Ik weet niet of ik mijn paard wil houden ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskia23

Ik weet niet of ik mijn paard wil houden ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:51

Ik sta voor een groot dilemma, normaal lees ik dit soort dingen van anderen maar ik weet niet of ik mijn paard zal houden of moet verkopen. het zit n.l zo .. Ik heb mijn paard ( een draver) 3 jaar geleden gekocht, hij was verwaarloosd en amper aan bereden met zijn 8 jaar.
Ik nam les met hem en ik ben eigenlijk heel fanatiek geworden, veel fanatieker dan ik ooit dacht te worden anders had ik natuurlijk geen draver gekocht. Op mijn vorige stal stond iemand die wedstrijden reed en toen ik een keer met haar mee ben geweest sloeg de vonk gigantisch over, dit wilde ik ook ... Dressuur!!! Ik nam dus les met mijn paard en we gingen vooruit, langzaam dat wel maar ok. Ik wilde een draver en wist dus dat dit moeilijker is dan een gemiddeld paard ( voordat ik boze reacties krijg, ik bedoel dus om een draver goed nageeflijk te rijden).
Ik slaagde voor mijn opleiding en ging de opleiding tot verpleegkundige doen ( werken en leren) Dit wilde ik altijd in het ziekenhuis doen en werd hier ook aangenomen.
Ik wist ook dat als ik in het ziekenhuis zou gaan werken ik niet bij mijn huidige instructrice kon blijven omdat zij toen weinig tijd had en ze mij daar in het ziekenhuis logischerwijs niet konden garanderen dat ik mijn vaste lesmiddag vrij kreeg.
Ik ben bij de thuiszorg gaan werken en volg daar nu precies dezelfde opleiding. Ik heb dus heel wat voor mijn paard over!!

Nu merk ik dt ik met mijn paard weinig meer vooruit kom en ik wil zo graag wedstrijden gaan rijden. Natuurlijk kan ik dit met deze ook doen maar het blijft een gehannes met de galop.
Mijn paard is een stevige en mooie ruin van 1.68 en galopperen kan hij wel maar het blijft zeuren of ie wel direct aanspringt en hierna niet loeihard gaat draven. (met tijden gaat het super, dat wel maar de laatste tijd gaat het bagger)
Ik heb steeds minder zin om nog iets met hem te doen, buitenrijden vind ik niet leuk en ik heb het idee dat ik hem overvraag m.b.t dressuur. Niet dat ik zelf een super dressuurruiter ben maar ik heb het idee dat ik meer van hem wil dan hij kan.
Mijn paard is door de jaren heen erg opgeknapt, is superlief geworden, goed bespierd en met rijden absoluut veel rustiger, maar .... het blijft een draver.
Ik zie het al helemaal voor me dat als ik straks ga starten hij alleen maar met zijn kop in de lucht gaat lopen en van dat idee raak ik al ontzettend geirriteerd. ( Wat ik onbewust toch op hem afreageer)
Van het rijden heb ik de laatste tijd meer geen dan wel plezier en dat is voor zowel het paard als voor mij niet leuk.
Ik wil in feite niet verkopen, hij heeft al zoveel eigenaren gehad en wie zegt dat hij bij een ander de rest van zijn leven mag blijven? En hij is wel zo geweldig lief!!!!
Ik heb nu een super bijrijdster en het liefst 'geef' ik hem aan haar, maar ik ben bang dat als ik dit doe en zij kan een keer niet dat ze mij dan belt en ik ineens een dag of wat met twee paarden zit.

Heeft iemand een idee wat ik moet doen? Ik kom er zelf niet echt uit ... of denken jullie dat dit tijdelijk is?

Groetjes sas

Jokonootje

Re: Ik weet niet of ik mijn paard wil houden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:03

wil je bijrijdster hem niet van je leasen dan? heb je het daar al eens met haar over gehad? zo blijft het jou paard maar heeft zij wel de verantwoordelijkheid voor `m ... en zij betaald dan een vast bedrag per maand...

Het is erg lastig maar ja als je je paard geen plezier doet met de tak van de sport die jij gekozen hebt moet je eigenlijk ook het beste voor je paardje kiezen wat heel misschien wel een andere eigenaar is?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:05

Ja, ik zou in ieder geval niet te snel een beslissing maken. Denk er eerst lang en goed over na....maar dat doe je vast wel. Als jij je paard het liefst aan je verzorgster geeft en je wilt niet twee paarden op 1 dag doen, kun je dat toch gewoon zeggen? Het lijkt mee een goede oplossing. Je weet iig dat hij goed terecht komt en je kan'm nog vaak zien ook. Als jij toch meer wilt dan wat je paard kunt, kan ik me voorstellen dat je eraan denkt een ander paard aan te schaffen.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:22

Ik heb er inderdaad aan zitten denken om hem aan mijn bijrijdster te geven. ( dus dat hij op papier van mij blijft maar dat hij in feite van haar is, zij mag en kan er dan van alles mee wat ze wilt). Het punt is alleen dat ik bang ben dat ze dan op mij terugvalt als zij een keer niet kan.
Mocht het zo zijn dat ik mijn paard 'wegdoe' dan komt er zeker een ander voor in de plaats maar ik heb geen tijd voor 2 paarden.
Het is ook zo moeilijk deze keus, want mijn paard is mijn kindje .... zoals ik al eerder zei 'hij is gewoon zo verschrikkelijk lief' ... ik wil hem helemaal niet missen .... Nou ik ben er nog niet uit mar ik ga zeker niet over 1 nacht ijs. Daar is hij mij veel en veel te dierbaar voor!!

Bedankt voor jullie reacties!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:27

En daarbij komt dat ik me ook ontzettend schuldig voel want ik wilde toch een draver? Ik wist wat ik voor paard kocht.
Ik voel me een grote egoist want omdat we samen niet verder komen zal ik hem verkopen o.i.d? Ik heb altijd het hardst geroepen dat ik zo niet ben, ik heb hem beloofd dat hij bij mij oud mag worden. Ach gut
Ik zie een paard niet als een wegwerpartikel maar als een manier van leven.
Ik wist niet dat ik zo egoistisch kon zijn!! Verdrietig

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:14

Niet rot bedoeld hoor...maar zou je niet eerst eens gaan starten?
Ik zou hem iig de kans geven zich te bewijzen, zo doe je zelf wat wedstrijdervaring op, je paard doet wat wedstrijdervaring op en in de tussentijd oefen je rustig verder.

Als je het echt niet meer leuk vind is weggeven of verkopen idd misschien de beste optie, maar ik zou het toch eerst proberne en jezelf misschien wel een heleboel spijt voorkomen.
Zelfde geldt ben je 3 keer gestart en zie je de lol van het wedstrijden rijden er niet in.

Ik heb een hafje waar ik tussen de paarden dressuur mee wilt rijden, als het niet lukt blijft ze trouwens ook, maar als het niet lukt hebben we het iig geprobeert en hoef ik me daar tenminste niet rot over te voelen.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:19

Sily schreef:
Ik zou hem iig de kans geven zich te bewijzen, zo doe je zelf wat wedstrijdervaring op, je paard doet wat wedstrijdervaring op en in de tussentijd oefen je rustig verder.

Als je het echt niet meer leuk vind is weggeven of verkopen idd misschien de beste optie, maar ik zou het toch eerst proberne en jezelf misschien wel een heleboel spijt voorkomen.
Zelfde geldt ben je 3 keer gestart en zie je de lol van het wedstrijden rijden er niet in.

Ik heb een hafje waar ik tussen de paarden dressuur mee wilt rijden, als het niet lukt blijft ze trouwens ook, maar als het niet lukt hebben we het iig geprobeert en hoef ik me daar tenminste niet rot over te voelen.

daar ben ik het helemaal mee eens.
ik zou het eerst gaan proberen, hij moet ook wennen aan nieuwe dingen geef hem een kans Knipoog

wil het dan echt niet gaan tja.. Scheve mond dan zul je moeten denken aan verkopen, leasen oid.
maar miss valllen de wedstrijden rijden bij jouw wel tegen Haha! en vind ji het niet eens zo leuk

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:20

Sily schreef:

Helemaal mee eens!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:29

sassie22 schreef:
En daarbij komt dat ik me ook ontzettend schuldig voel want ik wilde toch een draver? Ik wist wat ik voor paard kocht.
Ik voel me een grote egoist want omdat we samen niet verder komen zal ik hem verkopen o.i.d? Ik heb altijd het hardst geroepen dat ik zo niet ben, ik heb hem beloofd dat hij bij mij oud mag worden. Ach gut
Ik zie een paard niet als een wegwerpartikel maar als een manier van leven.
Ik wist niet dat ik zo egoistisch kon zijn!! Verdrietig

Heel eerlijk? Knipoog Ik vind het ook wel een beetje egoïstisch en ondankbaar klinken. Je hebt al zoveel gekregen en bereikt met je paard. Maar er zijn ook zat mensen die hier totaal anders over denken. Toch krijg ik de indruk dat jij er misschien spijt van krijgt.

Pin je niet teveel vast op het wedstrijdrijden. Ga rustig starten en kijk hoe het je uiteindelijk bevalt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:29

Mijn vorige paard is een recreatie paard en zal zo altijd blijven, Ik heb hem ook gekocht als recreatie paard.... En ik heb hem verkocht als recreatie paard.

Hij was 3 en niet beleerd. Ik wilde alleen wat recreatief rijden en dat ging heel leuk. Toch ging de wedstrijd kriebels te kriebelen toen ik bij mijn kenissen op stal kwam. Ik heb hem gestrard en binnen 1.5 jaar M1 startgerechtigd gekregen. Nou niet slecht voor een 'recreatie paard. Mijn doel was inmiddels veranders en ben toen actief wedstrijd ruiter geworden. Alleen zat en zit er voor mijn paard echt niet meer in dan de M1 hoogstens de M2 en daar zet ik zeer mij twijfeld bij.
Toen kwam ik voor hetzelfde dilemma te staan. Catptain was op dat moment 5.5 jaar.
Het leek mij ook wel weer leuk om een jong paard te hebben en te beleren en op te leiden.
Dus heb ik Captain verkocht aan het mooiste plekje en mensen die ik kon bedenken en heb een talentvol 3 jarig paard gekocht. Ik heb haar nu 3 maand onder het zadel en 4 maand op stal. En het was de beste keuze van mijn leven.
Paard blij, ik blij.
Ik mis Captain iedere dag. Het was mijn eerste eigen paard en zou hem nooit verkopen. Diep in mijn hart weet ik dat hij nu gelukkiger is omdat hij kan doen wat hij het leukst vind. En dat wil niet zeggen dat hij het bij slecht heeft gehad.

Alleen jij kan die keuze voor jou maken. Niemand hier op bokt of bij jouw in de buurt kan die keuze maken. Ik hoop dat mijn verhaal jouw keuze makkelijker maakt. Laat ik er wel bij zeggen dat dat het bij allemaal goed heeft uitgepakt, maar dat dit niet voor iedereen geldt.

P.s. je paard weet niet wat egoisties is en zal je dat dus ook echt niet kwalijk nemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:42

Deze zin komt er waarschijnlijk rotter uit dan ik bedoel Knipoog

Maar het feit dat je er over nadenkt zegt al genoeg denk ik?

Als jij zonder dat je wedstrijden heb gereden met je paard, je paard al vervelend vind omdat hij zich misschien vervelend gaat gedragen?

Ja,kan jij dan wel van je paard genieten?

Misschien past hij dan ergens anders beter?

Dit zijn geen dingen die bokkers je kunnen vertellen,dat zijn dingen die je zelf voelt.En ik denk dat je je er eigenlijk al uit ben,maar dat het feit dat je je paard ooit wat 'beloofd' heb je nog tegen houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:34

Ik heb ook voor zo'n dilemma heel lang gestaan en het ging me steeds meer tegen staan terwijl mn paard hartsikke lief was..... Na heel veel topics te hebben geplaatst en veel gedub heb ik haar toch verkocht, het was erg moeilijk maar uiteindelijk was ik erg opgelucht...

Kijk dat je de twijfels al heb zegt volgens mij al genoeg!!! Denk er goed over na en maak dan een besluit laat je het ons weten????

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:52

ik denk dat je je paard zeker een kans moet geven om zichzelf te bewijzen op wedstrijd en dat jij er dan ook volledig voor moet gaan en hem dat vertrouwen ook moet geven.
hij zal je zo te lezen nooit in de steek willen laten want hij werkt al heel hard.
misschien dat je niet zo snel omhoog klimt,maar elke stapje in de goede richting is er 1 !!
het zou toch super zijn als je jouw droom samen waar kan maken??

wie zegt dat je succes zal hebben met een volgend paard?
misschien klikt het niet op de lange termijn,of wordt hij kreupel,of....????

ik denk dat je er gewoon voor moet gaan...en ja,als je het echt niet ziet zitten met hem kan je hem beter weg doen,maar ik denk dat hij dat niet verdiend
vergeet niet dat dit een beslissing is die alleen jij kan maken!!!

denk er nog even over na en volg je gevoel!

succes ermee

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:00

Ze brengt hem toch niet naar de slager??? Dus iedereen die zijn paard verkoopt heeft het niet verdiend??? Je doet net of het erg is dat ze haar paard misschien wil verkopen. Ik kan me best voorstellen dat je zegt van probeer het eerst even op de wedstrijden. Maar om te zeggen dat het paard dat niet verdient vliegt bij mij de verkeerde keelgat in.
Niet banketstaaf bedoeld ofzo hoor. Maar je doet net of het 'slecht' is terwijl je rustig een goed plekje voor hem kan gaan zoeken.
Het zal wel goed bedoeld zijn, maar je kan het beter anders gaan omschrijven dan op die manier. Het komt op mij over dat ze hem naar de slager brengt. Kijk en dat heeft ie echt niet verdiend.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 01:11

Sassie22
Wat jij schrijft had ik een paar maandjes geleden ook zo kunnen neer zetten op Bokt.

Heb ook een draver, wilde eerst ook niets met wedstrijden maar ben daar toch op terug gekomen... en zoals je weet wedstrijden rijden blijft moeilijk met een draver.
Dus ook ik heb voor de moeilijke beslissing gestaan of ik mijn draver moest verkopen voor een dressuur paard.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen haar te houden...
Waar ik 100% achter sta!
Misschien komt dat ook wel omdat ik qua karakter geen beter/liever paard kan wensen.
Maar ook omdat de beslissing voor mij (wat ik bij jouw ook zo vind overkomen) moeilijk was en ik denk dat je in zo'n situatie juist zoiets moet hebben van: oké, dit gaat zo niet verder PUNT.
Wel vind ik dat je je niet mag ergeren aan je paard> hij kan er ook niks aan doen.
Bedoel het niet vervelend maar als ik dat lees heb ik zoiets van: je bent hem op deze manier niet echt waard en zo schiet het ook niet op, een ruiter die zich irriteert en een paard dat zich geen raadt weet schiet niet op...
En op deze manier lijkt het me dan ook geen goeie combinatie.

En mocht je toch liever meer in de dressuur gaan doen dan kan je je draver toch altijd leasen aan mensen of verkopen met een contract dat zij hem nooit verder mogen verkopen.
Of bij mensen neer zetten die een soortgenoot voor hun paard zoeken.

Hoop voor je dat je gauw een keuze kan maken en dat het de goeie keus wordt OK dan!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 01:40

sas00 schreef:
Wel vind ik dat je je niet mag ergeren aan je paard> hij kan er ook niks aan doen.
Bedoel het niet vervelend maar als ik dat lees heb ik zoiets van: je bent hem op deze manier niet echt waard en zo schiet het ook niet op, een ruiter die zich irriteert en een paard dat zich geen raadt weet schiet niet op...
En op deze manier lijkt het me dan ook geen goeie combinatie

Nog even voor de duidelijkheid:
wat hier boven staat is niet banketstaaf bedoelt. Knipoog
Denk er goed overna wat je doet en heel belangrijk krijg geen spijt.
Knipoog

Browny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:37

Als je er niet zeker van bent, moet je je paard zeker niet verkopen. Zolang je het financieel bij kan houden tenminste. Anders hou je het paard toch zelf en zoek je een andere verzorger of je houdt het meisje die er nu al voor zorgt. Als je je paard weg doet en je bent er niet zeker van, dan moet je het niet doen. Ik ben bang dat je er dan een schuldgevoel aan overhoudt. Succes!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:39

sassie22 schreef:
Ik zie het al helemaal voor me dat als ik straks ga starten hij alleen maar met zijn kop in de lucht gaat lopen en van dat idee raak ik al ontzettend geirriteerd. ( Wat ik onbewust toch op hem afreageer)Groetjes sas

denk je dat je met een "echt" dressuurpaard dit probleem niet tegen kan komen?of dat iedereen die beetje wedstrijd rijdt altijd goed aangaloppeerd? vind de conclussies beetje voorbarig, geef hem idd eens de kans?

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:58

ik zou m iniedergeval een kans geven

ik heb ook een draver waar dressuur mee gereden wordt , ze kan wijken en galloperen
ik wil niet zeggen dat elke draver een perfect dressuurpaard kan worden(niet dat de mijne dat is ) maar ik zou het nog even aankijken.
en als ie het met tijden geweldig doet dan zou ik het nog afwachten misschien heeft ie even een periode Knipoog

hopelijk kom je eruit Ja

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:58

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Voor alle duidelijkheid wil ik even kwijt dat ik bij het plaatsen van dit topic echt geen kant en klaar antwoord had verwacht maar dat ik het in de eerste plaats even van mij af wilde schrijven en in de tweede plaats om ADVIES vroeg ... Knipoog
Ik weet wel dat ieder paard zijn eigenaardigheden heeft, geloof me.
( Ik heb dus echt niet de illusie dat ik met een 'echt dressuurpaard' regelrecht de Z inrij)

Ik heb besloten om mijn kerel lekker te houden, ik denk dat ik dat diep in mijn hart al wel wist. Ach gut
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties

Liefs Saskia

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:13

sassie22 schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Voor alle duidelijkheid wil ik even kwijt dat ik bij het plaatsen van dit topic echt geen kant en klaar antwoord had verwacht maar dat ik het in de eerste plaats even van mij af wilde schrijven en in de tweede plaats om ADVIES vroeg ... Knipoog
Ik weet wel dat ieder paard zijn eigenaardigheden heeft, geloof me.
( Ik heb dus echt niet de illusie dat ik met een 'echt dressuurpaard' regelrecht de Z inrij)

Ik heb besloten om mijn kerel lekker te houden, ik denk dat ik dat diep in mijn hart al wel wist. Ach gut
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties

Liefs Saskia

OK dan!
Je moet eens weten wat ik op Bokt allemaal van me af schrijf Tong uitsteken
Heel veel geluk met je paard...
En nogmaals: ik heb precies hetzelfde gehad met mijn draver en heel soms komt dat weer even om de hoek kijken maar ja, qua karakter kan ik me geen liever/beter paard wensen en ik kan wat dat betreft niet zonder haar.

Liefs Saskia.