Tips voor vertragen ruwvoeropname gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Tips voor vertragen ruwvoeropname gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:11

Het "probleem" is het volgende: in onze loopstal staan twee -binnenkort drie- robuuste ponies, die bij onbeperkt hooi gewoon te dik worden. Dus moeten we het hooi en stro dat ze krijgen rantsoeneren. Als gevolg daarvan staan ze dikwijls zonder iets, vervelen zig, gaan hout knagen enzovoort.

We zouden dus graag hebben dat ze over het hooi dat ze krijgen zo lang mogelijk doen. Daarvoor zijn we bereid te knutselen.

Dus: wie heeft er ideeen voor een paardvriendelijk en veilig! systeem, waardoor onze ponies langer aan hun hooi knabbelen? Hooi + stro dooreen hebben we al Clown

soesita

Re: Tips voor vertragen ruwvoeropname gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:16

Ik bedoel natuurlijk vervelen zich ipv vervelen zig Tong uitsteken

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:20

Ik kan alleen een hooinet verzinnen maar daar heb je zelf vast ook al aan gedacht....... ben benieuwd of er iemand een goude tip heeft.....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:34

Twee hooinetten overelkaar.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:47

Ik denk dat het beter is om (erbij) een ander soort hooi te kopen. Heel goed gedroogd graszaadhooi bijv. De voedingswaarde hiervan is erg laag, maar veel ruwe celstof. Precies waar een paard voor gemaakt is, verteren van veel ruwvoer waar weinig inzit Lachen
Als je het combineert halen ze uit het ene hooi hun energie en vitaminen/mineralen en uit het andere ruwe celstof en tijdverdrijf.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:54

geef ze wat tegen de verveling!

of verspreid verschillende plekjes hooi door de stal... desnoods in hooinetten heel hoog, zodat ze er echt iets voor moeten doen (pas wel op dat ze daar niet teveel uit eten: een paard is gemaakt om voer van de grond te eten)

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:08

Kijk eens bij www.depaardendrogist.nl

Je kan dan zoeken bij vervelen of spelen ofzo. Daar heb je hooibalnet (hoe het ook heet) Zo'n bal waar je voedsel in kan doen en eruit komt als je het rolt. Dan heb je nog Le Brick. Dat is samengeperst hooi waar ze langer over doen (lijkt op brood) en van alles en nog wat Knipoog

Het verzenden gaat super en onbeperkt voor 2,50 euro. Zelf heb ik ook nog een skippybal voor de pony's en voer ik ze ook in grote hooinetten (wel goed vast maken)

Veel succes ermee!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:35

@Sushilla Bedankt, die link naar de paardendrogist was inderdaad een bruikbare tip. Het is dus zoiets als zo'n hooibal wat ik zoek, maar ik vind de spijlen daarvan nog te groot. Ik zou graag zien dat ze er nog meer moeite voor moeten doen en dat het hooi er maar met mondjesmaat uitkomt. Daarbij zou ik voor drie ponys dan al drie zulke ballen moeten hebben...
Dus ideaal is het nog niet maar wel al een stap in de goede richting.

@PeruaansePas Ja, twee hooinetten over elkaar heb ik ook al aan gadacht, maar het is zo'n rotkarwei om voor drie ponys telkens die hooinetten te vullen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:48

Maak twee haakje ongeveer 50 cm uitelkaar aan de muur -niet te hoog- waar je de hooinetten aan kan hangen voor het vullen, met je ene hand houd je de netten open met de andere vul je de netten. Laat ze overelkaar zitten. Dan is het niet zo rotwerk hoor. Hoe handiger je erin wordt hoe sneller het gaat.

Je zou ook een hooinet kunnen maken van visnet. Dat heeft hele kleine mazen en vrij dik touw. Dat kun je zo groot/klein maken als je zelf wilt, of zelf een hooinet maken met kleine mazen. Zo'n hooibal lijkt mij niet beter dan een net qua tijdverdrijf.

Takken voeren en penen of voederbiet houd ze ook wel even bezig.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:51

Oja of Teff. Dat is net als graszaadhooi veel buikvulling, weinig caloriën. Maar de meeste paarden matigen wel als ze eenmaal gewend zijn aan een overvloed aan hooi. Het is juist omdat men ze op dieet zet dat ze gulzig worden: ze leven immers het hele jaar op winterstand. Je schrijft niet hoe lang jouw dieren al onbeperkt hooi krijgen.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:28

of ze wat tegen de verveling er bij geven.
mijn shet en merrie (KWPN) staan overdag in de paddock en hebben redelijk snel het hooi op. Ik geef ze er wilgentakken bij en dat vinden ze heerlijk. Ze doen er lang mee en knagen ze helemaal kaal.
Ik krijg ze via een wilgenknotgroep.
(waarschijnlijk zit er bij julile in de gemeente ook wel een knotgroep)
Ik vraag altijd waar ze bezig zijn en haal dan regelmatig een kar vol met takken op. Wellicht voor jou ook een idee?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 08:37

Hee allemaal,

bedankt voor de vele goede ideeen. Ik denk inderdaad dat we met een combinatie van voederbieten (waar haal je die Verward ), hooinetten en takken een heel eind verder kunnen komen.
Al zijn andere ideeen natuurlijk nog steeds welkom *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:25

Pulp wil ook nog wel eens helpen, goede buikvulling weinig voeding. Maar misschien worden ze daar wel weer dik van.

Heb je niet de mogelijkheid om om de 3 uur 3 netten op te laten hangen? Als ze dat net op hebben, kunnen ze even uitdikken en als hun maag weer helemaal leeg is, weer een net. Is verspreider op de dag.

Als mijn paard op de wei komt, vreet hij zich de eerste 3 weken helemaal rond, maar na de 3e week gaat het al beheerster en na de 4e week heeft hij een mooi strak pak aan. Ik denk dat als ze gewend zijn steeds te kunnen eten, dat ze dan een eigen eetritme aan wennen en zich niet zo rond eten.

Ik verspreide wel hooi op de grond en strooide daar de brokjes door, hij moest dan zoeken naar de brokjes en was daar best wel lang mee bezig.