bitschijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

bitschijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 19:58

Heey allemaal!!
Ik had een vraagje: Hebben jullie ervaringen met bitschijven, en wat vinden jullie ervan?

Ik heb nogal eens dat ik het bit te ver doortrek, en daarom dacht ik dat ik misschien beter met bitschijven kon rijden.. is dat verstandig?

Kan je de bitschijven gewoon om je normale bit doen, of moet je bit dan een maat groter zijn dan dat je normaal (zonder bitschijven) hebt??

Ann

Re: bitschijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:04

Bitschijven helpen niet tegen een ruiterhand die het bit door de mond trekt, je kunt beter iets aan jouw rijstijl doen...

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 20:07

yea I know, maar ze is nog niet zo lang onder het zadel, en dan wil ze nog wel eens tegen het sturen inlopen.. en dan moet ik wel tegenhouden.. ik zeg ook niet dat ik het goed doe, maar ik wil haar alleen niet zeer doen..

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:18

Bitschijven helpen toch alleen tegen dat het velletje bij z'n mond niet tussen het bit en de ringen komt?
Misschien ook wel dat je het bit niet door z'n mond trekt, maar dat is natuurlijk niet de oplossing.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:23

Bitschijven/ringen, tis maar net hoe je het wilt noemen.
Die zijn ONDER ANDEREN ervoor zodat je het bit niet door zn mond kan trekken.
Ok, het lost het probleem dan miss niet op, maar ik neem ook niet aan dat de TS het hele bit door de mond trekt.
Maar dit zou er wel tegen helpen.
En jekan het gewoon om je gewone bitje doen. Het gaat er alleen vaak moeilijk om, ff rekken. Vingers aflikken

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:04

hoe krijg je zon ding kapot....
mmm

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:57

ilufprincess schreef:
mmm

doorknippen Haha!

als je slim bent maar je ze warm met heet water en kun je ze er zo aftrekken Ja

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:59

Banja schreef:
yea I know, maar ze is nog niet zo lang onder het zadel, en dan wil ze nog wel eens tegen het sturen inlopen.. en dan moet ik wel tegenhouden.. ik zeg ook niet dat ik het goed doe, maar ik wil haar alleen niet zeer doen..

Als je paard het sturen niet snapt is het niet bepaald een slimme oplossing om haar dan op zo'n manier om te trekken dat je het bit door de mond trekt.... Daar moet je namelijk aardig wat kracht voor zetten.
En dat los je niet op door bitschijven te gebruiken, daar verdoezel je alleen het probleem maar mee, en los je niks op. Met bitschijven trek je haar namelijk net zo goed om.
Goede les is een betere oplossing.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:51

calypso1989 schreef:
ilufprincess schreef:
mmm

doorknippen Haha!

als je slim bent maar je ze warm met heet water en kun je ze er zo aftrekken Ja

Als je nog slimmer bent pak je 2 strotouwtjes die je aan de bitring knoopt. 1 touwtje maak je vast aan iets stevigs, en dan moet je heel hard aan de andere trekken. Kan je het bit er zo in hangen. Haha!:P

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:37

Waarom wordt hier toch haast altijd geantwoord, neem eens les.
Ik neem aan dat ze dat krijgt, en/of zelf wel weet of dat nodig is etc.
Zij vraagt alleen of dit/deze oplossing verstandig is...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:54

Bitringen kunnen zeker wel tegen gaan dat het bit door de mond getokken wordt, tuurlijk is het niet de oplossing, maar ik denk dat dat TS dat zelf ook wel begrijpt, het is in ieder geval wel een begin.
Succes met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:51

Het begin waarvan?

het begin is imo leren dat je het bit niet door de mond trekt.
Want ook bij een paard dat het sturen niet snapt is dat helemaal niet nodig.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:57

Het begin van het nadenken dat het zo niet kan.... Zoals ik hierboven al zij, het is niet de oplossing, maar er wordt in ieder geval over nagedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:00

Ah op die fiets Lachen

ja erover nadenken is erg belangrijk Ja
Maar kritisch naar jezelf durven kijken imo ook.
Want te vaak is het K.. knol hier, k..knol daar.
Terwijl die vaak alleen maar geeft wat hem aangeboden word.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:04

Zij moet zijn ZEI.... Irritant dat je niet meer kunt veranderen...

I.d.d. kritisch naar jezelf kijken is ook belangrijk, maar ook (nog) veel moeilijker..... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:06

Misschien wel het moeilijkste wat er is...

Wat is er makkelijker dan de schuld ergens anders neer te leggen

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:39

runningkawa schreef:
Ah op die fiets Lachen

ja erover nadenken is erg belangrijk Ja
Maar kritisch naar jezelf durven kijken imo ook.
Want te vaak is het K.. knol hier, k..knol daar.
Terwijl die vaak alleen maar geeft wat hem aangeboden word.

ja sorry hoor, daarom vraag ik er toch ook om, maar ik wil alleen weten of ik d.m.v. bitschijven dit iets minder erg kan maken ALS ik dat dan doe... En ik heb ook NOOIT gezegd dat mijn paard de fout maakt hoor!!!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:49

Doe niet zo aangebrand, Runningkawa bedoelt het goed. Bitschijven zijn nu eenmaal niet bedoelt waarvoor jij ze wilt gebruiken...

Je moet er gewoon voor zorgen dat je het bit helemaal niet meer door de mond trekt i.p.v. "iets minder".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:35

Uhm, ik was gewoon verder in gesprek met Hetja
En het was een algemene opmerking die je gewoon veel hoort.

maar het spreekt je wel erg aan, dus misschien een nadeker, want zoals de post hierboven ook al aangeeft, een bit door de mond trekken hoort niet.
En zeg niet dat het komt omdat hij lastig stuurt, want dat is geen reden om het bit er doorheen te krijgen.
Je stuurt immers met 2 handen, maar vooral met je benen en je zit.

Word ook niet boos om deze post, want het simpelweg hoe sturen in elkaar zit en jij weet of je in dat plaatje past of niet.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:25

runningkawa schreef:
Uhm, ik was gewoon verder in gesprek met Hetja
En het was een algemene opmerking die je gewoon veel hoort.

maar het spreekt je wel erg aan, dus misschien een nadeker, want zoals de post hierboven ook al aangeeft, een bit door de mond trekken hoort niet.
En zeg niet dat het komt omdat hij lastig stuurt, want dat is geen reden om het bit er doorheen te krijgen.
Je stuurt immers met 2 handen, maar vooral met je benen en je zit.

Word ook niet boos om deze post, want het simpelweg hoe sturen in elkaar zit en jij weet of je in dat plaatje past of niet.

pfff ik ben ook niet boos hoor, maar ik wil alleen maar zeggen dat ik het niet met opzet doe, dat ik het bit door de mond heen trek, en ik zoek nu toch ook naar een oplossing om het te verbeteren, en ik dacht ten eerste aan bitschijven omdat ze (dacht ik) het bit tegenhouden zodat ze niet door de mond heen trekken en het hoofd ook die richting uit "duwen" omdat het drukoppervlak groter is... Dus ik vraag niet om negatief commentaar omdat ik zelf ook wel weet dat ik het niet goed doe hoor, maar omdat ze nogal sterk in de mond is kan ik haar ook niet altijd contstant haar gang laten gaan, want dan denkt ze dat ze alles kan maken..
En ja ik moet ook wat aan mijn rijstijl verbeteren, dat kan ik zelf ook bedenken!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:44

je kunt ook een kneveltrens gebruiken, die verdeeld de druk ook beter, maar daar moet je wel voorzichtiger mee zijn door het sterker inwerken. je kunt aan deze trens beter samen met een instructrice/instucteur beginnen zodat die je in ieder geval die les tips over het bit kan geven, en lezen, lezen, lezen. Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:22

liever ook geen kneveltrens.
Lekker met je benen en zit gaan sturen, dan loopt ze een keer tegen het hek, ze is echt niet zo stom dat ze dat blijft doen.
Probeer het op te lossen door te oefenen, meer met je benen, minder met je handen. Alleen ophoudinkjes maken, dus knijpen meer niet. Je kan wel steeds harder gaan trekken, maar ze snapt het dan toch niet beter.