Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Simmie schreef:Het is
verplicht
om je trailer te verzekeren. Al jaren lang, maar niemand is daar echt van op de hoogte. Je trailer zit niet automatisch bij je autoverzekering ingesloten!!
Er wordt ook nooit door de politie ofzo naar je verzekeringsbewijs gevraagd, maar verplicht is het dus wel degelijk!
Wat ook sinds 1 januari 2005 verplicht is, is dat je een achteruitrijdlicht op je trailer moet hebben. Veel trailerverkopers zeggen dat niet, of weten het zelf niet.
Citaat:ANWB vraagt uitstel mistlampverplichting aanhangers
03-02-2005
De ANWB heeft het bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie gevraagd de mistlampverplichting voor caravans, vouw- en aanhangwagens pas vanaf medio 2006 verplicht te stellen. De nieuwe wetgeving geldt sinds 1 januari, maar veel aanhangers zijn hiermee nog niet toegerust door een te gebrekkige voorlichting.
Aan de verplichting is door de overheid nauwelijks ruchtbaarheid gegeven, schrijft de ANWB aan het OM. Zowel de branche als de naar schatting 250.000 eigenaren weten hierdoor niets van de bepaling. De bezitters riskeren nu een boete van maximaal negentig euro.
Voldoende tijd
De ANWB vraagt het OM om de bepaling op te schorten tot zeker 1 juli 2006 en bij voorkeur zelfs tot eind december 2006. De kwart miljoen eigenaren moeten voldoende tijd krijgen om de aanhanger te voorzien van nieuwe bekabeling, stoppendozen en stekkers. 'Wij hebben grote twijfels of een en ander voor het vakantieseizoen door garages kan worden ondervangen', aldus de ANWB.
Citaat:Voor een betere zichtbaarheid is voor aanhangers en caravans
onder de 750 kilo
het mistachterlicht verplicht gesteld vanaf 1 januari 2005. Zowel nieuwe als oude aanhangers moeten aan deze Wet voldoen.
Vrijwel geruisloos is op 1 januari 2005 de verplichting gesteld dat zo’n 250.000 aanhangers en caravans onder de 750 kilo voorzien moeten worden van een mistlicht. Deze verplichting geldt voor zowel oude als nieuwe aanhangers en caravans onder de 750 kilo. Aanhangers en caravans breder dan 2.10 meter moeten ook voorzien zijn van markeringslichten aan de voor- en achterzijde van de aanhanger of caravan. Wanneer het voertuig langer is dan 6 meter dienen ook zijmarkeringslichten te zijn bevestigd. Voor aanhangers en caravans zwaarder dan 750 kilo geldt deze verplichting wanneer zij in gebruik zijn genomen na 31 december 1997 of breder zijn dan 2.60 meter. In de maand januari zijn nog geen mensen beboet omdat deze maand als overgangsperiode wordt gezien. De boete voor het niet hebben van een mistachterlicht bedraagt maximaal 90 euro. De ANWB heeft er bij het Openbaar Ministerie op aangedrongen de regeling uit te stellen tot december 2006.
naadje24 schreef:ik betaal 100 euro per jaar voor een waarde van €4000,- en de premie wordt allom steeds minder naarmate ik schadevrij rij
Margreet schreef:naadje24 schreef:ik betaal 100 euro per jaar voor een waarde van €4000,- en de premie wordt allom steeds minder naarmate ik schadevrij rij
Ik betaal minder dan de helft en daarvoor heb ik een hoger bedrag verzekerd, ook all-risk. No-claim korting krijg ik ook.
Dan heeft manic een beetje een idee van de prijzen van zoiets.
als dat geld kan schelen.... Margreet schreef:1 jaar no-claim korting (=10%), dus nog niet zo heel veel.
Heb de laatste keer €49,53 betaald bij een verzekerd bedrag van €4675
Bij FBTO, daar loopt m'n autoverzekering ook. Het is wat ze daar noemen een "serviceproduct", je kunt het niet afsluiten zonder je auto ook daar te verzekeren.