Help stal afknagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poofje

Help stal afknagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 07:35

Hoihoi!

Ik heb een paardje die zijn hele stal afknaagd, we hebben al zo veel mogelijk hout 'afgesloten' met ijzeren strips zodat hij dat niet kan afknagen maar dan bedenkt hij wel wat anders. Hij is al bezig met onder andere een deurpost. Nu vraag ik me af of er een middeltje is om hem dit af te leren? Hij heeft al speelballen in zijn stal maar daar doet hij nu niet zo veel meer mee. Verder staat hij ook met andere paarden op stal.

Groetjes

Lenneke_

Re: Help stal afknagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:41

Je kan hem wilgentakken geven, dan heeft hij ander hout om op te knabbelen en het is nog gezond ook. Mijn paard kan in de stal niet aan het hout knabbelen, maar zo gauw ik hem in de bak zet begint hij aan het hek.
Van die kleine wilgentakjes vind hij heerlijk. Dan moet je wel van die dunne nemen die ze helemaal op kunnen eten. Grote knabbelen ze het schors er vanaf, maar dan blijft er een tak in de stal liggen, waar hij zich aan kan bezeren.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:03

Er bestaat inderdaad wel een middeltje
weet zo niet hoe het heet.. maar er zijn
verschillenden middeltjes die je onderanderen
bij de Welkoop kan halen of een dierenspecialzaak..
succes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:07

Maar die middeltjes stinken enorm. Kan ook zijn dat je paard iets te kort (vitamine ofzo) heeft en dat hij daarom hout eet.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:29

Mijn pony deed het ook maar ik heb toen de stal ingesmeerd met kribbox (weet niet zeker of het zo heet) en dat werkt echt super want ze zit er niet meer aan te knagen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:46

Ze doen het natuurlijk omdat ze zich vervelen op stal....

Paarden in het wild eten ook boomschors als er weinig voedsel is. En zoeken naar wortels in de grond.

Paarden krijgen in de stal niet de hele dag door kleine beetjes eten zoals in het wild. Omdat ze het grootste gedeelte van de dag in de stal staan beginnen ze aan andere dingen te knagen. Die van mij doen het ook.

Kribbox helpt, en het stinkt niet maar is wel kleverig
Afgewerkte olie helpt ook, is wat hardnekkiger maar ze blijven er echt van af.
Scherpe tabasco en azijn hielp bij mij niet, vonden ze alleen maar lekker....

Maar uiteindelijk ben je alleen maar bezig het probleem te verplaatsen...het zou gewoon altijd mooi weer in nederland moeten zijn zodat ze de hele dag naar buiten kunnen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:52

extra vitamines bijvoeren helpt vaak ook wel.
verder hout insmeren met gewone hoefteer werkt ook

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:02

Zout- of vitamineblok in de stal leggen en de stal insmeren met anti-kribbenbijt. Verkrijgbaar in elke ruitersportzaak.

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:39

hey Anouar,
mijn paard doet dit ook, die wilgentakken lijken mij wel een goed idee. Alleen hoe kom je daar aan?

Browny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:45

Wij hebben de binnenkant van de stallen geteerd. Dat helpt wel. Paarden vinden het vies en bijten er dus niet graag in. Het is ook geen dure oplossing.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:18

hmmm schreef:
hey Anouar,
mijn paard doet dit ook, die wilgentakken lijken mij wel een goed idee. Alleen hoe kom je daar aan?

Plukken Knipoog Met een snoeischaar op zoek naar een wilgenboom en daar takken vanaf knippen. Bij ons staan ze op de manege, dus dat is makkelijk.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:01

Hey allemaal!

Thanx voor jullie reactie! Mijn paardje heeft ook n stuk boom in zn stal zeg maar.. dat vind hij wel leuk om op te knagen maar ik vraag me af hoe lang hij zich daar mee zoet houdt.. en het makkelijkst zou idd zijn als ze gewoon de hele dag buiten kunnen lopen.. maja.. daar is het niet vaak het weer voor Verdrietig . Ik ga denk ik maar eens dat middeltje kribbox kopen, hopen dat dat helpt. Mijn vader heeft gister ook teer in zijn stal gesmeerd maar daar was ik juist super boos om! Dat had hij niet moeten doen, al helemaal niet nu. Het stinkt nu supererg in de stal en alles plakt.. maar goed, ik hoop dat het wel helpt en het is gewoo niet zo slim geweest van mijn vader om dat nu te doen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

groetjes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:11

Hoezo is het het weer er niet voor om je paardje naar buiten te gooien ?
Die van mij staat dagelijks buiten, in de dikke blubber, met regen en al, maar hij heeft het wel naar zn zin.

Dat die teer stinkt en vies is moet je maar een beetje doorheen kijken, liever dat dan een kapot gebeten box en snellere afslijting van het gebit van je paard

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:37

mijn paard is door zijn vorige eigenaars in de blubber gezet zodat ie lekker buiten kon lopen....was dus bijna dood aan bloedvergiftiging. Paard heeft mok en kan ABSOLUUT niet in de blubber staan. Maar dat is puur persoonlijk voor mijn paard alhoewel ik van meer mensen weet dat ze er last van hebben! Dus voor paard zijn eigen bestwil zet ik hem droog....
De mensen waar ik op stal sta willen hun land niet gebruiken in de natte maanden omdat het kleigrond is. Als er dan 20 paarden op lopen dan blijft er niks van over en heb je er zomers ook niks meer aan!

In de ideale wereld is Nederland overdekt! De paarden komen in de paddock (zand) elke dag en daar moeten wij het mee doen op stal.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:53

Jha onze paarden en pony's komen ook elke dag in de bak. Meestal zelfs 2 keer per dag of nog vaker. Buiten zetten in de wei vind ik geen optie met dit weer. Zoals evitatinkle al zei is er risico aan allerlei ziektes enzo zoals mok. verder wordt het hele weiland omgeploegd en dan kunnen de paarden van de zomer ook niet naar buiten, de wei blijft namelijk langer nat en tja.. door alle blubber kan het gras ook niet goed meer groeien.. En of de paarden het ook echt leuk vinden in die regen buiten staan? en als het dan ook nog eens een blubber zooi is waar (bijna) nix meer te eten is.. de van mij zouden er niet gelukkiger van worden.. Maar goed dat moet iedereen voor zich weten maar daarom is het voor mijn pony's en paarden dus geen optie. Groetjes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:19

Wij hebben voor in de winter een apart stuk waar ze lopen mogen, en wat ze ook vertrappen mogen. In de zomer komen ze gewoon weer op het opgeknapte land in het volle gras.
Als ze binnen komen droog ik de benen af en check ik de kootholtes goed na, voor ze naar buiten gaan komt er vettige zalf op ( spenenzalf voor koeien ) wat het water afstoot.
Ik zie mijn pony en de anderen idd ondanks het weer toch genieten buiten, ze houden elkaar bezig, spelen wat, rennen wat, knabbelen op boomstronken en zoeken sprietjes.
Is toch vele malen beter dan een paard op stal, die het daar na een paar uur echt wel bekeken heeft en met een paar keer per dag een plukkie hooi ook niet blijer wordt.
Maar goed dat is een persoonlijke mening, ik heb liever mijn paarden zoveel mogelijk buiten, dan maar beetje blubber, dan dat ze stalondeugden van verveleling op stal gaan ontwikkelen

( dit geldt natuurlijk niet voor het paard waar evitatinkle het over heeft, op zo'n moment moet je idd andere dingen gaan bedenken )

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 00:35

Zoals Sanex het beschrijft is natuurlijk ideaal voor een paard.

Maar toch merk ik dat als het regent of sneeuwt en ze staan buiten...dat ze dan in een clubje gaan staan kleumen en zich verdringen bij het hek omdat ze maar al te graag binnen staan.

Het ligt ook aan het type paard. Ik had vroeger shetjes en een Fjord en die zette ik nooit binnen, ik voerde ze alleen bij. Die zijn wel wat gewend. Maar met mijn arabiertjes moet ik echt voorzichtig zijn, hoe sterk ze ook zijn, tegen de snijdende oostenwind hier kunnen ze niet op!

Ik ben blij dat we een binnenbak hebben (sinds een week!!!!!) en dat onze paardjes zo braaf zijn op buitenritten zodat we elke dag iets met ze kunnen doen. Ik hoop op droog en zonnig weer, dan is dat gekluif aan de stal en andere bezigheden ook voorbij!