!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:58

Lijkt mij dat het geen kwaad kan, ze kunnen toch ook buiten in de regen staan denk,, Scheve mond

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:23

Monster schreef:
Lijkt mij dat het geen kwaad kan, ze kunnen toch ook buiten in de regen staan denk,, Scheve mond

Ja, maar dit paardje is geschoren..

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:44

Dan is hij juist sneller opgedroogt! Een pluspuntje dus eigenlijk, als je hem maar warm en uit de wind houdt!

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:30

idd! ik fohn hem bij een lekker temperatuurtje droog, ik doe hem een 0-grams regendeken op, zodat dan ook wel alleen zn hals nat word, en niet zn borst.

uit de wind staat hij zowieso in de stal, en met wassen ook!

komt allemaal goed Knipoog Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:03

Hihi, heb nog nooit gehoord dat iemand zijn paard droog föhnt! Wat grappig! Was daar zelf ook nooit opgekomen denk ik *LOL* !

Maar zoals je het zelf allemaal beschrijft, denk ik dat het wel moet kunnen hoor!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:36

Mijn paardje is geschoren en heeft nogal jeuk daarvan. Ik was hem gewoon buiten met warm water. Na het wassen even een geknipte deken van een plaid erover en op laten drogen. Hij is nog steeds neit ziek geworden. Dus kan makkelijk.

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:53

ik heb laatst mijn paard ook nog gewassen (alleen zijn staart en voetjes), ik heb hem toen onder een deken laten staan en geprobeert alleen zijn staart en voetjes nat te maken... hij vond het heerlijk en is niet ziek geworden ofzo... ik heb alleen twijfels met het wassen van manen als het zo koud is... je moet die denk ik maar zo gauw mogelijk wassen en dan weer gauw droog maken....

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:56

het is allemaal perfect verlopen hoor! ik had ook niet anders verwacht!

ik heb hem gewoon gewassen bij de kachel, daarna gefohnt, en toen weer op stal gezet, en hij heeft nu weer mooie witte manen Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:06

ik heb gister timo's benen billen en buik nog gedaan, hij vond het wel best, en wij hebben alleen ijs koud water....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:26

Ik heb mijn beesten vandaag ook gewoon gewassen hoor Ja Ze moeten morgen mee op cnoncours en ze zagen er echt niet uit Bloos!

Stond ik in een sneeuwbui buiten met mijn tuinslang staart en voeten te wassen Clown Gelukkig heeft niemand me zien staan Haha!

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 04:18

de schimmel bij ons op de manege moet zo'n beetje elk weekend op wedstrijd. en het is algemeen bekent dat schimmels rampen zijn als het op schoonmaken aankomt. hij wordt van top tot teen gewassen met koud water.water met zweetmes eraf hallen, zweetdeken erover klaar. geen gedoe met met fohn's teras verwarmers en kachels.paard is nog nooit ziek geweest. zolang je hem niet met zijn zeiknatte lijf buiten zet is er niks aan de hand.maar ja allemaal zelfweten, ik vindt het verwennerij. maar dat is ander onderwerp.

gr

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:26

Verwennerij ik vind het echt overdreven.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:19

Ik deed het bij mijn Haflinger altijd zo: eerst staart wassen, dan de voeten en dan knipte ik twee vuilniszakken open. Die maak je vast aan zijn halster en een longeersingeltje aan weeskanten van zijn hals. Deken kan je dan voor het grootste deel op laten ( alleen de vookant los en terugklappen. Manen over de vuilniszakken heen en dan blijft hij met wassen grotendeels droog. Succes!

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 13:11

de ene vind het verwennerij, ik ga gewoon niet met een paard op concour die de stront overal heeft hangen!

geloof me, als hij niet vies was geweest, had ik het ook zeker niet gedaan!

geen gepoespas met fohns, tja een haflinger met een meter manen, ga ik dus echt niet in de kou zetten met natte manen, die drogen dus nooit...!

die tip met die vuilniszakken is by the way, een verdomd goede tip! dankjewel Pling

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:04

ik zeg ook niet dat je hem met natte manen buiten moet zetten. maar met terrasverwamers kachels en fohns in de weer gaan vind ik toch echt wel overdreven.

er zijn mensen die zeggen dat jezelf griep krijgt als je met natte haar de vrieskou in gaat. maar das ook fabeltje hoorde ik op tv.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:19

Ja ik was mijn paardje nu 1 x in de week gewoon buiten in de wind. Direct erna een lekkere deken op en ze worden heus niet ziek.