Help pony doet gek op stal..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Help pony doet gek op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:00

vandaag kwam ik bij mijn pony en hoorde van de mensen waar ze staat dat ze vannacht heel er gheeft lopen trappen, dat ze er allemaal zijn van wakker geworden, dit doet ze wel vaker..maar nu extreem ook had ze een wondje op haar kont..ik denk dat t verveling is, maar heeft iemand anders andere redenen?ik vind t heel vervelend en ben bang dat ze zich pijn doet..iemand tips om haar rustiger op stal te krijgen? ze komt er elke dag uit maar loopt niet elke dag los omdat we geen wei of bakgelegenheid hebben lopen ze dan op n stuk straat met hooi maar haar hoeven worden zo kort dus kan ook niet iedere dag..
iemand die me kan helpen?

Bonny4life

Re: Help pony doet gek op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:01

s zomers is er wel wei gelegenheid maar in de winter niet.
dus staat ze meer op stal..

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:06

Heb je het voer wel aangepast? Dan zorg je in elk geval dat hij niet te veel energie heeft. En voldoende afleding door veel hooi en evt speeltjes.

Maar bedenk wel dat als ze op een hele dag maar heel even uit stal komen het vragen is om problemen. De enige echte oplossing is je paard er vaker uit doen. Zijn hoefschoenen of ijzers geen optie dat hij in elk geval naar buiten kan om te bewegen?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:08

Hmm...het kan natuurlijk ook wat anders zijn maar mijn paard deed dat op een gegeven moment ook, maar dan overdag. Ze had zelfs haar hele voerbak uit de muur geschopt, die vloog door de stal. Toen hebben ze haar in de paddock gezet en was het over. Daarna weer binnen gezet, begon ze weer opnieuw. Weer naar buiten een paar uur en toen was het over. Ze had duidelijk behoefte aan beweging. Dit kan ook zo zijn bij jouw paardje.
Misschien heeft ze ook teveel energie ivm het voer? Als de hoeven te hard slijten, zou ik proberen er ijzers onder te doen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:33

Mijne heeft het ook.
Hoeveel ze dr box uitkan is helaas in de winter tamelijk beperkt. En hoe verder we komen in het seizoen, hoe gekker ze wordt. Nou ja, nog een maandje doorbijten en dan gauw weer de wei op! Vork

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 07:43

is er daar de mogelijkhied dat ze haar sávonds even buiten kunnen laten lopen?
zodat ze even haar energie kwijt kan?
misschien dat ze dan s'nachts rustiger is.....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:03

Zoveel mogelijk buiten laten lopen is de oplossing. Maar helaas kan dat niet altijd en vooral niet in de winter. Probeer dus haar wat afleiding te bezorgen met speeltjes enzo. Er is niks in de stal wat haar bang kan maken of geen buurvrouw of man die haar kliert? De meeste paarden vinden het fijn om naast een soortgenoot te staan slapen, maar sommige slapen ook liever apart (met zicht op andere paarden maar geen contact mogelijk)

Speeltjes kunnen zijn:
Mueslie bal, werkt bij mij erg goed
Liksteen
Skippybal
Pion
Voetbal

probeer maar eens wat je paard het leukst vind. Succes

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:36

er hangt een speelbal in de stal en een fles met steentjes, ook ligt er ene voetbal in en een liksteen, met dit alles doet ze niks..
ik geef haar nu muesli omdat daar minder energie in zit ipv biks. ze krijgt 2 keer per dag kuil/hooi, ik had dit iets geminderd omdat ze te dik werd, zou het hier aan kunnen liggen? dat ze honger heeft? ik doe haar overdag een uurtje buiten op die straat zeg maar, ze heeft voor ijzers maar die slijten egt heel hard als ze daarop loopt, ik wil ZOMER!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:40

vaker per dag eten geven, kleine beetjes. Twee keer is echt te weinig als ze langer op stal staat. Strooi anders wat mueslie, zonder haver, in haar schone stal als je stro erin hebt. Kan ze lekker zoeken.