kuilvoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 13:52

moet een pak kuilvoer altijd ruiken??we hebben nou een pak op stal staan wat niet ruikt maar op hooi lijkt ziet er verders wel goed uit geen stof zichtbaar...maar is het dan wel goed??

Caesar

Re: kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:58

Nee hoor. Je hebt gewoon droog kuilvoer. Het ligt eraan met wat voor weer het ingekuild is. Vaak is het kuilgras wat vochtiger ingekuild of soms wel nat, veel erger van geur. De drogere variant heeft langer op het land gelegen en daardoor meer richting het hooi. Persoonlijk vinden paarden dit ook lekkerder hoor. Dat natte eten ze totaal niet. Maar je hoeft je nergens zorgen om te maken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:07

Hermesdeux schreef:
Nee hoor. Je hebt gewoon droog kuilvoer. Het ligt eraan met wat voor weer het ingekuild is. Vaak is het kuilgras wat vochtiger ingekuild of soms wel nat, veel erger van geur. De drogere variant heeft langer op het land gelegen en daardoor meer richting het hooi. Persoonlijk vinden paarden dit ook lekkerder hoor. Dat natte eten ze totaal niet. Maar je hoeft je nergens zorgen om te maken.

ow oke nee want maakt eme al zorgen omdat mijn paard gevoelig is op de luchtwegen....maar gelukkig is dit dan ook goed Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:20

Emaartje schreef:
Hermesdeux schreef:

ow oke nee want maakt eme al zorgen omdat mijn paard gevoelig is op de luchtwegen....maar gelukkig is dit dan ook goed Knipoog

Ja in nat kuilvoer zit natuurlijk minder stof omdat dit natter is ingekuild. Je kunt ook altijd kiezen om het even natter te maken. Wat ze ook bij hooi doen. Maar in kuilgras zit minder stof dan in hooi. Omdat kuilgras altijd "verpakt" wordt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:16

wel vreemd want emara begon vanvond weer meer te hoesten en was weer wat benauwd!!!maar nou weet ik niet zeker of het van het kuil komt wat droger is wat moet ik nou doen??ze hebben geen tijd om nat te maken op de stalling waar ik sta Huilen

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:43

Emaartje schreef:
ze hebben geen tijd om nat te maken op de stalling waar ik sta Huilen

en als je nou gewoon een bak water of zoiets neerzet, waar ze het direct vóór het voeren inkieperen, en dan als laatste jouw paard voeren, met dat natte?? Lijkt me niet zo veel tijd inbeslag nemen. Of misschien kun je ergens een oude badkuip op de kop tikken en daar gewoon zelf iedere dag genoeg kuilvoer inleggen, (eerst vullen met water dan dus he? Vork ), zodat degene die voert het er zo uit kan pakken?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:03

sans6 schreef:
Emaartje schreef:
ze hebben geen tijd om nat te maken op de stalling waar ik sta Huilen

en als je nou gewoon een bak water of zoiets neerzet, waar ze het direct vóór het voeren inkieperen, en dan als laatste jouw paard voeren, met dat natte?? Lijkt me niet zo veel tijd inbeslag nemen. Of misschien kun je ergens een oude badkuip op de kop tikken en daar gewoon zelf iedere dag genoeg kuilvoer inleggen, (eerst vullen met water dan dus he? Vork ), zodat degene die voert het er zo uit kan pakken?

ja dat is het juist!!!dat wouden ze niet er stan nog twee andere paarden bij in en die wouden het niet nat hebben,,en mijn paardje eet zo het droge wee rmee met de andere paarden wel lastig inderdaad Slapen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:34

Staan ze met zijn allen bij elkaar dat er niet apart gevoerd wordt?
Het is voor die andere paarden toch helemaal niet erg om het nat te eten? is misschien zelfs wel beter, ook voor een gezond paard!

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:39

Hebben andere paarden het ook dat ze hoesten? Dan weet je zeker dat het door het kuil komt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:29

Staat je paard op stro, zaagsel of vlas?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 12:31

nou voor stro is ze voor getest daar reageert ze niet op!!!gr emaartje

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:33

Emaartje schreef:

Misschien toch laten testen op het kuilvoer dan. Kan ook een andere stof zijn in het kuilvoer. Maar ja, denk toch, dat als het het stof is, je het nat moet maken...ook al zijn de mogelijkheden er niet..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 12:35

Hermesdeux schreef:
Emaartje schreef:

Misschien toch laten testen op het kuilvoer dan. Kan ook een andere stof zijn in het kuilvoer. Maar ja, denk toch, dat als het het stof is, je het nat moet maken...ook al zijn de mogelijkheden er niet..

ja je hebt gelijk!!en ze willen ook niet een stukje afmaken voor mijn paardje dat ze apart kan lopen!!!ze is al weleens getest met kuilvoer maar natuurlijk elk kuilvoer is anders!!wat moet ik nu??zit echt met een probleem ze staat nu op stal door dit gedoe...zodat ik wel zekers mijn eigen kuil heb...gr

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:18

Hermesdeux schreef:
Emaartje schreef:

Niet al het stro is hetzelfde . Gezien de problemen met jouw paard had ik allang een andere bodembedekking dan stro . Stro is echt NOT DONE voor paarden die met dit soort dingen kampen. Je zou het allicht kunnen proberen of een andere bodembedekking invloed heeft op zijn gezondheid

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:58

Niet al het stro is hetzelfde . Gezien de problemen met jouw paard had ik allang een andere bodembedekking dan stro . Stro is echt NOT DONE voor paarden die met dit soort dingen kampen. Je zou het allicht kunnen proberen of een andere bodembedekking invloed heeft op zijn gezondheid
[/quote]

dit stro waarvboor ze getest is heeft ze altijd!!staat ze altijd op heb geen ander stro enn als z eniet allergisch voor stro is waarom zou ik het dan doen...het geen allergie wat ze heeft maar een virus!!!!![/quote]

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:22

Ik zou het toch maar eens overwegen, baat het niet dan schaad het zeker niet .