de buurpaarden zijn veel leuker...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

de buurpaarden zijn veel leuker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:24

Afgelopen weekend heb ik met wat balkjes en een kleine hindernis (opbouwend) mijn pony 'gelongeerd'.
eerst gewoon rond laten stappen, daarna instappen, draven en een klein galopje pauze en balkes neergelegd.

Op een gegeven moment een kleine hindernis gebouwd van tussen de 30 en 40 centimeter (wam nog onder haar knieen), denk ik.. dat is toch heel niet hoog? en voor de eerste keer wel te doen.

Maar keer op keer kreeg ze het voor elkaar om de balk er nog af te gooien.

Wat ik heel erg zie bij mijn pony, is dat ze meer op andere dingen let (de buurpaardjes, gras, en anders zoekt ze wel wat op)

Nu is het niet zo dat ik haar steeds maar weer over de hindernis liet gaan, in totaal 5 keer op de ene en 5 keer op de andere hand, met tussen elke sprong een kleine pauze.

Mijn idee, is dat ze absoluut niet op let met waar ze mee bezig is (al zeg ik let op, of maak wat geluidjes) en dat ze het allemaal wel best vind, maar ze tilt ook haar benen niet op.

Heeft iemand hier ideeen, tips of adviezen voor die ik eventueel zou kunnen toepassen en die zouden kunnen helpen?
alvast bedankt Lachen

summerfeel

Re: de buurpaarden zijn veel leuker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:39

bezig houden! veel verschillende dingen doen ( nog meer dan dat je waarschijnlijk al zei ) vooral niet te veel rechte lijnen zonder verdere oefening. goed blijven spelen met je handen en stellingen rijden.

_FrOggyLove_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:01

Echt gewoon veel praten, en goed je been eraan houden. En je kan voor de hindernis mischien een klein tikje met de zweep geven dat ze oplet.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:48

ehm met longeren kun je niet je been er aan houden.....

je kan ook proberen om iets met een felkleurtje naast de balkjes te leggen zodat het lekker opvalt.
en verder inderdaad veel prrrrr enzo hahahaha geluidjes maken dus Haha!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:08

Eerst goed los werken en werkwillig maken. Als ze te veel op de buren let heeft ze idd geen aandacht voor jou. Juist die aandacht moet je hebben om duidelijke hulpen te geven. Dus idd met je stem en hand aandacht vragen en vast houden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:30

froggylove en summerfeel.. Lachen
het ging over het longeren, niet over het rijden zelf Haha!;)

ik zal eens een fel iets proberen neer te zetten Lachen

Nog meer ideeen? Lachen

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:53

Staan hier al veel goede tips bij, maar nog 1 vraagje:
Hoe oud is je pony/hoe lang is ze al onder het zadel?
Het zou namelijk ook kunnen dat ze nog niet sterk genoeg is om een hindernis te nemen (ook al is die niet zo hoog). Dit kun je verhelpen door de achterhand sterker te maken (veel overgangen etc).
Mijn pony had dit ook toen ik hem net had....kon nog geen 30 cm springen. Toen heb ik het een paar maanden laten zitten en ben vooral gaan "trainen". Daarna sprong hij de sterren van de hemel Haha!

Verder heb je er af en toe ook van die "Kakkerds" ( Tong uitsteken ) tussen zitten die niet over een laag hindernisje willen springen...alleen over hogere Cool

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:55

hi...goh da's wel moeilijk als je moet concureren met andere paarden om de aandacht. (Ik ken het van de hengst die ik rijd).
Misschien eerst eens proberen zonder de hindernissen? Kijken of ze dan wel de aandacht erbij kan houden. Vervolgens over een rij balkjes draven, dat is niet zo zwaar en ze moet wel de aandacht erbij houden. Probeer dan wel op dezelfde manier te longeren als zonder balkjes. Als je dan een sprongetje neer legt, kan je ook daarvoor een draf of galop-balkje neerleggen. Dan hebben paarden vaak al meer aandacht voor waar ze heen gaan.
Succes!
laat je weten hoe het gaat?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:28

nnababs, mijn pony is nu 7,5 jaar.
ik heb vaker met haar gesprongen, toen ik nog wel kon gaan rijden, en dat ging ook niet helemaal perfect.
Op het ponykamp waar ik haar toen een paar dagen reed (okee het waren maar een paar dagen) sprong ze wel!, ga ik met haar achter een andere pony aan, springt ze beter maar niet dat je zegt het gaat goed.

Lise, het is inderdaad concureren Haha!
Onder het freestylen en longeren gewoon doet ze het ook, eigenlijk met alles ze is heel erg nieuwsgierig Lachen wel vervelend ook.
Ik ga het eens proberen bedankt voor de tip!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:12

Als ik aan het longeren ben met Iris, dan mag ik om de twee seconden haar aandacht er weer bijvragen... Die is net zo gauw afgeleid als jouw pony..

En toch blijf ik dat doen.. we zijn aan het werk, niet aan het spelen.. Na verloop van tijd, merk je wel, dat die secondens er tussen steeds langer worden..

Ik vraag haar aandacht altijd met mijn stem, maar als ze dan nog niet reageert, wil ik ook weleens een onverwachte beweging maken.. Dan is ze er ineens weer bij.. Het is heel moeilijk om de constante aandacht erbij te blijven houden..

Vaak ben je al te laat. .Je kan zien aan de stand van zijn/haar oren of zij/haar aandacht bij jou is.. als het binnenoor naar jou toe gericht is, dan is de aandacht wel bij jou.. is dit niet zo, dan is ze ergens anders mee bezig.. Succes!