paard meteen op volle weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wildgirl1981

paard meteen op volle weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 11:50

Hallo,
Argos mijn belgisch trekpaard ruin, staat op 2 verschillende weides. Een winterweide en een zomerweide. Hij staat nu al sinds december op de winterweide en ik zou hem rond maart op de zomerweide willen laten. Nu heb ik een probleem. Ik heb al van velen gehoord dat als je je paard onmiddellijk ganse dagen op een "verse" weide met nieuw gras loslaat, ze daar verwaait van kunnen worden of hoefbevangen. Hoe dan ook, mijn weides liggen een eindje uiteen en het is voor mij anderhalf uur stappen te voet naar de andere weide. Ik heb geen ander vervoersmiddel. Dus als ik mijn paard op de zomerweide steek, kan ik dat niet doen voor een paar uurtjes per dag, maar dan is dat voor gans de zomer. Er staat wel een stal op de zomerweide, maar ik kan hem toch moeilijk gans de dag opsluiten? Mijn paard is gewend van altijd buiten te lopen en ik zou het erg vinden om hem dit te ontnemen. Ik hoop dat iemand mij hierover wat goede raad kan geven, want ik wil echt niet dat mijn paardje ziek zou worden! Alvast bedankt!

Brendageene

Re: paard meteen op volle weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:55

Het lijkt mij dat als die weide pas rust heeft vanaf december er niet veel gras op kan staan. De weide bij ons is ook echt leeg sinds eind november en daar staat nauwelijks gras op. In de winter groeit het gras nauwelijks en er zitten dan ook niet veel voedingswaarde in. Je hebt grote kans dat als je hem nu op die 'zomerweide' zet dat hij het land ook helemaal vertrapt als het gaat regenen.
Als je hem in april erop zou zetten als het al flink wat warmer was heb je wel kans dat het eerste voorjaarsgras er is en dit kan wel teveel ineens zijn voor je paard. Ik zou hem nog even een maandje op de winterweide laten en hem eind maart op de zomerweide. En ga zelf even kijken bij die wei hoe het gras er nu uitziet Knipoog

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:56

Als hij al de hele winter door gras eet dan kan het volgens mij niet zoveel kwaad.. wat je misschien zou kunnen doen is een stukje wei afzetten en dat stukje steeds wat groter maken.

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 12:15

Het is zo dat mijn paard maar 2 maand op die zomerweide gestaan heeft, van september tot december. Daarvoor was die zomerweide een gans jaar niet gebruikt, dus hij heeft het gras niet allemaal opgegeten, het is een weide van 1 hectare, dus ze was te groot om in 2 maanden volledig af te eten.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:34

Nee ik zou het zelf niet doen.
Is de winterweide heel kaal?
Want als ie zich vol gaat eten kan ie goed koliek krijgen.
Bouw het op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:54

kun je het anders niet laten maaien van te voren?

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:15

Het is mijn weide niet dus ik zou moeten vragen of het gemaaid mag worden, maar is het gras op de zomerweide niet ouder dan op een weide waar het gras kortgegeten is. Omdat het nog steeds lang staat net als voor de winter. Dit wordt dus jaarlijks een probleem blijkbaar. Opbouwen kan ik niet, want de afstand tussen de 2 weides is te groot. Het wordt dus blijkbaar maaien als ik mag. Mag het gras dan blijven liggen als het gemaaid is? En kan dat altijd, want het is een zeeeer drassige weide, daarom staat hij er enkel in de zomer!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:10

Of maaien (en het liefst het gemaaide weghalen, want dat verstikt het gras eronder, hooien werkt helaas ook nog niet) of een stuk afzetten, zodat ie maar een deel leeg kan eten, en dan om de dag bv een stuk erbij geven.
Als je dan de eerste dag halverwege heengaat, kan ie een halve dag op een stukje eten, 's nachts evt op stal, en dan de volgende dag verder eten op dat stukje. Is toch alweer een hele andere overgang dan ineens op de ochtend naar het hele grote stuk verhuizen...

Als het land snel drassig is, zou ik persoonlijk nog een maandje langer wachten en het paard per 1 april verhuizen. maart roert zijn staart, en kan nog flink veel nattigheid geven!

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:51

Ik ga vragen aan de eigenaar van de winterweide of hij nog wat langer daar mag blijven, zal waarschijnlijk geen probleem zijn denk ik. Als ik wacht tot 1 april, moet ik dan nog steeds de weide opdelen en hem 's nachts op stal zetten? Hoelang moet ik dit dan toepassen?