hoeveel cm maximaal kun je leren laarzen op laten rekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

hoeveel cm maximaal kun je leren laarzen op laten rekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:26

De titel zegt het al. Ik ben aan het rond kijken voor een goedkoop paar 2e hand leren petrie laarzen (die ik met een gelukje kan ruilen voor iets) maar aangezien mijn kuitmaat niet vaak voorkomt vraag ik me af ik een een paar laarzen in een kleinere kuitmaat kan aanschaffen en ze dan laat oprekken/ rits in zetten) Mijn kuitmaat is ongeveer 45/46 cm Bloos

Calice

Re: hoeveel cm maximaal kun je leren laarzen op laten rekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:35

ik ken het probleem Schijnheilig
ik heb hier zelfs nog leren laarzen staan (helemaal nieuw en maar 1x aangehad een brede kuitmaat maar ik ben er uit gegroeid na een ongeluk van de zomer.)
ik ga ze dus ook op laten rekken.
mits het geen petri perfect laarzen zijn kan het tot max 3 cm opgerekt worden.
en met je rits krijg je ook nog ongeveer 1 cm er bij.
dus dan kom je totaal op ongeveer 4 cm.

groetjes ilse

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:47

Ow dat zou perfect zijn Haha!

Waarom kan het niet bij de petrie perfect?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:53

nou petri perfect laarzen kunnen ze dus niet oprekken omdat er een soort wax laagje overheen zit.
als ze die dan toch zouden proberen op te rekken dan beschadigt de wax laag en dan zijn je laarzen verpest.. Scheve mond
ik weet nog wel een adresje waar ze ze ook op maat maken. (misschien kan je pmen wat je max. voor laarzen uit wilt geven.) ik weet die prijs voor het op maat maken ook ongeveer.

groetjes ilse

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:58

nou ik heb op dit moment niks om uit te geven. wil ze ruilen voor iets wat ik heb en kwijt wil Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:39

Ik heb bij mijn eerste paar rijlaarzen, waar ik er op de kuit uitgroeide, een elastieken ""V" in laten zetten, destijds was ik voor 7,50 per laars (guldentijd) klaar en nog jaren heerlijk mee gereden. Die V werd aan de binnenzijde van de achternaad bovenin gezet en niemand die dat met rijden zag! Een goedkope oplossing, destijds voor mij perfect!

Bij mijn laatste paar laarzen, Mountainhorse highriders, ook 1 kuit te krap (heb 4,5 cm verschil tussen links en rechts) dus 1 laars een stuk (weer zo'n V) in laten zetten, alleen nu van hetzelfde leer als waar de laars van is, dat was iets duurder, kostte 25 euro (1 laars dus!) maarja niemand die t ziet en het zit heerlijk!

Alletwee de keren dit bij Van Rijs in Zevenhuizen laten doen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:12

calice schreef:
nou petri perfect laarzen kunnen ze dus niet oprekken omdat er een soort wax laagje overheen zit.
als ze die dan toch zouden proberen op te rekken dan beschadigt de wax laag en dan zijn je laarzen verpest.. Scheve mond
ik weet nog wel een adresje waar ze ze ook op maat maken. (misschien kan je pmen wat je max. voor laarzen uit wilt geven.) ik weet die prijs voor het op maat maken ook ongeveer.

groetjes ilse

Ik heb mijn petri rijlaarzen meerdere malen laten oprekken zonder problemen Ja

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:42

Het ligt er inderdaad aan welke kwaliteit rijlaars je hebt. Laarzen met een coatinglaag zullen ze niet zo snel willen oprekken om een lelijk resultaat te voorkomen.

Afhankelijk van de huidige kuitmaat kun je laarzen soms enkele centimeters laten oprekken. Een smalle kuit bevat minder leer en dus ook minder rekmogelijkheid.

De meeste schoenmakers werken goedkoper dat ruitersportzaken. Komt door verzendkosten (die ook door iemand betaalt moeten worden) en de verkoopmarges (jawel... ook op reparaties vindt de laarzenfabrikant dat we moeten verdienen).

Als je naar een schoenmaker gaat, kies er dan een uit die verstand heeft van rijlaarzen.... anders wordt goedkoop waarschijnlijk duurkoop.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:47

nou het zit dus zo
Ik heb een paar laarzen gezien kuit 42.5 en ik zelf heb rond de 45 dus als ik die koop en ze kan laten oprekken zouden ze moeten passen toch?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:07

laarzen krimpen na het oprekken toch vaak nog wat terug of je moet ze heel goed spannen. Persoonlijk zou ik de gok er niet opwagen, Mijn nieuwe laarzen kuitmaat 37 zijn in de loop der jaren terug gekrompen naar 36 cm en mijn kuiten waren gegroeid naar 38 cm....auw dus *LOL* . Deze wel opkunnen rekken (heb overigens ook de petri met coatinglaag) naar 38 cm.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:12

de laarzen kosten maar 50 euro dus is niet zo heel duur maarja het zou wel zonde zijn als ik ze niet passend kan maken Tong uitsteken

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:16

is idd niet duur, maar gaat het om snel goedkope laarzen ?? je kunt leren laarzen ook op maat laten maken Ja weet je iig zeker dat deze aan je wensen voldoet (als het een nette zaak is tenminste)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:25

ja maar daar heb ik voorlopig geen centjes voor. Als ik dat wil doen ben ik rond de 300 euro kwijt Clown

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:50

hmmm dan wordt het idd een leuk dilemma *LOL*
ik weet dat ze bij www.rijlaarzen.nl ook een "huismerk" hebben die goedkoper is, maar van wat ik gehoord heb ook aardig van kwaliteit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:41

ik heb de petrie's gekocht. Dus ben nu voorzien van mn eerste paar leren laarzen Haha! als ze niet passen laat ik ze oprekken en als ze dan nog niet passen verkoop ik ze gewoon weer Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:44

hoop dat je ze passend krijgt Ja iig veel plezier ermee Haha!

zonnetje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:46

Mijn laarzen zijn vandaag weer opgehaald na het oprekken.
Ook van Petrie (perfect) met coating en dat kon gewoon.
De max was 3 cm maar ik heb als max 2 cm laten doen.

Zitten goed hoor! en niks te zien.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:51

Ik heb de leren laarzen van mn broer gepast, daar staat in als maat 43-55-41 dan is 43 voet maat 55 hoogte en 41 kuitmaat toch? ik kon er wel in met mijn been alleen zit er boven aan een rits van ong 10 cm lang en die krijg ik niet dicht maar dat is maar kuitmaat 41 en de laarzen die ik krijg 42.5 dus die moeten dan denk ik wel passen, zeker als ik ze nog laat oprekken. (denk ik teminste als het klopt dat dit kuit maat 41 is Haha!)

even tussen door, kent iemand het merk equin en weet iemand daar een site van met de laarzen van dat merk met prijzen er bij Clown

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:55

Dit zijn ze trouwens, De buurman van de persoon van wie ik ze koop (een bokker) is zadelmaker en daar laat ze de laarzen nog even opknappen met zwart maak spul dat in het leer trekt (omdat ze aan de achterkant bruin zijn geworden) Dus dan zijn ze weer mooi zwart. Zool is al een keer vernieuwt. Heb ze voor 50 euro gekocht is wel een nette prijs toch?

weet iemand toevallig wel model het is? de maten zijn 6,5 52,5 42,5 40,5

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding