Schapen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Schapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 23:51

Vanaf mei ben ik d egelukkige eigenaresse van 12 schapen. Heb alleen totaal geen verstand van schapen... Ik weet ook niet wat voor ras t is (ze hebben een zwarte kop met een witte vacht??), mn moeder vond ze leuk. Nu zit ik met een paar vragen, ik heb bijna 2 hectare weiland, waar ook een groepje paarden opstaan, moet ik de schapen daarnaast nog wat voeren? en wat eten ze dan? wanneer worden schapen geschoren (en wie kan me een cursusje schaapscheren geven)? Als ik lammetjes wil wanneer zou ik dan de ram er bij moeten laten? Hoelang zijn ze drachtig? En natuurlijk zijn meer tips altijd welkom.

ebony2

Re: Schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:35

Heb je de schapen tussen de paarden lopen of appart?Het is namelijk niet zo goed(is mij vetreld) om de schapen in het zelfde land te laten lopen als de schapen en dat in verband met de uitwerpsellen. Schapen hebbn nu eenmaal eerder last van wormen als paarden.Ook de gevreesde(voor paarden dan) longworm komt bij schapen eerder voor. Voor schapen kan het niet zoveel kwaad maar longworm bij paarden is het wel gevaarlijk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:15

Het is goed juist goed om schapen bij paarden te laten lopen! Schapen eten juist allerlei planten op die paarden niet lusten en ze doden parasieten die bij paarden ziektes kunnen veroorzaken!
Er moeten 2 schapen per paard lopen, wil je het beste resultaat hebben.
Verder weet ik eigenlijk ook niets over schapen, maar zoek eens op google, ga eens naar een boerenbond of welkoop en ga eens naar de bieb, dan weet je al een hoop meer!
Succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:42

Ik denk aan je beschrijving te zien dat je Suffolk schapen hebt. Een schaap draagt 5 maanden - of + 5 dagen. Ons schaap bevalt in April, dus dan kun je het uitrekenen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:52

Suffolks of Hampshire downs.

Die laatste zijn wat kleiner en hebben ook aardig wat wol op de kop.

Es ff kijken of ik nog wat kan vertellen over schapen.

1: Schapen moeten ook ontwormt worden net als paarden ,dacht 1x in het jaar.

2: De klauwtjes dienen ook regelmatig gekapt te worden, je snijd dan het hele hoefje gelijk. Gebruik hiervoor een scherp aardappel mesje of een speciaal mesje..verkrijgbaar bij de agradi ofzo.

3: Scheren is van het voorjaar, april, mei, juni. In die tijd zie ik altijd kale schapen in de wei. Wacht tot het een paar dagen lekker warm is geweest dat scheert makkelijker.

4: s'winters zul je de schapen wel wat moeten bijvoeren denk ik.
Je kunt de dikte van de schapen bepalen door de ruggegraat te voelen.
Eventueel biks maar meestal volstaat goed hooi/kuil ook wel.

5: Lammeren ook van het voorjaar. Als je echt hobby bent zou je wat later lammeren kunnen nemen dan de boeren, bv eind mei/juni.
Een schaap draagt plus minus 5 maanden, dus dan kun je zo uitrekenen wanneer je de ram erbij moet zetten.

6: Vergeet niet een speciaal lliksteentje te kopen voor schapen(ik dacht dat ze koper vrij waren) en zorg dat ze niet bij de steen van de paarden kunnen komen....die zijn giftig.

7: ook schapen vinden het fijn om een schuilhok te hebben.

8: Stap eens naar de bieb en haal een boek over schapen houden.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:02

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:30

Japke_Z schreef:
SCHAAPIIIIEEESSS Clown

-schapies bij paarden inzetten is juist een goed idee, ze hebben totaal andere wormpjes dan paarden, paardewormpjes zijn onschadelijk voor schapies en vice versa.
-Welk ras je hebt weet ik zo niet uit m'n hoofd, maar weet wel dat het een duurder/zeldzamer ras is.
-schapies kunnen leven van weinig maar niet van nix, of je ze bijvoort licht aan hoeveel gras er nog in de wei staat.
-Als ze drachtig zijn kun je ze het beste de laatste maand bijvoeren met schapenbix, ong. een halve kilo per schaap per dag krijgen die van ons.
-Voor de dracht geld als ezelsbruggetje 5 maanden min 5 dagen drachtig. het beste kun je ze al een maand voordat ze zijn uitgerekend binnenhouden en (laten) scheren.
-als je ze niet binnen wilt/kunt zetten is mei de beste maand voor lammetjes anders kan het al in februari.
-als ze buiten blijven kun je ze het best in april of mei (laten) scheren.
-oudere schapen moeten 1 keer per jaar of vaker ontwormd worden en lammetjes elke 2 a 3 maanden (je kunt vast wel een boer uit de buurt vinden die je daar bij helpt)
-s'zomers moeten ze elke 2 a 3 maanden gewassen worden met een middel tegen maden, vliegen en schurft.
-Als je ze voor het eerst bij de paarden in zet let dan even op of je paarden er niet mee gaan "spelen", zo'n paardenhoef op een dun schapebeenje is nie zo gezond.....

pfff.....nog vragen?
leuke kleurtjes.....

Wat je zegt over het binnenhouden en scheren is een beetje overbodig. Wil je het veiligste voor je schaap, kun je beter na het lammeren scheren. Wij hebben zelf 2 Suffolk schapen tussen de paarden en hebben een strook afgezet zodat ze kunnen ontkomen aan spelende paarden

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:44

Hoe ben je aan die schapen gekomen dan? Ik bedoel, je klinkt alsof ze ineens in je land stonden Haha!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:34

dorientjuh schreef:
Het is goed juist goed om schapen bij paarden te laten lopen!

Dat is de reden dat mijn vader nog altijd een kudde van 40 tot 100 schapen houdt. Anders is het weiland in no-time een rotzooi en worden onze Groningers veel te chubby!

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:14

hmm, even heel diep denken wat ik nog heb onthouden over schapen...

* Ze hebben zeker een schuilstal nodig, over het algemeen houden ze niet zo van regen...
* Ze moeten hooi hebben en ook brokken
* wanneer scheren weet ik niet precies meer
* en tot slot kan schapen in de wei bij je paard ,volgens mij, niet kwaad

Groetjes Lachen

Whoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:27

Over dat wassen... Moeten schapen echt zo vaak gewassen worden? Vraag me dan af hoe je dat doet als je een grote kudde hebt... Of is dat alleen als ze bij de paarden lopen ofzo? Vind t nogal vreemd, maar ik weet ook niets van schapen Bloos

Van die schadelijke wormen icm paarden, is niet bij de combi schaap-paard, maar ezel-paard dacht ik.

Veel plezier met je wolbalen Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:35

Whoa schreef:
Over dat wassen... Moeten schapen echt zo vaak gewassen worden? Vraag me dan af hoe je dat doet als je een grote kudde hebt... Of is dat alleen als ze bij de paarden lopen ofzo? Vind t nogal vreemd, maar ik weet ook niets van schapen Bloos

Je moet in de zomer je schapen een extra in de gaten houden i.v.m maden. Bij broeierig weer.
Vaak gaan ze dan wel schuren of zitten op de kont. Als ze smerige konten hebben dan loop je een groter risico.

Bij ons lopen de paarden altijd tussen de schapen, en nog nooit problemen gehad. Ook geen last van wormen etc.

De mooiste periode om je schaap te scheren is als het warm is. Het vet in hun vacht is dan wat gesmolten waardoor ze makkelijker scheren.

Ze hoeven niet veel bijgevoerd te worden, hooguit een keertje wat kuil/hooi. Wil je ze laten dekken zorg er dan voor dat ze een beetje schraal zijn. Dan zijn ze sneller drachtig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:39

dat wassen is tegen een soort schurft die word veroorzaakt door een vlieg.
normaal volstaat het om ze na het scheren een badje te geven.
bij mij op de wei zorg ik er zeker voor dat de schapen weg kunnen van de paarden[ze kunnen onder de afzetting door die de weien schijden]
scheren zou ik maar iemand voor laten komen want dat heb je echt niet 123 onder de knie.
het soort wat jij beschrijft noemen wij zwartkoppen.
het voordeel van dit ras is dat ze erg makkelijk lammeren in tegen stelling tot de texelaar[die hebben wij].
laat ze niet te dik worden!
wat in het voeren erg belangerijk is dat je geen voer geeft met koper[paarden voer!] en zorg dat ze ook al staan ze in de wei per eind augustus begin september de beschikking hebben over hooi.
dit hebben ze echt nodig.
dat van die longwormen dat geld idd voor ezels. niet voor schaap.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 22:38

ellenlouise schreef:
Hoe ben je aan die schapen gekomen dan? Ik bedoel, je klinkt alsof ze ineens in je land stonden Haha!

ja dat doen ze ook Haha!

In mei ga ik verhuizen en bij het huis hebben mijn ouders 12 schapen gekocht (en kippen en een tractor). Ik heb het huis zelf nog niet gezien want ik zit in Nieuw Zeeland. Heerlijk handig dus Haha!
Er is een schuur voor de schapen dus ze hebben onderdak. Verder denk ik niet dat ik ze tussen de paarden in wil hebben kan ze beter vaker van weiland laten wisselen. Heb wel geleerd dat de paarden eerst erop moeten (die eten het gras, wisselvalliger en minder kort) en dan pas de schapen erop.
Boek voor schapen komt nog, maar ja ik kan heel moeilijk dat soort dingen regelen omdat ik te ver weg zit.
Ben in elk geval erg blij met de antwoorden. kan ikw eer tijdje mee voort. wil toch leren zelf te scheren, dan maar met wat hulp en duurt het wat langer maar t lijkt me wel een leuke bezigheid en an een tijdje zal t wel makkelijker worden. hoe oud kunnen schapen eigenlijk worden?