Springvraag! jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimpjeuh

Springvraag! jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:25

wat vinden jullie? mijn paard is 4 jaar wordt 5 jaar einde mei. ik ga nu op jumping en spring ze 1.00-1.10 vinden jullie dat goed of te veel? ze gaat ongeveer 2-3 keer per maand op jumping. In de lente gaat ze bijna elke week op jumping gaan en ga ik ze waarschijnlijk 1.10 beginnen rijden.

Ik spring ze 1 keer tot 2 keer in de week waarvan 1 keer les. voorderest rijd ik dressuur en aventoe een wandeling
Ik vraag nu jullie mening. ze springt vreselijk graag. thuis spring ik nooit hoger dan 1.10 soms 1.20. Ik rijd al een jaar springwedstrijden met haar.
wat vinden jullie?

Caesar

Re: Springvraag! jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:27

Kimpjeuh schreef:
wat vinden jullie? mijn paard is 4 jaar wordt 5 jaar einde mei. ik ga nu op jumping en spring ze 1.00-1.10 vinden jullie dat goed of te veel? ze gaat ongeveer 2-3 keer per maand op jumping. In de lente gaat ze bijna elke week op jumping gaan en ga ik ze waarschijnlijk 1.10 beginnen rijden.

Ik spring ze 1 keer tot 2 keer in de week waarvan 1 keer les. voorderest rijd ik dressuur en aventoe een wandeling
Ik vraag nu jullie mening. ze springt vreselijk graag. thuis spring ik nooit hoger dan 1.10 soms 1.20. Ik rijd al een jaar springwedstrijden met haar.
wat vinden jullie?

Als je wedstrijden rijdt (jaar) dan springt ze toch al een meter? Wat wil je dan met deze vraag te weten komen?

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:30

ik wil enkel weten omdat hiet vaak reacties komen op dat mensen vinden dat je te snel en te veel springt met een jong paard en daarom stel ik die vraag zodat ik weet wat jullie vinden van dit!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:48

ik vindh et iets teveel. ik zou als ik jou was tot maximaal 1m gaan totdat hij 5 is. Als hij 5 is kun je het opbouwen tot 1.10M en vanaf zijn 6e kun je het opbouwen tot 1.20M. Ik zou als ik jou was rustig aandoen en niet meer dan 2x per maand met hem springen. Je kunt het beter te rustig doen, zeker omdat hij het zo leuk vindt, dan teveel dat hij er genoeg van krijgt op jonge leeftijd...succes!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:17

Ik vind dat je pas met 4 jarige leeftijd kan BEGINNEN met springen, en dan bedoel ik serieus, zoals jij blijkbaar al een jaar doet.
Kijk als een 3 jarige af en toe een sprongetje maakt van 60cm of zo...geen probleem mee.
Een vriend van mij (start Nationaal) springt met zijn paarden hooguit 1x per week, de rest is dressuurmatig of een bosrit. Zijn paarden zijn allemaal minstens ZZ.
Mijn (prof) ex-springinstructeur wil mijn veulen pas met 4 jaar op stal hebben om uit te proberen........en dat zegt ook wat.
Ben trouwens sowieso pas van plan mijn veulen met 3.5jaar in te rijden....da's vroeg genoeg want bij mij moeten de paarden zeker 30 jaar mee !

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:19

Ik vind het inderdaad ook teveel.. Niet boos bedoeld, maar ik zou echt wat rustiger aan proberen te doen. ook al lijkt het alsof ie t nu makkelijk aan kan, later kan ie er echt problemen mee krijgen.. Ik krijg nu waarschijnlijk ook een jong springpaard (heeft in elk geval veel springbloed) ze is 5 en ik ga nu pas beginnen met balkjes lopen en langzaam opbouwen naar springen..
Ik bedoel als dat paard bijna 5 is en je er al een jaar zo mee rijdt.. ik vind het echt ongezond en zou even gas terugnemen. want bedenk eens; met 3 worden de meeste paarden ingereden.. Jij bent nog geen jaar later meteen begonnen met zo hoog te springen. Misschien is die van jou eerder ingereden, maar dat is natuurlijk ook slecht. Als ik jou was zou ik echt even gas terugnemen en nog een halfjaar-jaar wachten met zo HOOG te springen. Richt je wat meer op dressuur zodat ie daar ook een goede basis bij heeft en maak af en toe een sprongetje. Maar het is maar een advies he..

Succes!!!
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 30-11-22 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:28

Ik vind het niet teveel!
Tegenwoordig zie je paarden van 4 of 5 al in de L springen. Zolang je het in het begin rustig en zeker ook GOED opbouwt enzo kan het denk ik makkelijk hoor! Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:31

Margon schreef:
Ik vind het niet teveel!
Tegenwoordig zie je paarden van 4 of 5 al in de L springen. Zolang je het in het begin rustig en zeker ook GOED opbouwt enzo kan het denk ik makkelijk hoor! Lachen

Tuurlijk kan het !!! ligt er alleen aan hoe lang je wilt dat een paard mee gaat Boos!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:04

Er word niet anders gedaan.
Als je professioneel rijd (dus als enige beroep en op hoog niveau) dan kan ik er in komen.
Maar wanneer je amateuristisch rijd...

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:49

Jumpfreak schreef:
Ik vind het inderdaad ook teveel.. Niet boos bedoeld, maar ik zou echt wat rustiger aan proberen te doen. ook al lijkt het alsof ie t nu makkelijk aan kan, later kan ie er echt problemen mee krijgen.. Ik krijg nu waarschijnlijk ook een jong springpaard (heeft in elk geval veel springbloed) ze is 5 en ik ga nu pas beginnen met balkjes lopen en langzaam opbouwen naar springen..
Ik bedoel als dat paard bijna 5 is en je er al een jaar zo mee rijdt.. ik vind het echt ongezond en zou even gas terugnemen. want bedenk eens; met 3 worden de meeste paarden ingereden.. Jij bent nog geen jaar later meteen begonnen met zo hoog te springen. Misschien is die van jou eerder ingereden, maar dat is natuurlijk ook slecht. Als ik jou was zou ik echt even gas terugnemen en nog een halfjaar-jaar wachten met zo HOOG te springen. Richt je wat meer op dressuur zodat ie daar ook een goede basis bij heeft en maak af en toe een sprongetje. Maar het is maar een advies he..

Succes!!!

groetjes Ilka.

Niet overdrijven he!

Een vriendin van mij heeft een jaar op een bedrijf gewerkt waar ze paardenbenen onderzochten.

Vooraf is al bepaald dat al deze paarden voor het vlees zijn en dus met 3 jaar naar de slacht gaan. Niet zielig, want die hamburger die jij graag eet, wordt ook van een schattig koeitje gemaakt.

Maar afijn, op die stal begonnen ze dus met 50 veulens in de opfok. 25 van deze veulens hebben drie jaar alleen in het land doorgebracht (is niets mee gedaan) de andere 25 zijn vanaf het moment dat ze daar op stal komen in het springen opgeleidt. Dus vanaf ong. 1 jaar elke week een klein sprongetje maken. En dit is zo 3 jaar lang opgebouwd. Afijn, na 3 jaar worden alle paarden geslacht en werden de benen van al deze paardjes ondrzocht. En wat bleek nou, de paarden die iedere week een sprongetje mochten maken hadden sterke benen/pezen dan de paarden die alleen maar op land hadden gestaan.

Dus zo zie je maar, wetenschappelijk bewezen, een sprongetje kan echt geen kwaad meteen jong dier en aangezien die van jou al bijna 5 is, mag je dat best aan hem vragen. Mits het met mate is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 00:35

Suel; Het enige dat ik me afvraag(en waar we nooit achter zullen komen aangezien al die dieren in de biefstuk zitten) is hoe dat tien jaar later zou zijn...

Ik vind het wat veel, zeker omdat je thuis vrij veel springt imo. De hogote is het niet, maar neem zo'n paard van het voorjaar niet ieder weekend mee!
Ik weet heus wel dat 5-jarige bij de professionals al M lopen vanaf januari, maar die dieren worden thuis vaak niet teveel gesprongen en lopen ook lang niet ieder weekend mee. Als je maar één paardje hebt en graag op concours gaat is het weleens moeilijk om te besluiten je paard af en toe thuis te laten, maar het is wel in het belang van je paard!

Ik vind het dus absoluut niet erg om een 4-jarige L(1.10) te laten lopen en een 5-jarige M(1.20), maar dan moeten ze wel met beleid ingezet worden!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 06:54

gomir schreef:
Suel; Het enige dat ik me afvraag(en waar we nooit achter zullen komen aangezien al die dieren in de biefstuk zitten) is hoe dat tien jaar later zou zijn...

Ik vind het wat veel, zeker omdat je thuis vrij veel springt imo. De hogote is het niet, maar neem zo'n paard van het voorjaar niet ieder weekend mee!
Ik weet heus wel dat 5-jarige bij de professionals al M lopen vanaf januari, maar die dieren worden thuis vaak niet teveel gesprongen en lopen ook lang niet ieder weekend mee. Als je maar één paardje hebt en graag op concours gaat is het weleens moeilijk om te besluiten je paard af en toe thuis te laten, maar het is wel in het belang van je paard!

Ik vind het dus absoluut niet erg om een 4-jarige L(1.10) te laten lopen en een 5-jarige M(1.20), maar dan moeten ze wel met beleid ingezet worden!

ik deel je mening gomir Knipoog

en met 6 jaar mogen ze best Z zijn van mij!!

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 08:57

En daarom zei ik al:

" Met mate"

mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:35

Ik vind het niet te veel!
Een paard leert alleen door het te doen.
Mijn paard was 5 toen hij Z parcoursen sprong en de punten had voor het ZZ. Dat is eigenlijk te veel. Maar een jong paard moet leren en dat doen ze alleen door te springen. Dat betekent niet dat je iedere dag moet springen. maar 2x thuis wat laag werk doen en op concours kan best.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:47

Ik deel een neutrale eigen mening:

Veulens vanaf 1 jaar worden zonder ruitergewicht getraind, geen springhoogte aangegeven en waarschijnlijk niet zo kostbaar omdat het toch al voorbestemde slachtpaarden zijn. Daarbij is niet getest wat een paard doet als die 10 jaar is (zoals eerder gezegd). Als jij veel traint krijg je ook spieren, maar teveel kan belastend zijn. Het is dus heel krom en slecht onderbouwd.

Daarbij komt dat er niet voor niets een minimale leeftijdsgrens per klasse geld. Als dit niet zo zou zijn, dan zou het springen ook totaal geen reet uitmaken voor een paard. Maar dat doet het dus wel, anders zou er geen staffel zijn. Veel mensen zijn ook van mening dat je een paard als 3 jarige pas mag inrijden en als 4 jarige met springen mag beginnen. Wat is dan het verhaal daarachter? Als de pezen er werkelijk sterker door werden, waarom zitten we dan niet met zijn allen al op onze jaarlingen....zo genieten we lang van de jeugd van ons aller geliefde paard... Clown

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:01

Hermesdeux schreef:
Ik deel een neutrale eigen mening:

Veulens vanaf 1 jaar worden zonder ruitergewicht getraind, geen springhoogte aangegeven en waarschijnlijk niet zo kostbaar omdat het toch al voorbestemde slachtpaarden zijn. Daarbij is niet getest wat een paard doet als die 10 jaar is (zoals eerder gezegd). Als jij veel traint krijg je ook spieren, maar teveel kan belastend zijn. Het is dus heel krom en slecht onderbouwd.

Daarbij komt dat er niet voor niets een minimale leeftijdsgrens per klasse geld. Als dit niet zo zou zijn, dan zou het springen ook totaal geen reet uitmaken voor een paard. Maar dat doet het dus wel, anders zou er geen staffel zijn. Veel mensen zijn ook van mening dat je een paard als 3 jarige pas mag inrijden en als 4 jarige met springen mag beginnen. Wat is dan het verhaal daarachter? Als de pezen er werkelijk sterker door werden, waarom zitten we dan niet met zijn allen al op onze jaarlingen....zo genieten we lang van de jeugd van ons aller geliefde paard... Clown

Ik zal de exacte hoogtes en bevindingen van de artsen eens opzoeken. Een vriendin van mij weet dat nog wel.

Ik ben er zelf niet bijgeweest, anders had ik het wel beter kunnen onderbouwen. Ik weet nu alleen het globale verhaal. Maar goed, die testen worden niet voor niets uitgevoerd he?

Dat doen ze enkel en alleen maar om uit te vinden hoe paardenbenen belast moeten worden en hoe ze kwalen krijgen of voorkomen.

Maar goed, dat was even off-topic.

Ik wil er alleen maar mee aangeven dat springen helemaal niet slecht is, tenzij (derde keer inmiddels Boos! ) het met mate gebeurd.

In mijn familie hebben wij alleen maar springpaarden gefokt en er is er in al die jaren pas een met beenklachten naar de slacht gegaan en dat was omdat ie kruislam was geraakt in het land. Dus ik denk dat het allemaal best wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:57

1.10 is het probleem niet imo
wekelijks weg en daarbij nog 2x in de week springen zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:58

gomir schreef:

ik zie nu dit pas staan en dat is wat ik ook bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:01

Citaat:
Mijn paard was 5 toen hij Z parcoursen sprong

Dat mag niet, of bedoel jij dat hij 5,5 was?

Ik sprong met jonge paarden met de 4 ook 1.10
met Kawa met de 5, 1.20

Maar die gingen niet wekeijks weg.
Kawa heeft tussen L en M ook nog eens 3 maanden geheel op de wei gestaan, daarna nog weer ff rustig aan gedaan.
Om ze lekker fris tussen de oortjes te houden en ze ook lichamelijk niet te overvragen.
Loopt je paard lekker heb je toch zo de wp's bij elkaar.

mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:41

k weet niet hoe ze dat deden,m aar ze zijn eigenaar vertelde dat hij 5 jaar was en last had van leeftijdsrestricties. Achteraf vinden ze ook dat hij wel veel erg veel werk heeft verricht, maar ze zeidde ook hij deed t en heeft gewoon alle klasse uitgelopen. Maar ze hebben hem toen maar de dressuursport in gedaan en was toen binnen no time zz-licht startgerechtigd. Het is gewoon een paard wat alles heel makelijk doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:48

Een 5 jarige mag geen Z springen, heel simpel.
Maar elk paard verjaard per 1 jan, dus 5 en 2 maanden kan wel.
Want dan is hij volgens de regels 6.

of je de regels dan oom moet gebruiken ligt aan de eigenaar.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:18

ik vind het eerlijk gezegd een beetje teveel de hoogte niet maar de aantal keren dat je springt. ik zou het houden op 1 keer per week springen. en dan nog de concoursen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:41

ik dacht al huh ... een paard van 5 mag idd nooit officieel Z gestart zijn!!

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 19:05

je moet wel weten ik zou ze pas begin juni in de grote vakantie enzo wekelijks meenemen maar dan zou ik ze thuis amper nog springen, als het zo warm is spring ik ze zelden thuis. Nu springt ze 2 keer de maand op concours. wees gerust ik spaar mijn paardje het moet allemaal niet overhaast maar of ik nu 1.00 of 1.10 spring ze springt er meters hoog over voor haar maakt dat eigelijk weinig uit. Ik rijd ze ook nooit zo lang en ze staat nog enkele keren per week op de weide of een dagje rust.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:39

Ik vind het okey hoor die vn ons springen als ze 5 zijn de ponys ook in het M dat is 1.00 en lopen thuis dressuurmatig en 1x in de week springen het ligt eraan of je voor de lol alleen maar rijdt of dat je ook voor het geld rijdt.. in principe hebben wy altyd 2 ponys staan 1 voor de handel die gaat zodra die 6 en Z is gely weg en de andere blijven wwe mee doorijden wat langer