zorg ten eerste dat de manen van je paard/pony niet te dik zijn... even goed trekken dus. ze moeten ongeveer een handbreedte lang zijn. ook wel 10 cm (misschien betere richtlijn als je kleine of grote handen hebt)
ik maak ze altijd zo breed als mijn manenkammetje is, dat vind ik het mooiste staan bij vlechten met naald en draad. je pakt een pluk, maakt hierin een zo strak mogelijk vlechtje en je vlecht zo ver mogelijk naar beneden door. ik zet ze dan zelf altijd even vast met een elastiekje.
dan steek je van voor naar achteren de draad door de vlecht vlakbij het elastiekje en steek je weer terug. probeer hierbij het uiteinde van de draad goed vast te zetten. je vlechten blijven dan beter zitten.
haal dan de vlecht van de kant waaraan je staat naar de andere kant door de vlecht vlakbij de manenkam en steek ook weer terug. je hebt nu een soort lusje.
steek je naald met draad door de vlecht onderaan de lus en weer door de vlecht vlakbij de manen kam en weer terug. je hebt nu een roosje. je kunt nu het roosje nog even goed vastzetten of iets bijwerken door nog een paar keer heen en weer te steken. als je hem goed vind knip je het draad zo dicht mogelijk bij de manenkam af.
hopelijk heb je hier iets aan!