Trailer verzekeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Trailer verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 13:29

Ik heb afgelopen weekend een trailer gekocht, of beter gezegd, afgelopen weekend heb ik een koopovereenkomst getekend. Nu ga ik hem deze vrijdag op mijn naam zetten en ophalen, maar nu vroeg ik me eigenlijk af hoe het met verzekeringen en dergelijke voor trailer zit. Iemand enig idee wat moet/mogelijk is?

Sim

Re: Trailer verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:32

Het is verplicht om je trailer te verzekeren. Al jaren lang, maar niemand is daar echt van op de hoogte. Je trailer zit niet automatisch bij je autoverzekering ingesloten!!
Er wordt ook nooit door de politie ofzo naar je verzekeringsbewijs gevraagd, maar verplicht is het dus wel degelijk!
Wat ook sinds 1 januari 2005 verplicht is, is dat je een achteruitrijdlicht op je trailer moet hebben. Veel trailerverkopers zeggen dat niet, of weten het zelf niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 13:52

Hum, okay. Dat van dat achteruitrijdlicht wist ik ook nog niet. Wat zijn de mogelijkheden mbt verzekeringen? Mijn paard is bij de EFO verzekerd, maar die den volgens mij geen paardentrailers.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:02

Ik denk dat het het makkelijkst is (en het voordeligst) om je huidige autoverzekeraar te bellen en daar een offerte op te vragen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:03

Oki... Naar wat ik er nu over kan vinden lijkt het erop dat het gewoon als caravan behandeld wordt, wat ik een beetje vreemd vindt. Maar goed.... even Apeldoorn bellen dan maar ;-]

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:05

Dat klopt. De meeste verzekeraars maken geen onderscheid tussen een trailer of caravan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:21

Simmie schreef:
Het is

verplicht

om je trailer te verzekeren. Al jaren lang, maar niemand is daar echt van op de hoogte. Je trailer zit niet automatisch bij je autoverzekering ingesloten!!
Er wordt ook nooit door de politie ofzo naar je verzekeringsbewijs gevraagd, maar verplicht is het dus wel degelijk!
Wat ook sinds 1 januari 2005 verplicht is, is dat je een achteruitrijdlicht op je trailer moet hebben. Veel trailerverkopers zeggen dat niet, of weten het zelf niet.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt.

De WA van je trailer is verzekerd via het trekkende voertuig (en die is wel verplicht WA verzekerd), het casco kun je naar eigen keuze bij verzekeren tegen diefstal en schade, dat is niet verplicht.

Een voorbeeld: je trailer breekt los en ramt een andere auto. De schade aan die andere auto wordt gedekt door de WA van het trekkende voertuig, de schade aan de trailer wordt eventueel gedekt door een aparte trailerverzekering.

Vaak kun je je trailer voordelig verzekeren bij de maatschappij waar ook je autoverzekering loopt.

(bron: FBTO)

Wat betreft die verlichting: dat gaat niet om een achteruitrijdlicht, maar om een
mist
achterlicht en:

Citaat:
ANWB vraagt uitstel mistlampverplichting aanhangers
03-02-2005
De ANWB heeft het bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie gevraagd de mistlampverplichting voor caravans, vouw- en aanhangwagens pas vanaf medio 2006 verplicht te stellen. De nieuwe wetgeving geldt sinds 1 januari, maar veel aanhangers zijn hiermee nog niet toegerust door een te gebrekkige voorlichting.
Aan de verplichting is door de overheid nauwelijks ruchtbaarheid gegeven, schrijft de ANWB aan het OM. Zowel de branche als de naar schatting 250.000 eigenaren weten hierdoor niets van de bepaling. De bezitters riskeren nu een boete van maximaal negentig euro.

Voldoende tijd
De ANWB vraagt het OM om de bepaling op te schorten tot zeker 1 juli 2006 en bij voorkeur zelfs tot eind december 2006. De kwart miljoen eigenaren moeten voldoende tijd krijgen om de aanhanger te voorzien van nieuwe bekabeling, stoppendozen en stekkers. 'Wij hebben grote twijfels of een en ander voor het vakantieseizoen door garages kan worden ondervangen', aldus de ANWB.

En bovendien gaat het vooral om aanhangers onder de 750 kg, trailers zitten daar vrijwel altijd boven en daarvoor is het al veel langer verplicht:

http://www.autobelastingen.nl/actueel.php?lees_ID=37
Citaat:
Voor een betere zichtbaarheid is voor aanhangers en caravans
onder de 750 kilo

het mistachterlicht verplicht gesteld vanaf 1 januari 2005. Zowel nieuwe als oude aanhangers moeten aan deze Wet voldoen.

Vrijwel geruisloos is op 1 januari 2005 de verplichting gesteld dat zo’n 250.000 aanhangers en caravans onder de 750 kilo voorzien moeten worden van een mistlicht. Deze verplichting geldt voor zowel oude als nieuwe aanhangers en caravans onder de 750 kilo. Aanhangers en caravans breder dan 2.10 meter moeten ook voorzien zijn van markeringslichten aan de voor- en achterzijde van de aanhanger of caravan. Wanneer het voertuig langer is dan 6 meter dienen ook zijmarkeringslichten te zijn bevestigd. Voor aanhangers en caravans zwaarder dan 750 kilo geldt deze verplichting wanneer zij in gebruik zijn genomen na 31 december 1997 of breder zijn dan 2.60 meter. In de maand januari zijn nog geen mensen beboet omdat deze maand als overgangsperiode wordt gezien. De boete voor het niet hebben van een mistachterlicht bedraagt maximaal 90 euro. De ANWB heeft er bij het Openbaar Ministerie op aangedrongen de regeling uit te stellen tot december 2006.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:29

Oooh... okay. Mistachterlicht heeft 'ie! En casco hoef ik dan nu niet ter plekke te regelen om hem vrijdag op te kunnen halen... Bedankt :-]

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:59

Ik heb zaterdag mijn trailer opgehaald, heb m bij Unive verzekerd tegen diefstqal, schade etc. Kost E7 per E1000 cataloguswaarde per jaar met een minimum premie per jaar van E 35. Heb de verzekering vooraf geregeld en zaterdag ff het kenteken doorgemaild.

Succes met verzekeren en veel plezier met de trailer Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:21

ik heb ook een all-risk verzekering op mijn trailer en geregelt waar ik mijn auto ook heb verzekerd
valt onder recreatiepakket...
ik betaal 100 euro per jaar voor een waarde van €4000,- en de premie wordt allom steeds minder naarmate ik schadevrij rij

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:59

naadje24 schreef:
ik betaal 100 euro per jaar voor een waarde van €4000,- en de premie wordt allom steeds minder naarmate ik schadevrij rij

Ik betaal minder dan de helft en daarvoor heb ik een hoger bedrag verzekerd, ook all-risk. No-claim korting krijg ik ook.

Dan heeft manic een beetje een idee van de prijzen van zoiets.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 00:33

Margreet schreef:
naadje24 schreef:

Ik betaal minder dan de helft en daarvoor heb ik een hoger bedrag verzekerd, ook all-risk. No-claim korting krijg ik ook.

Dan heeft manic een beetje een idee van de prijzen van zoiets.

dat bedrag wat jij betaalt is dat gerekend dan zonder no-claim korting?of zit daar een korting in?
aangezien dit mijn eerste jaar is staat mijn no-claim dus nog op zijn laagst...
welke verzekeringmaatschappij zit jij bij als ik zo vrij mag zijn?misschien zet ik hem dan wel bijtijds om Pling als dat geld kan schelen....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:14

1 jaar no-claim korting (=10%), dus nog niet zo heel veel.
Heb de laatste keer €49,53 betaald bij een verzekerd bedrag van €4675

Bij FBTO, daar loopt m'n autoverzekering ook. Het is wat ze daar noemen een "serviceproduct", je kunt het niet afsluiten zonder je auto ook daar te verzekeren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:45

Margreet schreef:
1 jaar no-claim korting (=10%), dus nog niet zo heel veel.
Heb de laatste keer €49,53 betaald bij een verzekerd bedrag van €4675

Bij FBTO, daar loopt m'n autoverzekering ook. Het is wat ze daar noemen een "serviceproduct", je kunt het niet afsluiten zonder je auto ook daar te verzekeren.

ok bedankt,ben ik weer wat wijzer Haha!

maar laat het dan toch zo omdat ik dankzij deze maatschappij vette korting op mijn auotverzekering heb gekregen en dat compenseert elkaar dan wel weer Knipoog

maar altijd handig als een stalgenoot erom vraagt