Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) dus nu doen we het voorlopig om de 2 maanden. Hij staat nu sinds 2 maanden op de nieuwe stalling in een stabiele groep waar weinig veranderd dus ik denk dat als het zo blijft ik weer om de 3 maanden ga ontwormen.Allegra schreef:Hou een beetje rekening met waar je paardje staat (wat voor ras is het eigenlijk?).
Staat ie in de wei met andere paarden? Zou ik elke twee maanden aanhouden.
Staat ie alleen op stal, of komt ie weinig in aanraking met (mest van) andere paarden? Dan kan om de drie maanden ook wel.
Al zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon elke twee maanden doen.

hmmm schreef:Ho ho,
ik krijg het gevoel dat niet iedereen precies weet, waarom je steeds verschillende wormenkuren moet geven. Het gaat inderdaad om de werkzame stof.
Maar als je steeds dezelfde werkzame stof geeft worden de wormen (en andere parasieten) daar op den duur resistent tegen en zullen dus niet dood gaan door de wormenkuur.
Deze resistente wormen blijven dus overleven en kunnen zich dus ook gemakkelijker voortplanten, waardoor naar een tijdje een groot deel van de 'wormenpopulatie' in je paard resistent zal zijn tegen de kuur, waardoor de kuur niet meer werkt.
Als je steeds een andere werkzame stof toedient dan zal je bij een volgende ontwormbeurt ook die wormen doodmaken die de vorige beurt misschien hebben overleeft omdat die voor dat middel resistent zijn, waardoor je dus de hele populatie onder controle houdt.
Dat is zo'n beetje de theorie achter het ontwormen.
hmmm schreef:Ho ho,
ik krijg het gevoel dat niet iedereen precies weet, waarom je steeds verschillende wormenkuren moet geven. Het gaat inderdaad om de werkzame stof.
Maar als je steeds dezelfde werkzame stof geeft worden de wormen (en andere parasieten) daar op den duur resistent tegen en zullen dus niet dood gaan door de wormenkuur.
Deze resistente wormen blijven dus overleven en kunnen zich dus ook gemakkelijker voortplanten, waardoor naar een tijdje een groot deel van de 'wormenpopulatie' in je paard resistent zal zijn tegen de kuur, waardoor de kuur niet meer werkt.
Als je steeds een andere werkzame stof toedient dan zal je bij een volgende ontwormbeurt ook die wormen doodmaken die de vorige beurt misschien hebben overleeft omdat die voor dat middel resistent zijn, waardoor je dus de hele populatie onder controle houdt.
Dat is zo'n beetje de theorie achter het ontwormen.