Gang probleempje.. Help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Gang probleempje.. Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:48

Wij hebben sinds augustus een 2 jarige merrie (in mei wordt ze al 3).
Ze is bij ons op stal gekomen zonder problemen.
Tot nu toe gaat eigenlijk alles nog perfect, op 1 ding na..
Ze staat in een box, voorin de stal. Als ze de bak in moet moet ze dus door de stal heen, naar de andere kant.
Aan het einde (dus bij de deur) staat een pony die haar al een keer flink heeft willen bijten, en het ook zo nu en dan wel eens voor elkaar krijgt. Daarvan is Nicky (onze merrie) nogal geschrokken en sinds die keer draaft ze zowat de stal in en uit.
Omdat het eigenlijk niet zo heel erg breed is, moeten we dus echt langs de pony naar de bak (we hebben alleen een buitenbak).

Op deze foto is een beetje de uitgang te zien zeg maar.. Links (gelijk in het begin) staat de pony, en Nicky staat helemaal achterin.. We moeten er dus langs..
Afbeelding

Mijn probleem is dus eigenlijk wel duidenlijk.. HOE krijgen we Nicky naar binnen en naar buiten zonder dat ze snel naar gaat draven. Ze is namenlijk ook al een keer flink uitgegelden toen ze met mn zus naar binnen liep, omdat ze gewoon zo snel mogenlijk naar de andere kant wil.

Alvast bedankt Pling

lilykashmir

Re: Gang probleempje.. Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:26

Haihai...

Kan je niet een paar keer met haar naar buiten gaan als die pony er niet staat? dat een paar keer herhalen ofzoiets

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:34

je kan ook het halstertouw over de neus doen dan heb je meer te zeggen. Haha! of waarom ruilen jullie niet van box dat is mischien nog handiger Knipoog Haha! nou jah veel suc-6 nog verder

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:41

Bij Genette op stal, wil hetpaard naast de deur ook nog wel eens happen. En ik vind persoonlijk dat het aan dat paard ligt.. dus ik geeft (als ie met zn hoofd uit het luikje zit) altijd een flinke zwiep met het halstertouw richting dat happende paard.. Daardoor gaat het nu al een stuk beter.

Probeer ook voor elkaar te krijgen dat ze in de bak loopt als jij loopt en stilstaat als jij stilstaat en in jouw tempo loopt. En daarna een aantal keer proberen om erlangs te gaan als dat paardje er niet staat... Probeer haar eventueel nog even stil te zetten voor dat je langs die box gaat.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 20:23

lilykashmir schreef:
Haihai...

Kan je niet een paar keer met haar naar buiten gaan als die pony er niet staat? dat een paar keer herhalen ofzoiets

We moeten iig al elke dag er langs omdat ze elke dag even de bak in gaat. Dus op die manier blijven we het herhalen.
De pony staat er eigenlijk altijd.. Dus er is ook geen mogenlijkheid om het te proberen zonder pony.
Maar het ligt soms niet aan de pony alleen hoor. Ze doet het nu namenlijk ook terwijl de pony gewoon met zn hoofd naar beneden staat. Dus als die niet (kan) bijten..
Misschien is het ook dat ze ons een beetje in de zeik probeerd te nemen? Maar ik weet iet hoe ik het haar af kan leren. Want echt straffen wil ik haar niet zonder dat ik weet of ze het nou doet omdat ze bang is of omdat ze het gewoon als pesten ziet..

ChingYi schreef:
je kan ook het halstertouw over de neus doen dan heb je meer te zeggen. Haha! of waarom ruilen jullie niet van box dat is mischien nog handiger Knipoog Haha! nou jah veel suc-6 nog verder

Dat met box ruilen kan eigenlijk niet, want omdat Nicky een merrie is, plast ze nogal veel Bloos Ze heeft eerst al in een andere box gestaan, maar daardoor liep het allemaal het pad in en dat was niet bepaald fijn.. Dus nu staat ze al in een box waar het er achter door kan lopen..
En al zou ze met box kunnen ruilen, dan heeft het nog geen nut. Want als we willen poetsen moeten we er alsnog langs Vork

Sanet schreef:
Bij Genette op stal, wil hetpaard naast de deur ook nog wel eens happen. En ik vind persoonlijk dat het aan dat paard ligt.. dus ik geeft (als ie met zn hoofd uit het luikje zit) altijd een flinke zwiep met het halstertouw richting dat happende paard.. Daardoor gaat het nu al een stuk beter.

Probeer ook voor elkaar te krijgen dat ze in de bak loopt als jij loopt en stilstaat als jij stilstaat en in jouw tempo loopt. En daarna een aantal keer proberen om erlangs te gaan als dat paardje er niet staat... Probeer haar eventueel nog even stil te zetten voor dat je langs die box gaat.

Wij roepen zelf ook al naar de pony als we langs lopen en we zien dat hij iets wil doen, maar zodra Nicky al dr stal uit is gaat ze al.. Ze wil er gewoon zo snel mogenlijk langs.

Soms vraag ik me ook af of ze nou eigenlijk wel ECHT zo "bang"is..
Kijk, het is wel begonnen na de keer dat ze is gebeten (ze had er trouwens niets aan over gehouden ofzo hoor..) Maar ze doet het nu eigenlijk als een gewoonte lijkt wel Ziek
Ik denk ook soms dat ze me gewoon in de zeik neemt. Want de eene keer rent ze terug naar binnen.. En de andere keer stapt ze rustig met me mee.. Alleen als ze naar de bak moet dan gaat ze rennen (en soms dus als ze de stal in moet, maar dan is ze wel al iets rustiger)..

Wat kan het nou zijn?
Is ze echt bang of neemt ze me in de zeik?

De pestkop Rolleyes

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 00:38

Dit lijkt me voor een groot gedeelte een vertrouwensprobleem. (en daarnaast lijkt die ander me ook wel een beetje gefrustreerd door het continue op stal staan en gebrek aan contact met andere paarden...)

1) jouw pony is gebeten/aangevallen door die andere pony.

Jij hebt op dat moment waarschijnlijk niet kunnen voorkomen dat dat gebeurde en pony rende naar buiten. Hierdoor ontstaat al een gebrek aan vertrouwen in jou als leider

2) het probleem met de andere pony herhaalt zich een aantal keer, waarbij er niet wordt ingegrepen om de doorgang veiliger te maken voor jouw pony

Gevolg is dat ze zich niet veilig voelt bij die doorgang en ook wanneer er niets aan de hand is (andere pony is niet eens binnen bereik) voelt ze zich niet op haar gemak.

Hoe dit dan op te lossen?
Door een betere leider te zijn voor je pony!

Zorg dat die andere pony haar niet kan bijten. Jaag die ander stelselmatig RUSTIG terug de stal in, blijf desnoods een tijdje op ruime afstand van de stal stilstaan waarbij je die andere pony steeds terug in de stal drijft (zonder agressie) en maak aan jouw pony duidelijk dat jij de situatie onder controle hebt. Ga niet in 1x door de doorgang, maar een paar stapjes naar voren en weer naar achter, waarbij jij zorgt dat die andere pony in de stal blijft.

Als je die andere pony steeds rustig terug de stal in drijft, zal deze er niet angstig van worden. Die andere pony moet leren dat wanneer jij eraan komt, hij terug in zijn stal moet.

Het kan wel eventjes duren voor je pony weer genoeg vertrouwen in jou en de hele situatie heeft, dus geef het niet na 1x oefenen al op.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:08

Hele goeie callipo. Ben er helemaal mee eens Haha!

Nog 1 ding laat het paard langs jouw heen lopen terwijl jij die pony in de stal houd. Zo stel jij je tussen het gevaar en heeft je paard meer het idee dat je de situatie te lijf gaat.

O,ja nog 1 ding wat callipo ook al zij. Die pony rustig terug vragen de stal in. Ga dara niet staan te springen enz, mag wel een heftige reactie geven, maar niet doorgaan hiermee. Even duidelijkheid en dan is het klaar. Je moet je paard het idee geven dat je zonder moeite deze pony aan kan.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:16

Misschien kan je elke keer tussen jouw pony en de andere inblijven. Op die manier kan je ook makkelijker bovenstaande in praktijk brengen. Ook al loop je normaal gesproken links van haar... Kun je ook meteen de aanvallende pony in de gaten houden en meteen afstraffen als hij wil bijten.

Succes!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:08

Heel erg bedankt allemaal!!
Ik ga zeker iets met deze informatie doen! Pling

Wat ik idd al had gemerkt, is dat als ze uit de bak naar binnen komt, dat ze dan wel rustiger aan het worden is.
Zou dat idd al (onbewust voor mij) zijn omdat ik aan de kant van de "bijtende pony" loop?
Eigenlijk is het met naar binnen gaan al een heel stuk minder aan het worden!

Het enigste probleem is dus eigenlijk nog het naar buiten gaan.
Op de manier hoe ze het doet lijkt het net of ze weken op stal heeft gestaan en eindelijk naar buiten mag Bloos!

Het is niet het soort draven van vooruit komen zeg maar, maar meer dat ze gaat lopen dribbelen achter me aan.
Ze blijft dus wel achter me als ik haar mee neem. Ze rent dus niet door de stallen heen Bloos

Ik ga zeker proberen om deze "tips" te gebruiken.. Als het lukt laat ik het even horen!
Ook als het niet lukt..
Ik ga er vanavond weer naartoe en dan ga ik een rechts lopen om de pony weg te houden..

Bedankt!!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:26

Jaja, het is me gelukt Haha!
Ze liep normaal dr stal uit (ik had dr aan dr halster vast en met mn linker hand op dr neus..) Ik liep gewoon nog rechts trouwens..
En toen ze bijna buiten was probeerde ze sneller te lopen.. Toen liep ze de bak in (normaal laten we dr altijd los omdat we dachten dat ze echt bang was) maar ik was het even zat en heb haar idd vast gehouden, stilgezet in de bak (ze stond echt te kijken: Wat is dit nou?? Ach gut ) en toen ze eenmaal even stil stond liet ik haar los en mocht ze gaan..!

Later, met er uit halen, ging het gewoon perfect!
Ze deed helemaal niet moeilijk.. Ging prima!
Dit is net zoals als je even iets voor wilt doen en dan gebeurt het net niet Bloos

Mja, misschien de volgende keer (al hoop ik natuurlijk dat ze er vanaf komt Vingers aflikken )

Bedankt!!