Hoe schoonmaken / invetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KissMeQuick

Hoe schoonmaken / invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 16:07

Ik heb sinds 5 maanden een lederen lemetex VZ zadel. Hoe vaak moet ik hem schoonmaken / invetten en met welke producten? Er zijn zoveel merken zadelzeep en vet, wat is het beste? En waar maken jullie je hoofdstel mee schoon, en olie of vet?
En hoe krijg ik al dat stof uit de naden van m'n zadel weg?

Alvast bedankt!!!

KissMeQuick

Re: Hoe schoonmaken / invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 16:52

Niemand Verdrietig

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:05

ik vind het jammer dat er nog niemand heeft gereageerd want ik wil het ook wel weten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:08

Ik doe voor mijn wedstrijden een spons met zadelcème (Duits merk, in geel bakje), dit is 1x per maand.
Verder doe ik het hooguit 2x per jaar invetten. Goede zadelzeep/crème houdt je tuig ook goed in conditie, als je teveel invet gaan de stiksels snel kapoet.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:09

Tjah, ik heb hier niet veel verstand van, maar ik kan natuurlijk wel vertellen hoe ik dat doe Haha!
Ik doe altijd wat olie (ik kan nu ff niet op de naam komen) op een doek en daar wrijf ik mijn zadel en hoofdstel mee in.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:57

je kunt zadelzeep gebruiken en daarna vet, je kan ook 1 van beide gebruiken dat maakt niet zoveel uit(mocht het nou heel smerig zijn dan zou ik eerst wel even zeep gebruiken) olie kan je wel voor je hoofdstel gebruiken gaat t mooi van glimmen maar voor je zadel zal k niet gebruiken dan kan je beter vet gebruiken(kan je ook voor je hoofdstel gebruiken) insmeren en dan ff met een droge doek oppoetsen(anders blijft het erg vettig)van vet en olie gaat het wel meer glimmen als je alleen zadelzeep gebruikt word het wel schoon en soepen maar echt glimmen doet het niet(tenzij je daarna nog vet/olie gebruikt)
de naden kan je goed met een tandeborstel schoonkrijgen

ik gebruik zelf zo'n spray van belvoir fijn spul opsrayen poetsen en klaar!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:24

Ik en mijn bijrijdster maken mijn zadels en hoofdstellen 1x in de maand schoon met zadelzeep. Voor de hoofdstellen gebruiken we vloeibare en voor de zadels in blokvorm.

We halen altijd alles helemaal uit elkaar en dan schoonmaken. Goed in laten trekken en dan alles weer in elkaar. Vaak doen we er daarna lederbalsem op. 2x per jaar wordt alles helemaal inge-olied. Dat is toevallig nu...

@princess: punten en komma's maken het lezen wat makkelijker.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:25

Ik maak mijn zadel meestal schoon met zadelzeep van Stübben en daarna smeer ik het in met Lededressing van Rapide. Dit vind ik heel fijn spul en het maakt het leer niet slap, wat met vet en olie vaak wel gebeurd.

Succes ermee!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:32

Wanja schreef:
Ik maak mijn zadel meestal schoon met zadelzeep van Stübben en daarna smeer ik het in met Lededressing van Rapide. Dit vind ik heel fijn spul en het maakt het leer niet slap, wat met vet en olie vaak wel gebeurd.

Succes ermee!

Lederdressing is schijnbaar ook beter voor de stiksels. Die kunnen losgaan, als je ze te vaak met gewoon olie en/of vet insmeert.

Vroeger maakte ik altijd gewoon schoon met een vochtige doek, en dan invetten. Nu gebruik ik zadelzeep, en lederdressing.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:42

Dabo schreef:
Wanja schreef:

Succes ermee!

Lederdressing is schijnbaar ook beter voor de stiksels. Die kunnen losgaan, als je ze te vaak met gewoon olie en/of vet insmeert.

Vroeger maakte ik altijd gewoon schoon met een vochtige doek, en dan invetten. Nu gebruik ik zadelzeep, en lederdressing.

Dat heb ik inderdaad ook begrepen. Ik kreeg zeer geschrokken gezichten toen ik bij de aankoop van mijn huidige zadel vroeg of ik het moest invetten of oliën voordat ik het ging gebruiken Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:46

Hamanol van Stubben erop smeren, dat is echt super spul OK dan!
en soms het zadel eerst schoonmaken met zadelzeep.