Vlekken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MsMarit

Vlekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 23:38

Ik wil het nu toch eigenlijk wel eens weten.
Ik heb een paard en die heeft op verschillende plekken zwarte vlekken zitten soms mo groot als een stip en soms echt een grote vlek..
Het is trouwens een Gelderse Hengst vos.. bijde ouders zijn vos en opa's zijn Elegant *vos* en Bazuin *vos*...

Nou mijn vraag lijkt me dus duidelijk.. Weet iemand dat wie vlekken zijn en waar ze dan vandaan komen?!

Mac

Re: Vlekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 05:35

Waarschijnlijk zijn het Bend Or spots. Dit is de omschrijving ervan:

De Bend Or spots zijn vernoemd naar het Engels Volbloed Bend Or waar de spots voor het eerst opvielen. Bend Or Spots zijn donkere vlekken die willekeurig over het lichaam zijn verspreidt. Bij elke overgang in vacht kunnen de vlekken veranderen of zelfs verdwijnen. Ze komen meestal voor bij paarden met een Sorrel/Chestnut, oftewel Vos, basiskleur.

Dit soort vlekken zijn het: Afbeelding

Meer informatie en voorbeelden vind je op http://groups.msn.com/solidhorses

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 07:44

Mij is verteld dat het groeivlekken zijn, maar weet niet of dat waar is.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:26

Mijn verzorgpaardje Amber (voskleurig) heeft ze ook al jaren. Ze heeft een zwarte vlek bij d'r linkeroor en hier en daar nog eens een kleine zwarte vlek en voor de rest krijgt ze telkens meer witte stippen over haar hele lichaam.
Best heel apart want ze is een kruising kwpnx groninger. Zit geen appaloosa o.i.d. doorheen voor zover we weten. Het kan geen kwaad want het is geen schimmel of andere huidaandoening. En iedereen herkent mijn paardje!! Ze is heel speciaal zo.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:41

ik heb ook een vos,half gelders.
zie het maar als een soort pigment vlekken.
kan geen kwaad Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:54

Ik denk dat het een soort pigment vlek is. Mijn paard heeft het ook, op plekken waar vroeger wondjes gezeten hebben. Dus ik denk dat daar een pigment ophoping is gekomen.

Misschien een beetje een rare verglijking, maar ik had van de zomer een rode jeukende plek op m'n arm en toen dat wegtrok bleef er een pigment vlek over. Die zit er nu nog. Ze kunnen dus zomaar komen.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:26

Okee. dan... ik maakte me der ook geen zorgen over hoor.. maar ik vroeg me gewoon af wat het was vond het namelijk echt grappig dat hij van die zwarte vlekken heeft...

De vriend van een meisje bij mij op stal had ooit gezegt " het is tipisch een appaloosa" *zijn vriendin heeft er 1* en toen was ze van de week naar hem aan het kijken en zag die vlekken en het eerste wat ze zei was "Zie je N... had toch gelijk het is gwoon een Appaloosa" whahahahaha..

Maar verder bedankt voor de goede uitleg Mac...