Vragen over vlechten met naald en draad.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemaan

Vragen over vlechten met naald en draad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:28

ik hab aankomend weekend weer een wedstrijd, en nu wil ik m'n pony een keer met naald en draad invlechten (anky knotjes). Nu had ik ff wat vraagjes.....

1. hoeveel moet je er maken?
2. hoe breed moeten ze ongeveer worden?
3. welk garen kan ik het best gebruiken?

En als je verder nog tips hebt zijn die natuurlijk ook welkom!

Samo

Re: Vragen over vlechten met naald en draad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:29

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:29

zorg ten eerste dat de manen van je paard/pony niet te dik zijn... even goed trekken dus. ze moeten ongeveer een handbreedte lang zijn. ook wel 10 cm (misschien betere richtlijn als je kleine of grote handen hebt)

ik maak ze altijd zo breed als mijn manenkammetje is, dat vind ik het mooiste staan bij vlechten met naald en draad. je pakt een pluk, maakt hierin een zo strak mogelijk vlechtje en je vlecht zo ver mogelijk naar beneden door. ik zet ze dan zelf altijd even vast met een elastiekje.
dan steek je van voor naar achteren de draad door de vlecht vlakbij het elastiekje en steek je weer terug. probeer hierbij het uiteinde van de draad goed vast te zetten. je vlechten blijven dan beter zitten.

haal dan de vlecht van de kant waaraan je staat naar de andere kant door de vlecht vlakbij de manenkam en steek ook weer terug. je hebt nu een soort lusje.
steek je naald met draad door de vlecht onderaan de lus en weer door de vlecht vlakbij de manen kam en weer terug. je hebt nu een roosje. je kunt nu het roosje nog even goed vastzetten of iets bijwerken door nog een paar keer heen en weer te steken. als je hem goed vind knip je het draad zo dicht mogelijk bij de manenkam af.

hopelijk heb je hier iets aan!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:14

ik vlecht de draad mee en zorg voor dat een stukje draad overblijft aan de bovenkant van de vlecht en maak met de draad een knoopje aan de onderkant
dan rol ik de vlecht op(naar binnen rollen)
en steek hem dan van onder naar boven en nogmaals van boven naar onder en weer van onder naar boven en knoop dan de doorgestoken draad met het overgebleven stukje draad
ik heb meestal een 8 voor mijn verzorging gekregen dus dat zat wel goed Haha!

ik haal gewoon vlechtdraad in de ruitersportwinkel en gebruik een stompe naald