Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kimpjeuh schreef:wat vinden jullie? mijn paard is 4 jaar wordt 5 jaar einde mei. ik ga nu op jumping en spring ze 1.00-1.10 vinden jullie dat goed of te veel? ze gaat ongeveer 2-3 keer per maand op jumping. In de lente gaat ze bijna elke week op jumping gaan en ga ik ze waarschijnlijk 1.10 beginnen rijden.
Ik spring ze 1 keer tot 2 keer in de week waarvan 1 keer les. voorderest rijd ik dressuur en aventoe een wandeling
Ik vraag nu jullie mening. ze springt vreselijk graag. thuis spring ik nooit hoger dan 1.10 soms 1.20. Ik rijd al een jaar springwedstrijden met haar.
wat vinden jullie?

Margon schreef:Ik vind het niet teveel!
Tegenwoordig zie je paarden van 4 of 5 al in de L springen. Zolang je het in het begin rustig en zeker ook GOED opbouwt enzo kan het denk ik makkelijk hoor!
Jumpfreak schreef:Ik vind het inderdaad ook teveel.. Niet boos bedoeld, maar ik zou echt wat rustiger aan proberen te doen. ook al lijkt het alsof ie t nu makkelijk aan kan, later kan ie er echt problemen mee krijgen.. Ik krijg nu waarschijnlijk ook een jong springpaard (heeft in elk geval veel springbloed) ze is 5 en ik ga nu pas beginnen met balkjes lopen en langzaam opbouwen naar springen..
Ik bedoel als dat paard bijna 5 is en je er al een jaar zo mee rijdt.. ik vind het echt ongezond en zou even gas terugnemen. want bedenk eens; met 3 worden de meeste paarden ingereden.. Jij bent nog geen jaar later meteen begonnen met zo hoog te springen. Misschien is die van jou eerder ingereden, maar dat is natuurlijk ook slecht. Als ik jou was zou ik echt even gas terugnemen en nog een halfjaar-jaar wachten met zo HOOG te springen. Richt je wat meer op dressuur zodat ie daar ook een goede basis bij heeft en maak af en toe een sprongetje. Maar het is maar een advies he..
Succes!!!
groetjes Ilka.
gomir schreef:Suel; Het enige dat ik me afvraag(en waar we nooit achter zullen komen aangezien al die dieren in de biefstuk zitten) is hoe dat tien jaar later zou zijn...
Ik vind het wat veel, zeker omdat je thuis vrij veel springt imo. De hogote is het niet, maar neem zo'n paard van het voorjaar niet ieder weekend mee!
Ik weet heus wel dat 5-jarige bij de professionals al M lopen vanaf januari, maar die dieren worden thuis vaak niet teveel gesprongen en lopen ook lang niet ieder weekend mee. Als je maar één paardje hebt en graag op concours gaat is het weleens moeilijk om te besluiten je paard af en toe thuis te laten, maar het is wel in het belang van je paard!
Ik vind het dus absoluut niet erg om een 4-jarige L(1.10) te laten lopen en een 5-jarige M(1.20), maar dan moeten ze wel met beleid ingezet worden!

Hermesdeux schreef:Ik deel een neutrale eigen mening:
Veulens vanaf 1 jaar worden zonder ruitergewicht getraind, geen springhoogte aangegeven en waarschijnlijk niet zo kostbaar omdat het toch al voorbestemde slachtpaarden zijn. Daarbij is niet getest wat een paard doet als die 10 jaar is (zoals eerder gezegd). Als jij veel traint krijg je ook spieren, maar teveel kan belastend zijn. Het is dus heel krom en slecht onderbouwd.
Daarbij komt dat er niet voor niets een minimale leeftijdsgrens per klasse geld. Als dit niet zo zou zijn, dan zou het springen ook totaal geen reet uitmaken voor een paard. Maar dat doet het dus wel, anders zou er geen staffel zijn. Veel mensen zijn ook van mening dat je een paard als 3 jarige pas mag inrijden en als 4 jarige met springen mag beginnen. Wat is dan het verhaal daarachter? Als de pezen er werkelijk sterker door werden, waarom zitten we dan niet met zijn allen al op onze jaarlingen....zo genieten we lang van de jeugd van ons aller geliefde paard...
) het met mate gebeurd. gomir schreef:Suel; Het enige dat ik me afvraag(en waar we nooit achter zullen komen aangezien al die dieren in de biefstuk zitten) is hoe dat tien jaar later zou zijn...
Ik vind het wat veel, zeker omdat je thuis vrij veel springt imo. De hogote is het niet, maar neem zo'n paard van het voorjaar niet ieder weekend mee!
Ik weet heus wel dat 5-jarige bij de professionals al M lopen vanaf januari, maar die dieren worden thuis vaak niet teveel gesprongen en lopen ook lang niet ieder weekend mee. Als je maar één paardje hebt en graag op concours gaat is het weleens moeilijk om te besluiten je paard af en toe thuis te laten, maar het is wel in het belang van je paard!
Ik vind het dus absoluut niet erg om een 4-jarige L(1.10) te laten lopen en een 5-jarige M(1.20), maar dan moeten ze wel met beleid ingezet worden!
Citaat:Mijn paard was 5 toen hij Z parcoursen sprong