Beetje bezweet en dan terug in wei zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Beetje bezweet en dan terug in wei zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 16:20

Na het rijden stap ik mijn paard goed uit en laat ik haar even uitzweten onder een dekentje. Daarna zit ik haar weer met dek op buiten. Soms is ze dan nog ietsie nat... kan dit kwaad?

Anoniem

Re: Beetje bezweet en dan terug in wei zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:27

Is ze warm-bezweet of koud-bezweet? Ooh laat maar, je gooit er sowieso een dek op, dan maakt het niet zoveel uit, dacht dat het om zonder wintervacht ging Lachen

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:39

Als ze op adem zijn en je krijgt ze verder niet goed uitgestapt lijkt het me geen probleem dat je je paard weer terug in de wei zet als je een dek op doet. Zoals jij het doet, lijkt het me geen probleem.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:27

ik zou een nat paard, ook al is het een beetje nooit de wei indoen.
Zelfs niet met deken. het is erg koud en goed voor de spieren is het ook niet.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:50

Zou ik niet doen, zeker niet met die gure wind. Zet haar anders even in de stal met wat hooi zodra ze op adem en uitgezweet is zet je haar buiten.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:44

Met weinig wind kan het prima als het tenminste niet superkoud is (onder nul dus)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:27

Zou het niet doen. Het feit dat ze nog niet helemaal droog is geeft aan dat ze in haar ondervacht nog vochtig kan zijn. Dan kan ze snel kou vatten.
Je kan het niet vergelijken met nat worden van de regen, dat komt van buitenaf en zweten van binnenuit (niet dat je dat doet hoor, die vergelijking maken, maar voor de volledigheid zet ik het er ff bij). Zou haar dus wat langer onder een zweetdekentje laten staan tot ze echt droog is!

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:33

Ik vind dat dat helemaal niet erg is, je paard blijft op de wei toch zelf rondstappen, en stapt zichzelf droog.
Ik zet haar regelmatig terug op de wei als ze nog wat nat is (wel altijd met deken), en ze is nog NOOIT ziek geweest...
Laatst bijgewerkt door Anjatjeuh op 23-02-05 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:33

Als je het vanaf de zomer altijd doet, krijgen ze een andere vacht, en hebben ze sowieso geen zweetdeken nodig.
dan gaan de vacht van een paard net werken als die van een zweetdeken..
De haren van een paard zijn zo gebouwd dat het vocht naar de punt van de haar gaat, zodat de huid droog blijft..
Maar als je je paard altijd een dek opgooid, dan moet je er zeker mee wachten tot de lente/zomer...
Ben ik zo een beetje duidelijk.. Pling ??
Op de site www.paardnatuurlijk.nl kun je er een uitgebreidere uitleg over vinden. Knipoog

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:52

even een gouden regel:

warmte stijgt en koude daalt.

een paard is warm van het lopen en raakt bezweet,de warme lucht stijgt en het paard droogt op.
als je voordat het paard compleet opgedroogt is een winterdeken oplegt en het paard koelt af dan komt het vocht juist terug op zijn huidt en dat is juist wat we niet willen toch?
dus in mijn ogen erg onverstandig.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:31

Ik gooi mijn paard als het niet regent of echt koud is regelmatig na het rijden in de wei, zonder deken, maar met wintervacht. Vind ie heerlijk, gaat ie uitgebreid rollen en gek doen..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:08

Ik gooi mijn paarden ook nat altijd zo in de wei. Ik gebruik eigenlijk nooit dekens. En ik moet zeggen ik heb ze nog nooit ziek gehad.
Het zou ook raar zijn als dat zou gebeuren (als je logisch nadenkt) als een paard mag zweten, waarom zou hij daar ziek van worden?

We moeten paarden gewoon paarden laten en niet vergelijken met mensen die wel behoorlijk afkoelen als ze bezweet zijn (de vraag is dan weer wordt je er wel ziek van?). Afkoelen werkt bij paarden heel anders ze hebben een vacht die heel snel het zweet afvoerd naar buiten en voor je het weet is de huid droog. Ik ben van mening dat het vacht van een dier net zo werkt als een Gore-tex jas. Het vocht word naar buiten afgevoerd, maar je blijft wel lekker warm en op temperatuur.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:22

Ik stap de mijne altijd zo af dat hij niet meer warm is. Het ergste zweet borstel ik eraf met een ruwe handdoek en daarna mag hij lekker rollen in de overdekte paddock. Daarn agaat hij de wei in. Zonder deken. Ik doe het al jaren zo en nooit ergens last van. De vacht voert idd het zweet netjes af en meestal gaan ze ook zelf even rollen voordat ze gaan staan eten in de weide.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:36

Volgens mij is het niet zo erg hoor, als het een beetje is, kan het geen kwaad.
Als ze heel erg bezweet is zou het niet doen!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:36

zolang je je paard zo uitstapt dat hijzelf is afgekoeld en de huis droog is kan het helemaal geen kwaad hoor. Zeker niet als hij geen deken draagt. de vacht kan dan vanzelf opdrogen. De vacht is weliswaar nat, maar dat is niet anders dan dat hij nat is van de regen. Zoalng de huid droog is heeft een paard er geen last van. Ik zet mn evrzorgpony gewoon de wei in na goed uitstappen. Nooit problemen mee gehad.