Overdrijf ik met ontwormen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Overdrijf ik met ontwormen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 10:28

Mijn eerste pony kocht ik vol met bloedwormen. Ze was er ernstig aan toe en ik heb haar het eerste jaar niet dik kunnen krijgen, ze was altijd ribbig, hoeveel voer je er ook inpropte, kwam door de zware worminfectie die ze had gehad.
Mijn 2e paard Maffick heeft nooit last van wormen gehad.
Mijn pony Bas had ook wormen toen ik hem kocht, in dit geval lintwormen.

Eigenlijk ben ik al sinds mn eerste pony heel steevast in het ontwormen, maar volgens sommigen overdrijf ik.

Ik geef standaard elke 2 maanden een wormkuur, die ik een beetje overdoseer tot 300 kilo ( gaat altijd wel wat verloren via de mondhoeken etc )
Ik gebruik eqvalan, equest, eraquell, hippomec, en soms wel eens een andere, maar dezen het vaakst.

Nou roepen mensen dat ik ook wel 1 keer in de 3 maanden kan ontwormen, dosering van 200 kilo...

Ik doe het niet, ik ontworm liever een keer teveel dan te weinig, maar vraag me toch af of ik dan echt overdrijf ?
Ik heb gewoon een hekel aan wormen en kan me nog goed mn eerste pony herinneren, waarvan de DA zei dat ze van binnen helemaal op was, en zelfs dood kon gaan van de bloedwormen.

De pony's waar Bas bijstaat worden overigens net zo vaak ontwormt, anders heeft het zowiezo geen zin

sammetje

Re: Overdrijf ik met ontwormen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:32

Ik vind niet dat je overdrijft hoor! Ik ontworm ook elke 8 weken. Ik heb ook weleens gezien wat het te laat ontwormen met een paard kan doen. Paard in kwestie heeft twee eigenaresses en die dachten allebei van elkaar dat ze het paard ontwormde ofzo. Al met al is dat paard een jaar lang niet ontwormd Ach gut

Dat paard is behoorlijk ziek geweest en met de dierenartskosten zijn ze veel meer kwijt geweest dan die wormenspuitjes ze gekost zouden hebben.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:44

ik ontworm mn verzorgshet eens in de 2 maanden, en dan voor 200 kilo..
de DA had ze geschat op 150 maar ze zijn behoorlijk dikke geworden dus maar 200..

denk dat je het niet erg overdrijft hoor!!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:46

Iedere 2 maanden lijkt me niet meer dan normaal! Ik ontworm ze ook iedere 2 maanden, en welk merk ik gebruik hangt af van de tijd van het jaar. Ik weet nog steeds niet of het kwaad kan om steeds een ander merk te gebruiken, maar ja...tot nog toe is mijn eigen paard prima in orde, de nieuwe verdenk ik wel sterk van wormen, want die is ook niet dik te krijgen >;) Maar dat gaat nog een jaartje duren dan dus zo te lezen Rolleyes

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:47

Ik geef mijn shetties trouwens voor 300 kilo....is handiger nu ik er 2 heb met 1 spuit Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:53

ik geef mijn pony 1x per 3 maanden een hele spuit, dus voor 600 kilo. heb nog nooit een paard met wormen gehad die op deze manier ontwormd werd.

ik wissel de merken wel af, de ene keer eqvalan, dan furexel dan die ook voor lintwormen en dan weer een andere.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:59

Mijn shetje krijgt altijd een halve spuit, dus ook 300 kilo. Hij is 1 meter dus hij krijgt wel wat overgedoseert denk ik. Eerst ontwormde we altijd om de 3 maanden. Maar het laatste jaar zijn we van stalling verhuist en bij de vorige stal liep hij telkens op een andere weide (ontsnappingsmonster Clown ) dus nu doen we het voorlopig om de 2 maanden. Hij staat nu sinds 2 maanden op de nieuwe stalling in een stabiele groep waar weinig veranderd dus ik denk dat als het zo blijft ik weer om de 3 maanden ga ontwormen.
Maar je overdrijft niet hoor, je neemt gewoon het zekere voor het onzekere. Ik ontworm ook telkens met andere middelen (dan let op de werkzame stof) zodat ze niet resistent worden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:12

Hou een beetje rekening met waar je paardje staat (wat voor ras is het eigenlijk?).
Staat ie in de wei met andere paarden? Zou ik elke twee maanden aanhouden.
Staat ie alleen op stal, of komt ie weinig in aanraking met (mest van) andere paarden? Dan kan om de drie maanden ook wel.
Al zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon elke twee maanden doen.

Een beetje overdoseren is niet erg, maar ga het niet overdrijven.
Mijn E-pony zal ongeveer 450/500 kilo wegen, maar ik geef gewoon een hele spuit. Elke twee maanden, want hij staat op de wei met anderen die trouwens niet zo heel regelmatig ontwormt worden.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:19

Mijn shet wordt 1 maal in de 6 a 8 weken ontwormd, dosering tot 200 kilo.
En mijn paard wordt ook 1 maal in de 6 a 8 weken ontwormd, 1 hele spuit.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 12:30

Allegra schreef:
Hou een beetje rekening met waar je paardje staat (wat voor ras is het eigenlijk?).
Staat ie in de wei met andere paarden? Zou ik elke twee maanden aanhouden.
Staat ie alleen op stal, of komt ie weinig in aanraking met (mest van) andere paarden? Dan kan om de drie maanden ook wel.
Al zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon elke twee maanden doen.

Bas is een grote shetlander ( 1.10 ) Hij staat agelijks met 3 anderen op de weide

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:34

Ik ontworm het hele jaar door om de acht weken. ik heb een wormenmiddel van 7 euro. Je kan hoeft niet steeds andere merken te kopen want het gaat om de werkzame stof. ivermectine zorgt ervoor dat de wormen doodgaan dus zolang dat erin zit zit je altijd goed. 2 x per jaar ontworm ik ook met praziquantel dat is tegen de bloedwormen en lintwormen dacht ik.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:40

Ik ontworm al 2,5 jaar met Equest om de 3 maanden. Gaat prima. Enne beter iets teveel dan net iets te weinig... Haha!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:47

Ik geef bij ons op stal in de winter om de 3 maanden. Dan is het erg koud en vriest het vaak, de wormen hebben hierdoor meer kans ofzoiets. Naarmate het weer warmer wordt, geef ik om de 2 maanden.
Ook die van ons staan iedere dag op de wei.

Ik vind het van jou redelijk normaal, misschien 's winters een iets langere periode ertussen, maar dit kan makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:51

Sja het hing van de omgeving/buurpaarden af.

Toen Amanda alleen stond, ontwormde ik om de 3 maanden, 4 keer per jaar dus. Toen ze op pension stond, werd dat door de stalhouder geregeld, dacht idd ook om de 2 maanden. Nu heb ik er een paardje erbij, en ga ik ook naar om de 2 maanden. Zoveel kosten die dingen niet, en het hoort er gewoon bij.

Wel jas ik er steevast een volle in á 600 kg. Amanda zal op zo'n 450 kg zitten. Dewi moet ik nog eens meten en berekenen, maar die kreeg ook een volle.

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:51

Ho ho,
ik krijg het gevoel dat niet iedereen precies weet, waarom je steeds verschillende wormenkuren moet geven. Het gaat inderdaad om de werkzame stof.
Maar als je steeds dezelfde werkzame stof geeft worden de wormen (en andere parasieten) daar op den duur resistent tegen en zullen dus niet dood gaan door de wormenkuur.
Deze resistente wormen blijven dus overleven en kunnen zich dus ook gemakkelijker voortplanten, waardoor naar een tijdje een groot deel van de 'wormenpopulatie' in je paard resistent zal zijn tegen de kuur, waardoor de kuur niet meer werkt.

Als je steeds een andere werkzame stof toedient dan zal je bij een volgende ontwormbeurt ook die wormen doodmaken die de vorige beurt misschien hebben overleeft omdat die voor dat middel resistent zijn, waardoor je dus de hele populatie onder controle houdt.

Dat is zo'n beetje de theorie achter het ontwormen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:54

hoi, ik denk ook niet dat je te veel ontwormt. ben het met de rest eens. wel vind ik voor sommigen, !wissel niet te veel met stoffen! ze worden daar juist resistent van alle stoffen door!eens in het jaar veranderen is voldoende! als je merkt dat je pony dan dunner wordt zonder dat je iets veranderd dan kan je een andere stof nemen. zo worden ze niet voor alles resistent.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:55

Volgens dierenartsen en andere kenners hoef je dus niet van merk te veranderen als de werkzame stof er maar inzit

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:58

hmmm schreef:
Ho ho,
ik krijg het gevoel dat niet iedereen precies weet, waarom je steeds verschillende wormenkuren moet geven. Het gaat inderdaad om de werkzame stof.
Maar als je steeds dezelfde werkzame stof geeft worden de wormen (en andere parasieten) daar op den duur resistent tegen en zullen dus niet dood gaan door de wormenkuur.
Deze resistente wormen blijven dus overleven en kunnen zich dus ook gemakkelijker voortplanten, waardoor naar een tijdje een groot deel van de 'wormenpopulatie' in je paard resistent zal zijn tegen de kuur, waardoor de kuur niet meer werkt.

Als je steeds een andere werkzame stof toedient dan zal je bij een volgende ontwormbeurt ook die wormen doodmaken die de vorige beurt misschien hebben overleeft omdat die voor dat middel resistent zijn, waardoor je dus de hele populatie onder controle houdt.

Iedere keer een andere werkzame stof is ook niet goed hoor, naar mijn mening. Maar hier zijn de meningen over verdeeld en overal wordt het anders gedaan.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:02

ik ontworm 's zomers een x in de 6 weken, en 's winters een x in de 8 weken.

mijn veearts zegt dat telkens van merk veranderen de grootste onzin is...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:16

hmmm schreef:
Ho ho,

Bij ons op stal wordt het gedaan in overleg met Utrecht en verschillende veeartsen. Die zullen ons toch niet voor liegen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:26

Ja je hebt gelijk. Wij hebben zelf onderzoek gedaan bij verschillende instansies op school.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:33

ik ontworm die van mij welke 8 weken

floortje en maikey voor 300 kg stevig shetjes
en texeen voor 200 kg het wat luxers type
en ze krijgen alleen 3 wat te veel binnen.

2 keer in het jaar ontworm ik ze met Eqiumax en die ander keren met ivomec-p

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:48

Over het wel of niet veranderen van merken kun je heel lang discussiëren, en ook over of ze wel of niet resistent voor een bepaalde stof worden.

Ik gebruik vaak m'n spuit 2 keer achter elkaar, en koop dan weer een andere. De verschillende die ik gebruik heb ik al genoemd, Hippomec geef ik ( toevallig vandaag weer ) in het voorjaar, zit ook ivermectine in.
Ik wissel meestal een goedkope met een dure spuit af, en wat verschillend werkzame stoffen, maar meestal wel tegen het hele breedspectrum.

Over het resistente of niet... ik doe het al jaren zo en heb er nooit problemen mee gehad, de womrproblemen die ik had kwam door de vorige eigenaren die waarschijnlijk nalatig zijn geweest in het ontwormen

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:19

Solide ontworm ik standaard iedere 8 weken. Ze staat gewoon alleen en komt niet in aanraking met mest van andere paarden maar ik vind het wel heel belangrijk dat ze gewoon netjes ontwormd wordt. Ik wissel weleens af van wormenkuur maar dat ligt er gewoon net aan. Solide maakt het niks uit, die vind dat allemaal niet vervelend en slikt het makkelijk door.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:14

Ik vind niet dat je overdrijft, geef Par ook elke 2 maanden een hele spuit.

Zo'n zpuit zijn de kosten niet en voorkomen is beter dan genezen.
Zie zoveel mensen de mist er mee ingaan dat ik het liever iets teveel doe.