Hoe gaat dit op jullie manege?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Hoe gaat dit op jullie manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:39

Hey mensen,

Ik moet voor mijn opleiding een opdracht maken en daar kan ik jullie hulp wel bij gebruiken..de opdracht is:
Maak een gezondheidsplan voor een manege.Hierbij moet ik per week aangeven wat er allemaal moet gebeuren aan werkzaamheden om de paarden gezond te houden en waarom.
Omdat ik zelf al heel lang niet meer op een manege kom, vroeg ik me een aantal dingen af:

1 Wanneer wordt er omtwormd en met welk middel? Worden alle paarden tegelijk ontwormd?
2 Hoe vaak laat de manege de hoefsmid komen en wat wordt er gedaan?Alleen bekappen of ook ijzers en waarom?
3Wanneer wordt er gevaccineerd, waartegen en wordt het bij allemaal tegelijk gedaan?
4Worden de stallen bijvoorbeel 1 x per jaar helemaal leeggehaald en ontsmet?

Deze dingen vraag ik omdat het gezond houden van paarden in een manege toch wel wat verschilt van het verzorgen van 1 enkel paard van jezelf.
Ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen over hoe dat op "jullie"manege gaat.
(als dit topic hier trouwens niet goed staat hoor ik het graag..)

EvaC

Re: Hoe gaat dit op jullie manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:48

Kom al een aantal maanden niet meer op een manege, maar ik kan je vast wel even helpen.

LilyLuna schreef:

1 Wanneer wordt er omtwormd en met welk middel? Worden alle paarden tegelijk ontwormd?
Een aantal keer per jaar, weet niet precies met wat. Alle paarden worden tegelijk ontwormd

2 Hoe vaak laat de manege de hoefsmid komen en wat wordt er gedaan?Alleen bekappen of ook ijzers en waarom?
Ligt er aan wanneer de paarden het nodig hebben, bekappen en voor komen er ijzers onder, achter niet ivm het beschadigen van anderen als ze in de wei lopen.

3Wanneer wordt er gevaccineerd, waartegen en wordt het bij allemaal tegelijk gedaan?
Weet niet zeker wanneer, maar wel dat ze tegen tetanus en alle andere standaard dingen zijn ingeënt

1x per week word er helemaal uitgemest, of er ook ontsmet word weet ik niet.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:09

Hoi,ik weet niet zker of ik mag spreken van een manege daar wij maar 5 paardjes hebben staan.
Zal toch je vragen beantwoorden.

1; alle paarden tegelijk ontwormen,om de acht weken

2; hoefsmid komt ongeveer om de 10 weken (ligt aan hoefgroei)

3; minimaal 1 maal per jaar volledige inenting

4; dagelijks uitmesten en 1 maal per maand ontsmetten.

Hoop dat je er toch wat aan hebt
Succes ermee.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:28

okay waar wouter staat en ik werk is het een echte manege. Er staan zo'n 65 paarden

Om de 3 maanden word alles ontwormd. Pensionpaarden en manege paarden. Ik weet zo niet welk merk.

De hoefsmit komt wanneer het nodig is. De paarden die voor de kar staan hebben allemaal ijzers met stoten. De lespaarden worden bekapt.

2 x per jaar. De algemene vacinatie {denk ik}
Alles word weer tegelijk gedaan, pension en manege.

Ik zou het niet weten. Volgens mij wel

suc-6 met je onderzoek.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:43

LilyLuna schreef:
Hey mensen,
eqvalan iedere 8 weken, of ander "goed middel"
Als het nodig is en wat ze nodig hebben
Tetanus/influenza 1x p/j geen basisenteng allemaal te gelijk
is de bedoeling van wel alleen de praktijk....

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 20:44

Thanx mensen Haha! Hier heb ik echt wat aan Lachen

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:37

LilyLuna schreef:

1. 1 x per 3 maanden; allemaal tegelijk, en als er een nieuw paard binnenkomt wordt die meteen gedaan. Ontwormen in principe steeds met hetzelfde middel (Equalan geloof ik), en 1 x in de zoveel tijd met een ander middel.

2.Hoefsmid komt in principe iedere week/ 2 weken, en dan hebben wij een lijstje klaar liggen welke paarden/pony's er gedaan moeten worden. Manege paarden/pony's worden alleen bekapt, omdat ze bij ons de straat niet opgaan, tenzij er een speciaal beslag onder moet om de stand te verbeteren o.i.d.

3. allemaal tegelijk, 1 x per jaar tegen influenza/tetanus. Niet tegen rhino, omdat we niets drachtig hebben, en als het komt, komt het toch wel. (klinkt lekker logisch he)

4. stallen worden iedere week HELEMAAL leeggehaald en uitgeveegd, en zomers dan meteen met anti vliegenspul ingespoten (vraag me niet hoe dat spul heet). 1 x per jaar in de zomer wordt alles ontsmet.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 11:39

Danku Haha!