Sneeuw in hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Sneeuw in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 10:45

Ja er ligt weer sneeuw vandaag! Heel mooi om te zien, maar wel irritant vind ik!
Ik moet namelijk naar de binnenbak vandaag en dan moet ik ongeveer een anderhalve kilometer door het bos. Maar mijn paard heeft ijzers..

Heeft iemand nog tips zodat ik wel gewoon door het bos, door de sneeuw kan zonder dat er grote klompen aan haar voorhoeven vastkleven?? Ze heeft alleen voor ijzers.
Ik had al als plan om gewoon sokken om haar voor hoeven te doen zodat de ijzer bedekt zijn.. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

In ieder geval bedankt!!

Groetjes, Haha!

Ruud_O

Re: Sneeuw in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:48

Wat schijnt te helpen is een fikse klodder vaseline in de hoeven. Vingers aflikken

Anders zul je om de paar meter even de hoevenkrabber moeten hanteren.
Maar ik denk dat de meeste sneeuw vanavond wel weer verdwenen zal zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:55

Ik smeer echt veel uierzalf in de hoef en heb nergens problemen mee!
Maar ik denk ook dat de sneeuw al weg is Knipoog !

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:28

Als er vanavond uberhaupt nog sneeuw ligt zou ik sokken over de hoeven heen doen. Daarvan heb ik gehoord dat dat echt goed schijnt te werken. Maar een flinke klodder vaseline schijnt ook wonderen te doen. En dat is denk ik wel wat makkelijker dan die sokken.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:55

dreft onder de hoeven smeren nadat je hebt uitgekrabt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:10

Als het maar koud genoeg is heb je geen last van dat de sneeuw klontert. Ik weet niet hoe koud het nu is?

Bij temperaturen rond het vriespunt klontert het idd. Een dikke laag vaseline helpt, maar ik zou er niet anderhalve km op gaan zitten. En dan moet je ook nog weer terug.

Je kunt speciale inlegzooltjes kopen die je tussen de takken van het ijzer klemt. Ik weet niet of je die in NL ook kunt kopen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:11

Ik vet altijd gewoon even de hoeven in, ook aan de onderkant dus! En een hoevenkrabber in je zak meenemen. Maarre...ligt er nu nog sneeuw dan?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:27

Dat van die sokken had ik geopperd. Maar dan moet je wel hele grote sokken hebben. Heb het ook geprobeerd, maar geen enkele sok was groot genoeg.
Daarbij, mijn pony heeft geen ijzers, en ook bij hem klontert het allemaal in zijn hoeven, is ie opeens 10 cm hoger Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:32

Je kan ook van een stevige deksel (van plastic) de vorm uitknippen van het hoefijzer en dan iets groter, zodat je dit dekseltje tussen het hoefijzer kan klemmen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:47

dorientjuh schreef:
Je kan ook van een stevige deksel (van plastic) de vorm uitknippen van het hoefijzer en dan iets groter, zodat je dit dekseltje tussen het hoefijzer kan klemmen!

Werkt dit echt ????

Ga het zeker proberen want vaseline (gemengd met zout) helpt niet ! en die ellendige sneeuw blijft hier bij het bos VEEL TE LANG liggen !

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:23

gewoon de hoeven niet uitkrabben..! Helpt heel goed...!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:29

Mist schreef:
dorientjuh schreef:

Werkt dit echt ????

Ga het zeker proberen want vaseline (gemengd met zout) helpt niet ! en die ellendige sneeuw blijft hier bij het bos VEEL TE LANG liggen !

Ja dit werkt. In de Pyreneeen krijgen ze in de winter rubbers tussen de hoef en het ijzer, zodat de sneeuw er niet tussen kan klonteren. Het dekseltje is dus een optie...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:09

Nou, krijg dus morgen de kans om het uit te proberen........het sneeuwt hier heel erg hard :(
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-02-10 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten verwijderd. Het is een zeer oud topic. Gelieve niet meer in reageren.