Kosten paard zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Kosten paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 10:43

Mijn V-tje (Velvet Knipoog) is inmiddels 3 jaar en over ± een half jaar moet ze eraan geloven Haha!, dan wil ik haar zadelmak laten maken (nee ik ga het zelf niet doen Knipoog).

Nu heb ik in principe al een afspraak gemaakt met degene die het wil doen voor mij, maar ik vroeg me zo eens af wat de ervaringen hier op Bokt zijn.

Qua kosten, wie het heeft gedaan, hoe lang je paard daar heeft gestaan en hoe het is gedaan/hoe het beviel.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Lame

Re: Kosten paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:49

Ik heb geen idee maar blijf dit wel even volgen, heb ook een merrie die deze zomer zadelmak gemaakt moet worden...

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:56

Wij maken regelmatig paarden ( tot ongeveer 1.65 hoog ) en alle maten pony's zadelmak en vragen hiervoor 300 euro voor een maand. Dit is inclusief stallingsgeld. Over het algemeen hebben we een maand nodig om een paard zadelmak / ingereden klaar te hebben. Dit verschilt natuurlijk per paard. Alles gebeurt op een paardvriendelijke manier, zodat het paard met vertrouwen en plezier zijn toekomst als rijpaard tegemoet zal gaan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:11

Vanwaar tot 1.65 m.?

Ik zou ook graag ervaringen horen van mensen die een paard zadelmak hebben laten maken. Maar ook de reacties van stallen die paarden zadelmak maken zijn welkom hoor!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:17

he, ik heb mijn paard onbeleerd gekocht.
gebeld naar de dressuurstal, maar die wilde hem het liest zadelmak, zodat ie netjes kon stappen onder het zadel hebben.
en de oude baas van mijn paardje (mijn echte baas Haha! ) heeft hem toen zadelmak gemaakt, en toen dat een beetje ging heb ik hem laten inrijden bij de dressuurstal.
dat koste me incl stalling 375 per maand. ik had nog rondgebeld naar andere stallen, maar die vragen of meer of hetzelfde, en ik vind de stal waar ik het heb laten doen heel goed. dus mijn keuze was snel gemaakt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:54

het ligt er heel erg aan in welk deel van het land je zit.
hier in het oosten ben je ongeveer 350 euro per maand kwijt inclusief stalling. paard wordt dan vanauit de rust en vertrouwen beleerd.
als je in het westen van het land zit ben je al gauw 550 euro per maand kwijt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:34

Anoukie schreef:
Ik zou ook graag ervaringen horen van mensen die een paard zadelmak hebben laten maken. Maar ook de reacties van stallen die paarden zadelmak maken zijn welkom hoor!

Mijn eerste paard heb ik zelf zadelmak gemaakt. Onder intensieve begeleiding met mijn instructrice natuurlijk. Het was een zeer braaf paard dus al met al heb ik geluk gehad daarmee!

Vorig jaar is de (nu 4 jarige) U- merrie van mijn instructrice ingereden. Dit heeft ze laten doen bij iemand die er ook verstand van heeft en paarden beleren als dagelijkse kost heeft. Volgens mij betaalde ze 15 euro per keer dat hij erop zat. Of dit nou 10 minuten of 40 minuten was. Daarbij kwam nog de stallingprijs maar ik weet niet precies hoeveel ze daarvoor kwijt was. Maar reken zelf maar uit (vanuit gaande dat het paard 5x in de week gereden wordt): 15x5= 75. Dat maal 4 (4 weken in de maand): dan ben je al 300 euro kwijt. En dan komen de stallingskosten er ook nog bij. En ik vind dit nog vrij goedkoop ook (ik zit in de Randstad). Reken dus maar zo op 500 euro per maand, als het niet meer is. Wel is het paard heel goed aangereden en met beleid, die man had verstand van zaken en reed er ontspanning maar vooral ook de voorwaartse drang in (hij is twee meter dus met zijn lange benen schopt hij het paard wel voorwaarts mocht dat nodig zijn... Knipoog ).

Dit jaar (najaar) ben ik van plan mijn driejarige V-tje in te rijden. Dit ga ik zelf doen maar wederom met de hulp van dezelfde persoon die het paard van mijn instructrice heeft ingereden. Wederom betaal ik de 15 euro per keer dat hij er zelf op gaat maar nu laat ik mijn paard aan huis staan. Niet dat dit veel scheelt in de stallingskosten; ik betaal nu 230 euro dus zit ik wederom op de 500 euro. Maar nu weet ik wel zeker dat het goed gebeurt en kan ik een oogje in het zeil houden. Bovendien kan ik er zelf ook gelijk opspringen als het goed gaat dus ik vind het een ideale regeling Lachen

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:56

Anoukie schreef:
Vanwaar tot 1.65 m.?

Mijn stallen zijn in de hoogte niet berekend op hele grote paarden. Zou het vervelend vinden om een paard met een trauma naar de eigenaar terug te moeten sturen, omdat hij zijn hoofd gestoten heeft. Vandaar dat we geen al te grote paarden aannemen. Om te voorkomen dat er paarden van rond de 1.75-1.80 hoog worden aangeboden hebben we deze grens gesteld.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:59

Ik heb ook al eens een paard zadelmak gemaakt en dat ging ook heel goed (met hele intensieve begeleiding) maar ditmaal waag ik me er niet aan Haha!. Ik heb meer ervaring met groene paarden beleren ipv aanrijden.

Aangezien ik veel van Velvet verwacht wil ik zelf niet gaan lopen "aanklooien" met het risico dat ik het niet goed aanpak Knipoog.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:29

Ik heb het veel voor anderen gedaan en vraag er €500,- per maand voor.
Als een paard een beetje netjes handtam aangeleverd wordt dan loopt hij na drie weken netjes onder het zadel en kun je een stukje naar buiten en langs de weg ermee.
De laatste week gebruik ik dan om de eigenaar een beetje te begeleiden zodat ze er gelijk fijn mee wegrijden als ze thuis zijn.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 14:39

Katja schreef:
Ik heb het veel voor anderen gedaan en vraag er ?500,- per maand voor.
Als een paard een beetje netjes handtam aangeleverd wordt dan loopt hij na drie weken netjes onder het zadel en kun je een stukje naar buiten en langs de weg ermee.
De laatste week gebruik ik dan om de eigenaar een beetje te begeleiden zodat ze er gelijk fijn mee wegrijden als ze thuis zijn.

Wat versta jij onder handtam? Moeten ze het hoofdstel al kennen, of gewoon halstermak, vast kunnen staan, borsteltje kennen?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:54

Mijn paard is een maand weggeweest om ingereden te worden. Ik had al zoveel mogelijk met haar gedaan, zoals regelmatig een zadel op, hoofdstel in en en twee maal zelf in het zadel gezeten. Dat betekende dat er meer tijd besteed kon worden aan het inrijden.
Het is gedaan door iemand die zeer bekend staat hier in de regio (Bollenstreek) en waarvan ik 100% zeker kon zijn dat hij goed werk zou leveren. Ik heb er ook nooit spijt van gehad.

LiSSy schreef:
als je in het westen van het land zit ben je al gauw 550 euro per maand kwijt.

Ik heb 350 euro betaald en zit in midden in het westen Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:37

dan heb jij geluk gehad Knipoog

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:21

Ik heb het Ulvida bij Jackie Hurkmans zadelmak laten maken en in laten rijden. Dat kostte 350 euro per maand all in.
Hij doet het echt op een geweldige manier, op basis van vertrouwen Lachen

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:01

Melody is 1maand en 1 week weg geweest voor 150 euro.En ik kon er los mee stappen draven en galoperen toen ze bij mij terug kwam.En ze kon licht aan de teugel lopen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:00

Sannah schreef:

Valt me hartstikke mee, eerlijk gezegd.
Hoe weet je nou welke "inrijder" voor jou geschikt is? Wat de 1 helemaal geweldig vindt, vindt de ander misschien niks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:09

Reken op een maand dat je je paard kwijtbent voor het inrijden. Dan krijg je een paard terug dat gewoon redelijk te sturen is en wat balkjes gelopen heeft.
Reken qua prijs op stallingsgeld van 1 maand+ kosten voor het werk dat zij aan je paard hebben. Dit is bij een stal die ik ken 450 euro samen (2 keer 225 euro).

Ik heb geen ervaring met het paard laten inrijden, heb tot nu toe alleen paarden gereden die ik zelf had ingereden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:01

Toen ik orion kreeg deden hun het voor 500 gulden per maand dacht ik. Verder ben ik er ook super tevreden over geweest, maar orion was een makkelijke.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:01

Bij mijn paard kostte het 500 euro. Stalling + zadelmak dus. Achteraf gezien is er niet zoveel mee gedaan, als hij er 9x op heeft gezeten is het veel geweest, hij had eigenlijk geen tijd. Ze is 4 weken daar geweest en kon nog niet galopperen onder het zadel... Ben toen thuis onder begeleiding verder gegaan. Nu vind ik dat hij dat niet kon maken, toen kennelijk wel.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:38

Bij mij is het 330,- per maand, en ik zit midden in het land.
Ligt er ook wel een beetje aan wat het paard is gewend. Als hij longerwerk snapt en bekend is met een hoofstellteje en een dek of deken gaat het net wat makkelijker.

Ik neem er graag de tijd meestal wel 1,5 tot 2 maanden om een beetje vertrouwen en een basis aan te leggen. Sommige paarden paken het heel makkelijk op en andere hebben wat meer tijd nodig.
Alleen puur zadelmak maken, kunnen opstallen en voorwaarts gaan gaat wat sneller. Dan ben ik meer een sort van dummie de de eerste klappen opvangt, als daar sprake van is.

Ik laat dus mijn paarden niet zadelmak maken maar doe het zelf. Ik heb er af en toe een van een handelaar waar ik voor heb gewerkt en sinds kort ook van particulieren.

Ik heb geen stal van mezelf ofzo en ik heb en naast mij eigen paard maximaal twee bij. Ik hoef er ook niet van te leven dus dat scheelt want zoveel verdien ik er niet aan. Ik vind het leuk om met jonge paarden te werken. En tot nog gaat dat ook heel lekker.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:18

Ik maak ook paarden zadelmak en ik vraag daarvoor 195 euro excl. stalling.
En voor het wat meer doorrijden + op de weg / bos vraag ik 265 excl. stalling.
Voor de stalling reken ik 4.30 per dag.

Dus dan kom je uit op 325 per maand voor zadelmak.
395 per maand voor een meer doorgereden paard.

En ik doe alles op basis van vertrouwen, en rust.
Daarbij komt, dat het op het tempo gaat wat het paard aankan. Dus niets overhaast.
Blijkt het een snelle, makkelijke leerling kan het zijn dat hij/zij al na 2 weken zadelmak is, dan hoef je dus ook maar voor 2 weken stalling te betalen.
Maar is het een nerveus of angstig paard, neem ik daar meer de tijd voor.

Een goed begin is het halve werk, zeg ik altijd maar!
De eerste keer dat je iets doet, zadel erop, of zelf erop gaan zitten, moet gewoon goed zijn, een paard vergeet zoiets niet.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:42

Tessebes schreef:
Sannah schreef:

Valt me hartstikke mee, eerlijk gezegd.
Hoe weet je nou welke "inrijder" voor jou geschikt is? Wat de 1 helemaal geweldig vindt, vindt de ander misschien niks.

Tja, dat gaat toch meestal via mond-tot-mondreclame.
Ik leste met mijn vorige paard al bij degene die mijn paard ingereden heeft, dus ik kon me wel een aardige voorstelling maken.
Daarnaast moet je in principe overal kunnen kijken hoe ze met paarden en inrijden omgaan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 09:04

Zo, hele wisselende prijzen zie ik dus, varierend van 250 tot 500 euro ongeveer? Incl. stalling dan he Knipoog.

Over het algemeen goede ervaringen, zowel van mensen die een paard hebben weggebracht als van mensen die paarden zadelmak maken.

Niemand met een echt slechte ervaring met iemand?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:14

wij maken al 25 jaar paarden zadelmak en vinden het belangrijk dat de toekomstige ruiter/amazone er ook zelf op stapt en zo onder begeleiding leert de juiste hulpen te geven. Het is maar net wat een eigenaar wil natuurlijk, de klant is tenslotte koning!
Wij vinden het ook erg belangrijk dat het vertrouwen van het paard niet geschaad wordt, je hoort nogal eens dat alles snel moet, binnen een week moet dit kunnen, binnen een maand dat, het is per paard verschillend wat je in een maand kunt bereiken, je kunt en moet niets forceren. Degene die het paard zadelmak maakt neemt een bepaald risico en daarvoor moet betaald worden, daarnaast is het natuurlijk heel erg leuk om het zelf te doen! Een aantal van onze pensionklanten die een jong paard hebben, wilden eerst ons de paarden zadelmak laten maken, maar hebben toch zelf (in een paar gevallen nadat wij de eerste paar keer erop gezeten hadden)- onder onze begeleiding- het paard zelf alles geleerd en dat geeft toch erg veel voldoening.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:33

Die mensen hebben aan ons daarop niks verdiend. Ze hebben veel tijd geinvesteerd in mij en mijn paard als combi. Na 1,5 week kon ik er zelf opstappen en kreeg ik dus veel begeleiding. IVM het slechte weer heeft hij daar een aantal maanden gestaan. Toen na een tijdje het iets minder liep omdat hij wat eigenwijs werd zijn hun er nog even een paar keer opgekropen.

Verder kon ik niet alleen opstappen, teveel risico. Ik moest me er namelijk nog een beetje ophijsen en dan vasthouden en alles dat ging dan niet. Dus voor het geval dat was er altijd iemand die hem vasthield. Uiteindelijk heb ik nooit geleerd op de 'juiste' wijze op te stappen Bloos maar mijn paard heeft door deze aanpak geleerd dat dit 'normaal' is en heeft nooit gek gedaan! Nu staat hij tegenwoordig gewoon los en klouter ik erop, hahahaha.

Dus rust en geduld en consequent blijven met de ervaren hulp! Mijn jonkie gaat daar echt weer naar toe!