Instructeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 01:22

Waarschijnlijk zijn hier al meer topics over geweest maar omdat de zoekfunctie het nog niet doet Schijnheilig

Ik zou dolgraag rijles willen geven, lijkt me echt geweldig!
Nou vraag ik me af waar ik zo'n papiertje kan halen zodat ik daar ook bevoegd voor ben?
Oké, ik kan naar Deurne of naar Ermelo maar helaas valt Deurne af omdat mijn paard daar niet "goed genoeg" voor is en ik niet de dag opleiding kan gaan doen Verdrietig erg jammer.
Ermelo lijkt me ook wel leuk maar is voor mij erg ver en dan ook hier is mijn paard niet "goed" genoeg" er voor.
Zijn er geen andere manieren om toch dat papiertje te behalen?
Het lijkt me zo leuk om dat (erbij) te doen.
Echt alle advies of informatie is welkom OK dan!
Hoop dat er toch een manier bestaat zodat ik les kan gaan geven op maneges/ verenigingen.

bibi76

Re: Instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 07:29

Ga komend jaar ook een opleiding volgen.
De Orun basis instructeur, hiervoor moet je 20 avonden op cuscus, het is wel de bedoeling dat je al eens les hebt gegeven.
Verder kan je na het behalen van je papiertje les geven op b/l niveau en de basis van het springen overbrengen.
Dit papier moet je hebben mits je op een manege les wil gaan leren geven, dit is verzekering technisch verplicht.
Kijk anders eens op www.paardensport.nl of www.knhs.nl
Suc6

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:59

bibi76 schreef:
Ga komend jaar ook een opleiding volgen.
De Orun basis instructeur, hiervoor moet je 20 avonden op cuscus, het is wel de bedoeling dat je al eens les hebt gegeven.
Verder kan je na het behalen van je papiertje les geven op b/l niveau en de basis van het springen overbrengen.
Dit papier moet je hebben mits je op een manege les wil gaan leren geven, dit is verzekering technisch verplicht.
Kijk anders eens op www.paardensport.nl of www.knhs.nl
Suc6

Het is niet nodig om al ervaring te hebben in het lesgeven. Het is wel makkelijker, maar is absoluut niet nodig! Ik heb de cursus vorig jaar gedaan en daar zaten zeker 6 mensen bij die nog nooit van hun leven hadden lesgegeven. Ze waren wel allemaal geslaagd voor de cursus.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:06

Wat leuk om eens iemand te horen die de curcus ook heeft gevolgt.
Is hij pittig qua theorie of is het wel te doen.

Heb je hier nog boeken van??

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:09

bibi76 schreef:
Wat leuk om eens iemand te horen die de curcus ook heeft gevolgt.
Is hij pittig qua theorie of is het wel te doen.

Heb je hier nog boeken van??

De theorie weet je in principe allemaal wel, maar onderschat het examen niet. Je moet echt alles weten en veel dingen moet je gewoon echt leren. Zoals de rijtechnische onderdelen en de anatomie van het paard, ziektes etc.

Praktijk is leuk en leerzaam.

Ik heb het theorieboek nog wel, maar op dit ogenblik heb ik dat uitgeleend aan iemand.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:35

Wanneer je je therieboek terug krijgt zou ik het dan mogen inzien??

Ik haat echt leren, in de praktijk dingen leren vind ik in over het algemeen makkelijker dat uit een boekje
De meeste dingen zullen we misschien al weten, bij het Ruiterbewijs hebben we ook al een hoop moeten leren wat betreft ziektes en anatomie, ben erg benieuwd.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:10

Ben blij om te horen dat er meer mogelijkheden zijn dan Deurne en Ermelo. Knipoog
Maar waar is deze curcus te doen?
En met de praktijk, moet je dan je eigen paard meenemen?
Hoop echt dat iemand me alles kan/wil vertellen over deze curcus... BP-en (weet niet hoe het nu heet Bloos ) kan natuurlijk ook en echt alles is welkom.
Zo te horen is dit namelijk precies wat ik zoek.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:24

Ik wil de ORON opleiding volgend jaar ook gaan doen. Ik heb begrepen dat je bij aanvang L1 met een winstpunt moet zijn. Klopt dat, of heb ik het verkeerd begrepen?

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:27

Bij de fase 1 moet je inderdaad winst in de L1 hebben
Heb hieronlangs nog over gebeld omdat ik wel het niveau rij maar niet op wedstrijd ga.
Les geven, de basis heb ik ook al ervaring in, helaas maken ze hierop geen uitzonderingen, ook wel weer logisch maar proberen kan altijd, toch.
De basis kan je trouwens niet zien als een opstap naar de fase 1.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:08

bibi76 schreef:
Heb hieronlangs nog over gebeld omdat ik wel het niveau rij maar niet op wedstrijd ga.

Dat probleem heb ik dus ook...
Ben bang dat er dan toch geen mogelijkheid voor mij (en andere) bestaat Verdrietig
Erg jammer, want met mijn paard is L+w voorlopig niet te halen> klinkt misschien stom, maar dat is nou eenmaal zo.
Of ik zou een ander paard moeten kunnen vinden die ik kan verzorgen en wedstrijden mee zou mogen doen...
Trouwens bestaat er ook geen mogelijkheid om daar bij die curcus te laten zien wat je kan?
Lijkt mij een goeie oplossing! Knipoog
Waar is deze curcus nou eigenlijk te doen?

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:03

Ik heb een aantal jaren gelden ook de Orun cursus gedaan (eerste fase)
Deze cursus wordt op een verschillend aantal plaatsen door het hele land heen gegeven.
Je moet L1 + winst zijn op hieraan te mogen deelnemen. (richting dressuur, voor richting allround dien je ook B+1 springen te zijn)

Het examen bestaat uit drie onderdelen:
* therorie: niet moelijk, maar wel heel veel! Het meeste weet je globaal wel, maar op het examen moet je het letterlijk kunnen weergeven (schriftelijk examen)
* praktijk lesgeven: een minuut of 20 dien je aan twee combinaties les te geven. Als je al vaker les hebt gegeven is dit wel makkelijk, anders ishet ook wel te doen. Je moet het wel heel slecht doen wil je dit niet halen.
* praktijk rijden: je moet op je eigen paard en op twee paarden van mede cursisten rijden. Dit is over het algemeen het zwaarste onderdeel en hier zakken over het algemeen ook de meeste mensen voor. Onderschat dit niet! (niet voor niets wordt L1+1 gevraagd, voorkeur heeft zelfs M1)
Na de eerste fase (lesgeven op B/L niveau) kan je door met de tweede fase

Je kan ook de basisinstructeurscursus volgen. Deze wordt ook door het hele land heen gegeven. Je hoeft hierbij niet zelf te rijden. Extacte weet ik hier verder niet van. (ik heb de eerste fase gedaan)
Bij het KNHS kunnen ze je verder helpen (toelatingseisen en locaties e.d.)
Succes

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:25

sas00 schreef:
bibi76 schreef:

Dat probleem heb ik dus ook...
Ben bang dat er dan toch geen mogelijkheid voor mij (en andere) bestaat Verdrietig
Erg jammer, want met mijn paard is L+w voorlopig niet te halen> klinkt misschien stom, maar dat is nou eenmaal zo.
Of ik zou een ander paard moeten kunnen vinden die ik kan verzorgen en wedstrijden mee zou mogen doen...
Trouwens bestaat er ook geen mogelijkheid om daar bij die curcus te laten zien wat je kan?
Lijkt mij een goeie oplossing! Knipoog
Waar is deze curcus nou eigenlijk te doen?

Voor de basis-instructeurscursus hoef je geen wedstrijdklassering te hebben. Je kunt je dus gewoon voor deze cursus inschrijven. Ik denk dat begin augustus de inschrijving weer geopend wordt voor de cursus 2005/2006 die dan in oktober/november 2005 zal starten.
Bel de KNHS en vraag de Orun opleidingen brochure aan, daar zit dan ook een inschrijfformulier bij en een overzicht van wanneer welke cursus is en in welke plaats.

Bibli, als ik het boek terug heb, mag je 'm lenen.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:42

Het is inderdaad wel jammer dat je niet kan laten zien wat je kan
Ik kan ook mijn winst punten niet bij elkaar rijden
Wil graag gaan starten maar wel in het buiten seizoen.
Op de manege rijden we wel onderlinge wedstrijden en dat gaat wel aardig, maar omdat ik een super zenuwachtig ben is het ook niet echt makkelijk om te gaan starten.
We zien wel, voorlopig is het nog "&&&" weer en aangezien wij niet binnen kunnen rijden gaan we ook niet starten, je kan zo onmogelijk op een juiste manier oefenen, maar dat is weer een ander verhaal.

Heb al de brochurebinnen gekregen het is nu wachten op de nieuwe inschrijf formulieren en dan maar hopen dat er genoeg deelname in de buurt van Rotterdam zal zijn.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:07

sas00 schreef:
Ben blij om te horen dat er meer mogelijkheden zijn dan Deurne en Ermelo. Knipoog
.

De cursus die uitgelegd is IS de cursus van ermelo alleen dan de basiscursus of de 1e fase, die worden regionaal gegeven.
De 2e en 3e fase volg je wel in ermelo.

Maar als jou paard niet goed genoeg is, wat bedoel je daar mee???
Rijtechnisch of lichamelijk/medisch??
Das namelijk een heel groot verschil.
En een paard dat naar inzicht van je instructeur niet goed genoeg is om de cursus mee te volgen word er uitgezet. Dan zou je dus alsnog opzoek moeten naar een geschikt cursuspaard.
Bij mij op de 1e fase zijn er 3 paarden uitgezet, op de 2e fase 2 paarden en op de 3e fase geeneen. Dit was eens om rijtechnisch (er zat niet meer in) en om medische redenen.
Kun je er niet een paard van iemand lenen/leasen voor de cursus?

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:28

Paarden lenen voor de cursus is misschien geen probleem
Maar dan heb je nog je winst punten niet bij elkaar.
Bij mij is het gewoon faalangst, we kunnen het wel maar verder dan M1 zullen we waarschijnlijk niet gaan halen, heb een Gelderse tuiger en dus nie echt super geschikt voor een hoger niveau.
Dus dan blijven we toch hangen bij de Basis, toch>>