Een paar trailer vraagjes.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Een paar trailer vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 18:05

Zoals de titel al zegt heb ik een paar trailer vraagjes... Lachen Ik ga van het weekend een paard ophalen hier voor hebben we een trailer gehuurd en de rit is ongeveer 3 uur. Ja

1. Moet ik iets op de bodem leggen zoals stro?

2. Ik wil hem graag een btje hooi geven zodat hij wat te knabbelen heeft onderweg kan ik dit het beste in een hooinet doen ( of juist niet) of moet ik dit op de grond leggen?

3. Hoelang moet het touw zijn waaraan ik hem vastzet, en kan ik het beste 1 of 2 touwen gebruiken?

Alvast bedankt!! Doei!

_Anke_

Re: Een paar trailer vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:29

1. Stro zou ik wel doen, neemt goed de urine en mest op.

2. Hooi in een hooinet doen

3. Ik leg ze met 2 touwen vast.

ff offtopic, heb je een fries gekocht?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 18:35

ja ik heb een fries gekocht *LOL*

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:48

1. Ik zou ook iets op de bodem legegn, wij hebben wel eens zaagsel of hooi.

2. En idd hooi in een hooinet en die ophangen, wij hebben een raampje maar ook een ringetje waar die aan kan, anders kan hij er in gaan staan bijv.

3. Ik zou ook aan 2 kanten vast zetten. Ik weet niet of het een 1 1/2 of een 2-paards trailer is, maar as het paard aan 1 kant vast staat en hij wil bijv. gaan draaien krijg je rare dingen" Scheve mond

leuk trouwens dat je je eigen paardje krijgt Knipoog
veel plezier en suc6 verder Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:49

Je moet niks op de bodem leggen, dat gaat alleen maar schuiven. Op een kale vloer kan je paard zich beter overeind houden.

Je kan hooi in een net doen, maar die kan pas het beste ophangen als de stang erachter is. Als je paard hooi uit de zak wil halen moet hij eraan trekken en zo heb je grotere kans dat een stapje achteruit zet en je de stang er niet achter kan doen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:53

Ik zou hem niet met een touw vastzetten maar met een speciale trailerlijn.
Afbeelding

Dit werd mij door de politie (we hebben eens onze trailer laten nakijken door hen) aangeraden. Als er wat gebeurd is kunnen ze zo'n lijn in 1 beweging doorsnijden (met zo'n gordelsnijder).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:55

gabyfedde schreef:
Afbeelding

Dit werd mij door de politie (we hebben eens onze trailer laten nakijken door hen) aangeraden. Als er wat gebeurd is kunnen ze zo'n lijn in 1 beweging doorsnijden (met zo'n gordelsnijder).

Da's waar, maar een gewoon touw kunnen ze toch ook doorsnijden. Je moet je paard ook nooit met een ketting vast zetten.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:01

gabyfedde schreef:
Afbeelding

wij hebben indd ook 2 van die lijnen Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:27

Anouar15 schreef:
gabyfedde schreef:
Afbeelding

Da's waar, maar een gewoon touw kunnen ze toch ook doorsnijden. Je moet je paard ook nooit met een ketting vast zetten.

Een gewoon touw kunnen ze ook doorsnijden, maar meestal niet in 1 beweging. En dat kan met zo'n speciale trailerlijn wel. Ook is het gewoon veel makkelijker, je maakt ze op maat en laat ze gewoon in de trailer hangen. Geen gedoe meer met vastknopen en paarden die touwtjes losmaken.

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:50

1. Wij hebbe niks op de grond.
2. Wij hangen het altijd in een hooinet, ze zou er op de grond ook niet bij kunnen.
3. Wij hebben er kettingetjes in, met een veiligheidsclip.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:19

Paardenl0ver schreef:
3. Wij hebben er kettingetjes in, met een veiligheidsclip.

Absoluut geen aanrader, kettingen zijn om bovengenoemde redenen erg gevaarlijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:38

Voor het hooinet hebben we een karbijnhaak en een veiligheidshaak gekocht. De ringetjes aan het hooinet ,waar normaal dat touw doorheen zit waar je hem mee ophangt, hebben we aan die karbijnhaak gedaan en daar ook de veiligheidshaak aan. Zou kan je hem makkelijk, zonder gedoe met dat lange touw, aan de ring hangen. En mocht je paard er met een been inkomen heb je hem ook zo los.

Als je hem wilt vullen moet je alleen wel even de haken eraf halen, maar dat is zo gedaan.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:00

Ik heb niets op de grond liggen, gebruik een hooizak om morsen een beetje te beperken (en ze willen ieder sprietje op eten, alleen wordt dat moeilijk als het op de grond ligt) en zet mijn paard aan 2 kanten vast met een trailerlijn en met een ketting.

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:50

Wat grappig die uiteen lopende meningen. Zelfs hierover is niet iedereen het eens zo te lezen.

Ik ben pro stro, pro hooi en pro twee lijnen.
Als het een tweepaards is, altijd je paard links laden, beter voor de wegligging en comfort voor je paard.
Zorg dat je ook de papieren van de trailer bij je hebt voor als je wordt aangehouden.
Zorg dat je auto voldoende trekvermogen heeft om de tralier met de maximaal toegestane lading wettelijk te mogen trekken (hier gaan sommigen de mist in en als je gecontroleerd wordt kan je paard en wagen laten staan). Evenals dat de bestuurder rijbewijs E moet hebben om voornoemde probleem te voorkomen.
Rijd geen 60 km op de snelweg dat is gevaarlijk en doe het verder rustig aan, vooral in de bochten.

Succes en veel plezier met jouw Fries!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:08

Heb niet op de bodem liggen, naar mijn idee gaan ze juist glijden als er stro ligt (zaagsel/mot, geen ervaring mee)
Hooi krijgen ze altijd in een net, die ik hoog ophang zodat ze er niet met hun benen in kunnen komen en zet ze gewoon vast meteen halstertouw, een touwtje maar, of het tussenschot moet er niet in staan (bij tweepaards trailer) dan met twee halster touwtjes...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:50

Op de bodem kan je inderdaad wat stro leggen. Dan staat je paard vaak lekkerder zeker als hij moet plassen.
Ik doe liever helemaal géen hooi, alleen als je op het wedstrijdterrein bent, maar niet tijdens het rijden. Dan is je paard alleen bezig met eten en als je dan een keer een noodstop moet maken of er komt een scherpe bocht aan ligt je paard ondersteboven.
Het hooi wel in een hooinet, anders kan hij er niet bij Lachen En met twee touwen vast zetten, dan kan hij ook moeilijker met zijn buurman gaan donderen en als je hem goed kort vastzet kan hij niet over de voorstang of door het dak heen.