Ouder paard snapt galopperen niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mina

Ouder paard snapt galopperen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:32

Hallo,

Sinds enige tijd rij ik een Friese merrie van rond de 14 jaar. Ze heeft een tijd voor de kar gelopen en nu rij ik haar dus.
Ik probeer haar te laten galopperen, echter lijkt het erop dat ze niet snapt wat we bedoelen.
We hebben al geprobeerd om haar aan de longeerlijn te laten lopen en kijken of ze dan wel wil galopperen, maar het longeren snapt ze ook eigenlijk niet.
Erg lastig dus, want ik wil haar graag aan het galopperen hebben.

Wie heeft er tips hoe we dit kunnen aanpakken?
Alvast bedankt!

SummerRemedy

Re: Ouder paard snapt galopperen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:40

Kent ze het commando? Dan kan je dat in het begin gebruiken.
Anders denk ik dat het gewoon een kwestie van geduld hebben is.
Bij mij op stal staat ook een paard wat voor de kar loopt, en toen we hem gingen berijden duurde het ook even voordat hij het snapte.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:42

Toch proberen met longeren.. desnoods er iemand naast laten lopen, zodat ze snapt waar ze heen moet enzo...
Zodra ze het stem commando galop kent, dan kun je ook als je erop zit proberen om te galopperen...

Zo wordt het een jong paard geleerd, dus zo zou je het een wat ouder paard ook moeten kunnen leren.
Hou er rekening mee dat omdat ze voor de kar gelopen heeft, ze nooit in galop mocht en als ze wel in galop ging, dat ze gestraft werd. Dus als ze gaat galopperen, moet je haar wel helemaal de hemel inprijzen... anders doet ze het zeker niet... Haha!

mina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:56

Het commando kent ze helaas niet.
Als we haar aan de longeerlijn proberen te laten lopen snapt ze ook niet dat ze rondjes om je heen moet lopen. Ik denk dat we het inderdaad gewoon moeten opbouwen zoals met een jong paard en hopen dat ze het wilt leren.