twee pony´s in één grote box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tare

twee pony´s in één grote box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:54

Hoi,
Ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van twee jonge pony´s.
Omdat de vorige eigenares de pony´s ook enige tijd met nog wat pony´s in één ruimte heeft gehad zei ze dat deze twee goed samen kunnen.
De jongste heeft even alleen gestaan om bijgevoerd te kunnen worden en ik heb ze nu samen in één grote paardenbox staan.
Het viel me op dat de oudste van drie jaar het veulen vaak tegen de zijkant en hoek aanduwt en haar dan flinke trappen geeft.
De kleine probeert (soms piepend) te ontkomen en vecht niet terug.
Is dit rangordebepaling en dus na een paar dagen over? Of is dit zielig en gevaarlijk voor de jongste?
Het veulen beknabbelt haar af en toe en gaat soms vlak bij de oudste staan. Ook roepen ze naar elkaar als de één al buiten is en de ander nog niet.
Kan ik hieruit concluderen dat ze elkaar toch wel mogen en dat die trappen erbij horen?
Ik hoop op reacties van mensen die ervaringen hebben met pony´s bij- en uit elkaar zetten....
Groetjes!

WinBinChes

Re: twee pony´s in één grote box

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:03

Flink trappen gaat erbij niet in als rangorde bepaling.
Ik zou ze als dat mogelijk is eerst nog even apart houden totdat de jongste wat ouder is en dan weer proberen. wij hebben een poos ook 2 pony's bijelkaar in een stal gehad en dat ging wel goed.
Maar ik ben bamg dat het op deze manier mis gaat.
Het is moeilijk beoordelen zo, jij ziet en staat erbij en als jij het niet vertrouwt zou ik ze uitelkaar houden en wel samen naar buiten doen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:29

Doet de oudste dit voortdurend bij de jongste, of alleen als er gevoerd gaat worden?

Mijn -nu- twenter heeft noodgedwongen 3 weken samen met 2 leeftijdsgenootjes in 1 (hele grote OK dan! ) box gestaan. Dit ging prima, als er maar geen voer aan te pas kwam.
Zodra het voertijd werd, begon een van de dames de andere 2 te meppen en te bijten Scheve mond .
We konden dit redelijk goed oplossen, door deze jonge dame uit de box te halen, voordat we met het voer rond gingen. Zij kreeg het voer dan buiten de box in een emmer, de andere 2 gewoon in hun trog. Als ze klaar waren met eten, kon ze gewoon weer bij de anderen; hooi eten was verder geen probleem.

Als het in jouw geval niet alleen tijdens het voeren is, zou ik beide in een eigen box stellen, zo mogelijk naast elkaar. (en anders tijdens het voeren uit elkaar halen)
Het kleintje moet anders altijd op zijn/haar hoede zijn en komt zo niet aan de rust toe, die ze nog nodig hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de verwondingen die ze hierbij kan oplopen.

Tare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:41

Als ze biks krijgen wordt de jongste er al uitgehaald. Hooi eten gaat goed naast elkaar. Het gebeurt dus juist als ze niet eten, en het kan ook een tijdje achter alkaar aan blijven houden. Ik ben zelf ook bezord, want als ze wegrent stoot die kleine haar hoofd ook al tegen de voer-en drinkbak, maar anderen schijnen er wat luchtiger over te denken. Ik kan echt geen twee boxen betalen en twijfel erover hoe lang ik t nog moet aanzien en of ik de vorige eigenares erop aan zal spreken...

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:11

waarom nam je dan 2 pony's als je geen 2 boxen kunt betalen?
pony's die bijelkaar kunnen geeft nooit een garantie dat ze 2 jaar later nog steeds bijelkaar kunnen
dus ik vind dit niet slim van je
en ik zou dan ook nu gelijk de vorige eigenaresse bellen en dit uitleggen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:20

ik zie nergens staan dat ze bij elkaar staan uit financiele redenen Verward

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:28

Ik kan echt geen twee boxen betalen en twijfel erover hoe lang ik t nog moet aanzien en of ik de vorige eigenares erop aan zal spreken...

staat in haar laatste bericht

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:30

Tare schreef:
Als ze biks krijgen wordt de jongste er al uitgehaald. Hooi eten gaat goed naast elkaar. Het gebeurt dus juist als ze niet eten, en het kan ook een tijdje achter alkaar aan blijven houden. Ik ben zelf ook bezord, want als ze wegrent stoot die kleine haar hoofd ook al tegen de voer-en drinkbak, maar anderen schijnen er wat luchtiger over te denken. Ik kan echt geen twee boxen betalen en twijfel erover hoe lang ik t nog moet aanzien en of ik de vorige eigenares erop aan zal spreken...

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:52

Ja als ik het zo lees dan kunnen ze volgens mij best bij elkaar.
Als het om eten gaat dan worden de meeste paarden agressief en zullen ze rake klappen uitdelen.
Mijn merrie is ook helemaal verknocht aan een andere merrie maar als ze samen in het weiland staan en je komt met wat te eten aan, dan maakt ze de merrie zowat af.
Maar zonder haar kan ze ook niet want dan schreewt ze en rent ze de hele boel bij elkaar.

Hetzelfde zie ik in de opfok.
Daar staan meerdere veulens bij elkaar en als je ziet hoe het daar erop gaat als er gevoerd wordt, dan vraag je je af of de opfok wel zo'n goed plan is.
Toch wordt de rangorde bepaald en dit is niet altijd een pretje om te zien.
Maar goed het kan ook best eens mis gaan en dus moet je goed kijken en voor jezelf bepalen wat je acceptabel vind.
Als het oudere paard alleen zo tegen het veulen doet als het om eten gaat, kun je misschien met eten ze uit elkaar halen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:53

Sorry ik lees nu pas goed dat het juist niet gaat om eten bij elkaar.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:04

Dit heb ik ook gehad, precies hetzelfde. Ik had 2 pony's en die stonden al 4 jaar bij elkaar in de wei, de dikste vrienden. Ging om een merrie van 6 en een ruintje van 20. De 6 jarige stond te koop en we gingen toen net van stal verhuizen waar ze snachts op stal moesten. Toen hebben wij voor 1 grote box gekozen. De jongere merrie stond de hele tijd achterin in een hoekje en de oudere ruin schopte haar gericht terwijl ze in die hoek stond! Gelukkig was de merrie diezelfde week nog verkocht anders hadden we wel 2 aparte boxen moeten huren, want het ging dus echt niet...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:25

het enige nadeel wat ik me even zo gauw kan bedenken is, als ze al zo,n tijd bij elkaar staan, hechten ze dan niet teveel aan elkaar, ik bedoel, kan je ook ieders apart verzorgen, meenemen, de ander dus alleen laten, zonder dat de gehele stal word afgebroken.
en als je maar 1 box kan betalen, is het dan wel handig om 2 pony,s te nemen, 1 lijkt me dan in jou geval veel voordeliger, 2 pony,s is tweemaal kosten, in dit geval wel 1 box maar toch.

Tare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 22:09

Hoi ... nog even een toevoeging van mij...

Wij hebben de pony´s samen gekocht voornamelijk voor hun eigen gezelligheid. Een veulentje alleen in zo´n grote box leek me maar eenzaam. De eigenares heeft me verteld dat zij samen kunnen en ook zeker in de toekomst samen kunnen blijven. (Zoals ik al zei hield zijzelf ook meerdere pony´s bij elkaar). Op deze manier is het financieel voor ons wel te doen.
Misschien is het naief van mij om haar te geloven, maar daarom houd ik het dan ook nu goed in de gaten.
Vandaag leek het trouwens goed te gaan....

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 04:58

Mijn vriendin heeft dit ook gehad.
Maar na een aantal weken had haar veulen toch wel zoiets van nu is het genoeg. En is dus ook terug gaan trappen en toen was het over.
Alleen als je in de stal zelf ben moet je niet de ene veel aandacht geven en de andere niet want dan worden ze jaloers Knipoog
Zou gewoon even afwachten zolang het maar niet te gevaarlijk word.
Succes